Gå til innhold

Multicom, hentet i butikk, angrerett?


Anbefalte innlegg

Hvis vi drar analogien til Posten, så betaler du jo der også samtidig som du henter varen. Hovedpoenget må være at du har bestilt (inngått en avtale) uten å ha sett varen, og det er vel det som er tanken bak angreretten, at du da skal kunne angre deg.

5127328[/snapback]

 

Fortsatt utenfor utsalgsted.

Han betalte hos Multicom, hos selger, hos utsalgsted.

Posten er forsåvidt ikke kjent for meg for å være en HW butikk der man kan se på varen før man betaler.

5128128[/snapback]

 

Mener du det samme som meg eller? Forstår ikke helt innlegget ditt. (Jeg mener også at posten er utenfor salgssted, og da skal han ha angrerett.)

 

Loven sier "salg utenfor fast utsalgssted: salg der forbrukeren inngår avtale eller inngir kjøpetilbud (ordre) i nærvær av selgeren eller tjenesteyteren på annet sted enn dennes faste utsalgssted "

 

Legg merke til at det står ingenting om betaling her. Det er likegyldig om det betales på stedet eller ikke. Det viktige er avtalen/ordren som inngås er gjort utenfor salgssted. Hvis du har bestilt noe på nettet (inngått en ordre), så kommer handelen etter denne definisjonen innunder "salg utenfor fast utsalgssted".

Endret av steinrr
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
bengh, mener du at man har angrerett på en RAM-brikke kjøpt i butikk hvis den ikke er koblet til en maskin, der f.eks Prime95 kjører og beviser stabilitet, og CPU-Z viser korrekt timings?

5128106[/snapback]

 

Klart det, jeg pleier alltid å åpne påleggspakkene i butikken å smake på forskjellige ting før jeg bestemmer meg :tease:

 

Kan man si at trådstarter har akseptert at han ikke har angrerett hvis han ikke sjekket at han hadde fått angreskjema ? Eller er det slik at man har utvidet angrerett hvis man ikke får skjema ? Mange løse tråder her og i høyeste grad viktig å avklare da flere og flere nettbutikker åpner "salgslokaler" / Hentelager.

Lenke til kommentar
Så om en kunde ringer meg i butikken min, bestemmer seg, og kjører til meg for å hente produktet, så skal han ha angrerett? Da må jo alle få det..

5128515[/snapback]

 

Hvis du som selger har tilgjengeliggjort et system som han kan legge inn en ordre i så skal han ha angrerett. Hvis han, som du sier "bestemmer seg", så har han jo ikke hverken inngått en avtale eller lagt inn en ordre.

 

Hvis salget foregår i sin helhet via telefon, så har faktisk kjøper 3 måneders angrerett. ($11: Ved fjernsalg løper fristen uansett ut senest 3 måneder etter at varen er mottatt, eller etter 1 år dersom opplysninger om angrerett ikke er gitt. $6: fjernsalg: salg der forberedelse og inngåelse av en avtale skjer utelukkende ved bruk av fjernkommunikasjon, forutsatt at selgeren eller tjenesteyteren i sin markedsføring tilbyr eller oppfordrer til inngåelse av avtaler på denne måten )

Lenke til kommentar

10. november sendte jeg mail til forbrukerrådet i Hordaland angående denne saken. Jeg sendte via websidene deres, og var selvfølgelig så teit at jeg ikke tok kopi av henvendelsen jeg sendte til dem (ikke særlig forbrukervennlig å ikke inkludere spørsmålet i svaret - kanskje jeg bør klage?).

 

Fikk svar i dag og svaret levner imidlertid ikke noe tvil:

------------------------------------------------------------------------------------

Vi viser til Deres henvendelse. Svaret er basert på opplysninger De har gitt

i mail 10.11.05.

 

Vi mener at dersom "avtalen" er inngått ved fjernsalg eller salg utenfor

fast utsalgssted, så vil angrefristloven som et utgangspunkt gjelde

uavhengig av om kjøper skal hente og betalte varen ved fast utsalgssted.

 

Har De andre spørsmål, kan De kontakte oss på telefon 815 58000 eller våre

nettsider: www.forbrukerportalen.no.

 

Med vennlig hilsen

Gunnhild Mykkeltvedt

Forbrukerrådet i Hordaland, Sogn og Fjordane

Østre Murallmenning 7

5012 Bergen

TLF:815 58 000

Faks:55 90 36 77

------------------------------------------------------------------------------------

 

I følge dette har trådstarter full angrerett.

Endret av steinrr
Lenke til kommentar
Definisjon av avtale.

Han står fritt til å kansellere frem til han har betalt varen.

Så for meg så inngår han avtalen når han henter varen og betaler.

 

Hvis du skal diskutere en lov så må du forholde deg til de begreper og definisjoner som loven stiller opp og ikke finne på dine egne.

Lenke til kommentar
10. november sendte jeg mail til forbrukerrådet i Hordaland angående denne saken. Jeg sendte via websidene deres, og var selvfølgelig så teit at jeg ikke tok kopi av henvendelsen jeg sendte til dem (ikke særlig forbrukervennlig å ikke inkludere spørsmålet i svaret - kanskje jeg bør klage?).

 

Fikk svar i dag og svaret levner imidlertid ikke noe tvil:

------------------------------------------------------------------------------------

Vi viser til Deres henvendelse. Svaret er basert på opplysninger De har gitt

i mail 10.11.05.

 

Vi mener at dersom "avtalen" er inngått ved fjernsalg eller salg utenfor

fast utsalgssted, så vil angrefristloven som et utgangspunkt gjelde

uavhengig av om kjøper skal hente og betalte varen ved fast utsalgssted.

 

Har De andre spørsmål, kan De kontakte oss på telefon 815 58000 eller våre

nettsider: www.forbrukerportalen.no.

 

Med vennlig hilsen

Gunnhild Mykkeltvedt

Forbrukerrådet i Hordaland, Sogn og Fjordane

Østre Murallmenning 7

5012 Bergen

TLF:815 58 000

Faks:55 90 36 77

------------------------------------------------------------------------------------

 

I følge dette har trådstarter full angrerett.

5162490[/snapback]

 

 

Heh, det var det jeg skrev i Netshop tråden det ble linket til også. Det er hvor man inngår juridisk bindende avtale eller om man har ingått juridisk bindende avtale som er det viktige, ikke hvor man betaler.

Lenke til kommentar
Definisjon av avtale.

Han står fritt til å kansellere frem til han har betalt varen.

Så for meg så inngår han avtalen når han henter varen og betaler.

 

Hvis du skal diskutere en lov så må du forholde deg til de begreper og definisjoner som loven stiller opp og ikke finne på dine egne.

5163004[/snapback]

 

Loven definerer ikke direkte hvor avtalen inngår, så dette er en gråsone.

Før at jeg angriper noen for noe leser jeg gjerne hva som står.

Men lurer mer eller mindre på om Multicom har et hentelager, eller butikklokale?

 

 

Forbrukerrådet..... har hørt mye rart fra den kanten :whistle: Noen ganger fornuftig, og altformange ufornuftige.

Lenke til kommentar
Loven definerer ikke direkte hvor avtalen inngår, så dette er en gråsone.

Før at jeg angriper noen for noe leser jeg gjerne hva som står.

Men lurer mer eller mindre på om Multicom har et hentelager, eller butikklokale?

 

 

Forbrukerrådet..... har hørt mye rart fra den kanten  :whistle: Noen ganger fornuftig, og altformange ufornuftige.

5163397[/snapback]

 

Fra §6 i lov om angrerett

d) salg utenfor fast utsalgssted: salg der forbrukeren inngår avtale eller inngir kjøpetilbud (ordre) i nærvær av selgeren eller tjenesteyteren på annet sted enn dennes faste utsalgssted

 

Synes dette er ganske klart jeg.

 

Men, men det virker ikke som om noen ting er godt nok for deg i denne saken, så jeg legger den død for min del. Vi har fått et godt og konkret svar fra forbrukerrådet og det er hva iallefall jeg forholder meg til. De er tross alt ekspertene på lovgivningen her samme hvor mye det synses her i forumet.

 

\End Of File.

Endret av steinrr
Lenke til kommentar
Definisjon av avtale.

Han står fritt til å kansellere frem til han har betalt varen.

Så for meg så inngår han avtalen når han henter varen og betaler.

 

Hvis du skal diskutere en lov så må du forholde deg til de begreper og definisjoner som loven stiller opp og ikke finne på dine egne.

5163004[/snapback]

 

Loven definerer ikke direkte hvor avtalen inngår, så dette er en gråsone.

Før at jeg angriper noen for noe leser jeg gjerne hva som står.

Men lurer mer eller mindre på om Multicom har et hentelager, eller butikklokale?

 

 

Forbrukerrådet..... har hørt mye rart fra den kanten :whistle: Noen ganger fornuftig, og altformange ufornuftige.

5163397[/snapback]

 

 

 

Så du mener du er mer fornuftig en forbrukerrådet ?

 

Kan være men de er nå satt til handtere og mekle i slike saker. Etter det de skriver er det ingen gråsone her. Har man ringt inn, bestilt på internett eller på annen måte gjort en avtale om kjøp utenfor salgssted, spiller det ingen rolle om man reiser å henter varen og betaler kontant eller at selger får posten til å bringe varen og kreve inn pengene.

 

Edit: Ble litt feil første gang - blir ikke helt fortrolig med det ny brukergrensesnittet...

Endret av bengh
Lenke til kommentar

Skrev en mail til forbrukerrådet i går og ba dem inkludere spørsmålet mitt i svaret, slik at jeg hadde det for referanse. Så her er spørsmål + svar for de som er nysgjerrig på det (sakset fra gmail - har fjernet navn etc...):

 

 

Forbrukerrådet i Bergen to me

More options 8:31 am (5 minutes ago)

 

 

Vi viser til Deres henvendelse. Svaret er basert på opplysninger De har

gitt i mail av 10.11.05.

 

Vi mener at dersom "avtalen" er inngått ved fjernsalg eller salg utenfor

fast utsalgssted, så vil angrefristloven som et utgangspunkt gjelde,

uavhengig av om kjøper skal hente og betale varen ved fast utsalgssted.

 

Har De andre spørsmål, kan De kontakte oss på telefon 815 58 200 eller våre

nettsider : www.forbrukerportalen.no.

 

Med vennlig hilsen

Gunnhild Mykkeltvedt

Forbrukerrådet i Hordaland, Sogn og Fjordane

Østre Murallmenning 7

5012 Bergen

Tlf. 815 58 200

Faks: 55 90 36 77

 

 

-----Opprinnelig melding-----

Fra: [email protected] [mailto:[email protected]]

Sendt: 10. november 2005 09:41

Til: [email protected]

Emne: Henvendelse via forbrukerportalen.no

 

 

Hei!

 

Jeg har et prinsipielt spørsmål som jeg lurer på.

 

Mange nettbutikker som i utgangspunktet bare driver med salg av datautstyr

over web, har også etablert steder hvor du kan hente det utstyret du har

bestilt og betale på stedet. Dette fungerer slik:

 

1. Du bestiller på nettet på vanlig måte, men sier du skal hente det selv

2. Du reiser til lageret/etablert hentested og henter utstyret ditt og

betaler der.

 

Spørsmålet er om angreretten fortsatt vil gjelde i disse tilfellene. Etter

som jeg leser loven angående angrerett, så er det som er utslagsgivende

hvordan selve ordren ble inngått (i dette tilfellet i nettbutikk) og ikke

hvordan du henter/betaler varen du har bestilt.

 

Noen meninger?

 

Avsender: XXX

telefon: XXX

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...