Svoosj Skrevet 7. november 2005 Del Skrevet 7. november 2005 Kan jeg da benytte meg av angreretten på 2-uker? 5117325[/snapback] Er vel kjøpsloven du tenker på, og forbrukerrådet informerer litt om den her. Men det beste for deg er vel egentlig bare å ringe MultiCom direkte og spørre dem om du kan returnere varen, da du ikke er fornøyd. Tror det vil gå bra, det er min erfaring. Lenke til kommentar
siberian Skrevet 7. november 2005 Del Skrevet 7. november 2005 Hei, Jeg kjørte en Viewsonic CRT hos Multicom. Er ikke fornøyd med denne og håper angreretten gjelder. Grunnen til at jeg er i tvil er at jeg bestilte den på nettet, men hentet den i Åmli og betalte kontant. Kan jeg da benytte meg av angreretten på 2-uker? Mvh, Torkel. Lenke til kommentar
siberian Skrevet 7. november 2005 Del Skrevet 7. november 2005 Takk for svar. Hvis jeg hadde fått tilsendt monitoren i posten og evt. betalt på forskudd hadde jeg hatt lovfestet rett til å returnere varen innen 2-uker. 3-måneder hvis ikke angrerett-skjema er vedlagt. Gjelder denne angreretten når jeg har bestilt på www.multicom.no, men tatt turen til Åmli for å hente varen og betalt kontant? Jeg tviler... Men det er da fjernsalg? Lenke til kommentar
millencolin Skrevet 7. november 2005 Del Skrevet 7. november 2005 Angreretten gjelder kun ved kjøp utenfor selgers vanlige tilholdssted, som på internett, postordre, telefon osv. Du har i dette tilfellet altså ikke noen angrerett. Dersom du ønsker å heve kjøpet er det nødt til å foreligge en mangel. Lenke til kommentar
GA Skrevet 7. november 2005 Del Skrevet 7. november 2005 Det vil desverre ikke gjelde vanlig angrerett i denne situasjonen, men ring multicom og ta en prat med dem... Husk å være hyggelig så har du en mulighet hvertfall! Lenke til kommentar
Samcki Skrevet 7. november 2005 Del Skrevet 7. november 2005 De fleste butikkene er greie og tar varer i retur, men angrefrist har man ikke. Lenke til kommentar
gozzer Skrevet 7. november 2005 Del Skrevet 7. november 2005 Jeg tror heller ikke at angreretten gjelder i ditt tilfelle, men det var en lang diskusjon om tilsvarende rettigheter hos hentebua til Netshop Oslo i denne tråden. Mulig du får svar på fler spørsmål der. Lenke til kommentar
bengh Skrevet 7. november 2005 Del Skrevet 7. november 2005 Om du har angrerett kommer vel an på om de har varen utstilt slik at du kan ta den i øyesyn og teste den før du handler. Hvis de ikke har salgslokale men kun et lager der du henter pakke burde du klart ha angrerett. Lenke til kommentar
Samcki Skrevet 7. november 2005 Del Skrevet 7. november 2005 (endret) Tja, ikke helt riktig. De kan si nei for testing av varen det er mer eller mindre opp til selgeren. Men at du kan få se på varen før du handler (Om den ikke vises igjennom forpakningen) kan selfølgelig være nok. Angrefristen er jo her for å kvalitets sikre varer, ikke for å få oss kunder til å teste hver enkelt ting de handler. Endret 9. november 2005 av Samcki Lenke til kommentar
gorber Skrevet 8. november 2005 Del Skrevet 8. november 2005 Hvis de ikke har salgslokale men kun et lager der du henter pakke burde du klart ha angrerett. Hva er da et salgslokale? I dette tilfellet gjelder klart ikke lov om angrerett, da kjøper har aktivt hentet vare hos selger. Lenke til kommentar
bengh Skrevet 8. november 2005 Del Skrevet 8. november 2005 Hvis de ikke har salgslokale men kun et lager der du henter pakke burde du klart ha angrerett. Hva er da et salgslokale? I dette tilfellet gjelder klart ikke lov om angrerett, da kjøper har aktivt hentet vare hos selger. 5123213[/snapback] Et salgslokal er lokale der produktene står utstilt og oppkoblet slik at du kan se om f.eks. en skjerm har godt bilde og ser grei ut ellers. Hvis det bare er en dør og en disk der du henter en skjerm som er innpakket uten at du har muligheter til å koble den opp å sjekke den bør du ha angrerett. Om du henter pakken selv eller du får en transportør til å gjøre jobben spiller ingen rolle - spør du meg. Lenke til kommentar
gorber Skrevet 8. november 2005 Del Skrevet 8. november 2005 (endret) Hva du mener man bør er Bengh, ganske lite relevant, det som er viktig her det loven sier. Fra §6 i lov om angrerett d) salg utenfor fast utsalgssted: salg der forbrukeren inngår avtale eller inngir kjøpetilbud (ordre) i nærvær av selgeren eller tjenesteyteren på annet sted enn dennes faste utsalgssted Der forstås det at kjøper i dette tilfellet har vært ved fast utsalgssted ved avtaleinngåelse.(Kjøpstidspunkt) Edit; Soverommet mitt kan være et fast utsalgsted i forhold til denne loven, såfremt jeg driver en nettbutikk derfra. Endret 8. november 2005 av gorber Lenke til kommentar
bengh Skrevet 9. november 2005 Del Skrevet 9. november 2005 Her blir det klart en avveining om hva som kan kalles et salgssted. Hvis ikke varene står utstilt og oppkoblet som på Elkjøp, er det et utleveringssted og ikke et utsalgssted etter mitt syn. Jeg ville helt klart valgt å få fraktet varen hjem for 100 kr og ha returrett framfor å hente den og miste returretten. Uansett tror jeg Multicom tjener på å være fleksible her ellers mister de en lokal kunde. Fikk du angreskjema forresten ? Lenke til kommentar
steinrr Skrevet 9. november 2005 Del Skrevet 9. november 2005 Hva du mener man bør er Bengh, ganske lite relevant, det som er viktig her det loven sier. Fra §6 i lov om angrerett d) salg utenfor fast utsalgssted: salg der forbrukeren inngår avtale eller inngir kjøpetilbud (ordre) i nærvær av selgeren eller tjenesteyteren på annet sted enn dennes faste utsalgssted Hvis dette er definisjonen på salg utenfor fast utsalgssted, så vil jeg påstå at vedkommende både har inngått avtale og inngitt kjøpetilbud på annet sted enn det faste utsalgssted - han har jo bestilt på nettet. Hvor han plukker opp varen ser ikke ut å bety noe i forhold til det du har quotet her. Lenke til kommentar
Babelfisken Skrevet 9. november 2005 Del Skrevet 9. november 2005 Hva du mener man bør er Bengh, ganske lite relevant, det som er viktig her det loven sier. Fra §6 i lov om angrerett d) salg utenfor fast utsalgssted: salg der forbrukeren inngår avtale eller inngir kjøpetilbud (ordre) i nærvær av selgeren eller tjenesteyteren på annet sted enn dennes faste utsalgssted Hvis dette er definisjonen på salg utenfor fast utsalgssted, så vil jeg påstå at vedkommende både har inngått avtale og inngitt kjøpetilbud på annet sted enn det faste utsalgssted - han har jo bestilt på nettet. Hvor han plukker opp varen ser ikke ut å bety noe i forhold til det du har quotet her. 5126616[/snapback] Gorber og enkelte butikkansatte her på forumet har sine klare _definisjoner_ av hva avtaleinngåelse er. Der ER en gråsone når man betaler varen over disk når den først er bestillt på vanlig måte over nett. Spørsmålet blir jo om det var inngått en avtale før betalingstidspunkt. Er det inngått en avtale kan det se ut som om loven sier man har angrerett. Hadde man på vanlig vis betalt over nett før man hentet varen ville saken vært ganske klar, men det kan virke som nettbutikkene her ønsker å begrense angreretten når man tar ut varen over disk ved bla å sørge for at man også betaler over disk. Hva som er juridisk riktig skal jeg (og burde andre) være veldig forsiktig med å si noe bombastisk om. Jeg har ikke studert avtalerett og det tviler jeg på at det er så mange andre her som har heller. Angreretten har forøvrig flere funksjoner og syning av varen er er bare en av disse. Lenke til kommentar
Armitage2 Skrevet 9. november 2005 Del Skrevet 9. november 2005 (endret) Hadde du betalt via nettbutikken hadde du hatt angrerett. Men det kommer altså an på når du gjorde selve bestillingen, og siden du bestilte på nettet vil jeg si at du faktisk har gjort et nettkjøp og at angreretten gjelder, i og med at selve overføringen av pengene ikke er avtaleinngåelsen. Ellers så ville multicom sine nettsider bare vært en katalog, der man ikke hadde mulighet til å bestille noe som helst. Poenget med å bestille er faktisk at man kjøper varen der og da. Men så har heller ikke jeg studert noe særlig kjøpslov eller angrerett. Edit: var ikke helt enig med babelfisken allikevel. Endret 9. november 2005 av Armitage2 Lenke til kommentar
steinrr Skrevet 9. november 2005 Del Skrevet 9. november 2005 Hvis vi drar analogien til Posten, så betaler du jo der også samtidig som du henter varen. Hovedpoenget må være at du har bestilt (inngått en avtale) uten å ha sett varen, og det er vel det som er tanken bak angreretten, at du da skal kunne angre deg. Lenke til kommentar
deep750 Skrevet 9. november 2005 Del Skrevet 9. november 2005 Hvis vi drar analogien til Posten, så betaler du jo der også samtidig som du henter varen. Hovedpoenget må være at du har bestilt (inngått en avtale) uten å ha sett varen, og det er vel det som er tanken bak angreretten, at du da skal kunne angre deg. 5127328[/snapback] enig med deg her steinrr. Multicom legger opp til at man bestiller via nettet, og ikke har mulighet til å vurdere produktet fysisk før du kjøper det... Lenke til kommentar
Playmofetish Skrevet 9. november 2005 Del Skrevet 9. november 2005 bengh, mener du at man har angrerett på en RAM-brikke kjøpt i butikk hvis den ikke er koblet til en maskin, der f.eks Prime95 kjører og beviser stabilitet, og CPU-Z viser korrekt timings? Lenke til kommentar
Samcki Skrevet 9. november 2005 Del Skrevet 9. november 2005 Hvis vi drar analogien til Posten, så betaler du jo der også samtidig som du henter varen. Hovedpoenget må være at du har bestilt (inngått en avtale) uten å ha sett varen, og det er vel det som er tanken bak angreretten, at du da skal kunne angre deg. 5127328[/snapback] Fortsatt utenfor utsalgsted. Han betalte hos Multicom, hos selger, hos utsalgsted. Posten er forsåvidt ikke kjent for meg for å være en HW butikk der man kan se på varen før man betaler. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå