Gå til innhold

Dual vs. single core varmeutvikling?

Specs

Anbefalte innlegg

Hvordan er varmeutviklingen på AMDs dual core CPUer i forhold til single core? Jeg bygger en stille PC og vil seff ha så lite kjølebehov som mulig. Ingen overklokking eller hardcore gaming er planlagt, arbeids/surfing/musikk/film-PC, men jeg ender alltid opp med å kjøre en masse skit samtidig og kunne godt ha glede av bedre multitasking.

Gidder ikke nødvendigvis betale så mye for høyere klokkefrekvens, men kunne være villig til å betale litt for bedre multitasking. AMD X2 3800+ er i så fall alternativet, blir den varm? Må kunne kjøles greit av f.eks. en Zalman 7000 på laveste hastighet.

Hvis jeg går for single core sparer jeg heller litt penger og kjøper en 64 3500+ ...

Takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel min single core AMD holder en temp på 35 C idle med boxed vifta, Single core CPU`er bruker 89 Watt mens Dual Core bruker 110 Watt så de blir litt varmere ja. Men til ditt bruk ville jeg ikke beskymret meg for varmeutviklingen. :)

Endret av Wooho
Lenke til kommentar

jeg har x2 3800+ og den ligger på 44grader nuh under middels load.

Jeg har en Zalman CNPS7700CU.

Den kjører på 964 rpm nå.. skrur jeg den på fullt hører jeg en svak summelyd ( ca 1800rpm ). Jeg synes dette er en veeeeldig god cpu vifte som kjøler veldig godt.

Eneste man må huske når man skal kjøpe den er å sjekke om hovedkortet støtter den. med andre ord om det er plass på hovedkortet til den :thumbup:

Lenke til kommentar
X2 64 4400+.

49-50C idle, 60-61C ved fullt kjør.  :blush:

Huff. burde vel gjøre noe med det. Bråker gjør den også.  :(

5160619[/snapback]

Da har du noe alvorlig problem med kabinettet ditt og varmen inni der altså :dontgetit:

Viften din kjører vel gjerne på 4-5000 RPM óg, pga de høye temperaturene (derav bråket).

Min vifte ligger mellom 1000-1700 RPM selv på max load og er derfor stille.

Prøv med noen kabinettvifter! :)

Lenke til kommentar
Vil jo ha dobbelt så stort areal å fordele varme ut til heatspreader fra kjernene...

5117820[/snapback]

CPU'er like stor (over det beskyttelselaget)og arealet som treffer kjøleren er akkurat like stor som på single cores.

5160710[/snapback]

Jeg er ikke enig. Hva om man fjerner heatspreader'n? Antar at du da er enig med meg, at arealet som treffer kjølern er dobbelt så stort på dual-core. Resultat er uansett det samme med eller uten heatspreader. Kansje lettere å se det hvis man forestiller seg at heatspreadern er en del av kjøleren i stedet for cpu'n. Hvis single-core har 86W på en kjerne, mens x2 har 110W fordelt på to kjerner, altså 55W per kjerne, hvem ville du hold hånda på?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...