Gå til innhold

Fikk mail, er det lureri`?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg selger min XPS og fikk en mail:Hei jeg kjøper Deres ting. Jeg er en britisk enterpreneur med

detaljhandler forretning i Afrika (Nigeria). jeg trenger det for min

forretningspartner i Nigeria jeg liker De gi meg kostnadene av å

postere tingen til ham i Nigeria. Jeg betaler De med min bank

æcitibankå uk ledningsfremføringsoverføring og De sender tingen

snart etter mottaing av min

betalingsbekreftelse fra min bank. Å venting fra De.

 

Hello

I want to buy your item.

I am a british enterpreneur with retailing business in

Africa(Nigeria).I need it for my business partner in Nigeria

I will like you to give me the cost of posting the item to him in

Nigeria.

I will be paying you with my bank{citibank}uk wire transfer and you

can send the item soon after receiving my payment confirmation from

my bank.

Expecting from you.

 

Når jeg leste det tenkte jeg på svindel med en gang.. Har hørt om sånne nigeria greier før?

 

Er det noen som har erfaring med sånt?

 

Mvh

 

Daniel

Lenke til kommentar

hvertfall vent med å send før pengene er trygt inne på konto :) Ellers henger jeg meg med på dem som sier at dette er med 99% sannsynlighet svindel. Ville egentlig ignorert henvendelsen og ikke gitt dem noe mer info, tror ikke du risikerer noe annet enn at de tror du er interesserte med de konsekvensene og spammet det medfører..

Lenke til kommentar

Teknikken de benytter er å sende en falsk sjekk på større beløp enn det salget+porto utgjør. Dette selv om de i første runde snakker om wire transfere.

De ber om at overskytende sendes dem etter at du har fått en god "fortjeneste" på håndteringen av salget. Det tar gjerne 1-uke til 14 dager før din bank får sjekken i retur fra utlandet (kan ta lengre tid hvis de har foretatt endringer i en del kodene på sjekken). Dermed blir beløpet belastet kontoen din (dette er helt lovlig fra bankens side - godskrivningen av din konto har skjedd under forutsetning av at sjekken er ok). Det har vært en rekke slike tilfelle fremme i pressen. Økokrim ønsker å få tilsendt alle slike forsøk på svindel. Husk at det ikke bare er Nigeria som benyttes som landnavn i slike saker.

 

Du sitter igjen uten varen du solgte, udekket portotap på å sende den og en kraftig minus på konto.

Lenke til kommentar

Du kan jo ha det litt gøy med dem!

 

Start med å sende en mail av typen "Åååå - så bra at jeg endelig får solgt tingen! Siden du svarte så fort så skal du få rabatt! Til hvilken adresse skal den sendes?"

 

Så får du forhåpentligvis et svar.

 

Nå svarer du at du angrer deg for at du sa at de skulle få rabatt og at du lurer på om de ikke kan betale full pris likevel.

 

Så får du forhåpentligvis et svar (hvor de er litt irriterte, men fortsatt keene).

 

Så svarer du at du tilfeldigvis skal ha 1 måneds utveksling til det landet og den byen senderadressen er i, og at du foreslår at dere møtes over en kald en for "the hand off".

 

Så får du forhåpentligvis IKKE svar ;)

 

Det er kun fantasien som setter grenser!

 

*Tronaldo*

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...