N_R Skrevet 7. november 2005 Del Skrevet 7. november 2005 Jøje meg, her fikk jeg sannelig svar på spørsmålet mitt! :!: Vel, jeg får altså vondt i ørene akkurat når jeg spiller - så det må vel være noe med for mye lydtrykk antar jeg. Har altså ikke vondt i ettertid, slik at ørevoks-teorien nok ryker. Er også minst like renslig som snittet når det gjelder å vaske dem! Men, jeg har faktisk litt for tette bihuler osv, så det er vel heller for mye "ørevoks" på innsiden av øret, trommehinna "buler utover". hehe, tror jeg har de snåleste ørene på HW! :!: :!: :!: Hva baserer du denne påstanden på? Har du noe dokumentasjon på at tinnitus har noe med ørevoks å gjøre?5118749[/snapback] Jeg har ingen dokumentasjon på at tinnitus har noe med ørevoks å gjøre, og mente heller ikke å skape en kobling der. Mulig at jeg skriver litt uklart, men jeg mente å omtale det før og etter "ellers"en som to separate situasjoner som kanskje kunne fremkalle opplevelsen til N_R. et scenario Hvis du har tilløp til øresus, eller tinitus, ville jeg ikke være overrasket om det har litt med saken å gjøre. et annet når en tetter igjen øregangen med hodesett, enten om det er "dytte inn", åpen- eller lukket klokke, vil øret produsere mer ørevoks pga økt bakteriedannelse. Dette kan presse mot trommehinna, og det er vel ikke godt tipper jeg. 5118799[/snapback] Lenke til kommentar
unwill Skrevet 7. november 2005 Del Skrevet 7. november 2005 Når det gjelder portapro har jeg merket at om en trekker dem ut over hodet som man skal gjøre, så lugger de litt i topphåret. Andre som har merket det? JEg har brukt portapro i noen år nå, men bruker de sjeldent ute mer. Liker ikke å se alle andre med akkurat samme hodetelefon. Og den har en tendens til å lugge noen ganger og ta med seg noen hårstrå når man tar den av. (ikke alltid da) Lenke til kommentar
ilex Skrevet 8. november 2005 Del Skrevet 8. november 2005 Neida, det er jo bare gøy . Litt OT, er "hodesett" et begrep som er vanlig å bruke på norsk? Aldri hørt det før (men hodetelefoner kalles jo så mye rart...) AtW 5119123[/snapback] Jeg kaller de forøvrig "ørelydere", og høytalere er "lydere". Ikke minst har jeg fått flere til å begynne å bruke disse ordene, mouhahaha! Kan forresten ikke si annet enn at jeg er meget fornøyd med Koss PortaPro'ene mine. Når det gjelder å unngå klem på ørene, så må man ha de slik at de ikke ligger over ytterkanten på ørene, i tillegg til anti-klem funksjonen. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 8. november 2005 Del Skrevet 8. november 2005 Da anbefaler jeg deg å prøve noen skikkelig klokker, så kan du få en a-ha-opplevelse. Litt lenger opp i pris har høretelefoner meget god lyd.5117543[/snapback] Lenger opp i pris koster også mer Som sagt, jeg hadde en gang noen skikkelige klokker fra Koss (husker bare ikke hva modellen het, sikkert gått ut nå). Og jeg fikk etter lengere bruk, som togtur, grøsselig mye voks i øra. Klart at slikt varierer fra person til person, men jeg valgte altså portabilitet og mindre voks fremfor lydkvalitet og tette ører. Jeg er også avhengig av å høre konduktøren ("neste stasjon er...") da jeg lett døser av. Dessuten merket jeg ikke *så* stor forskjell mellom PortaPro og de "proffe". 5117569[/snapback] Jada, de koster mer men du skal se at de knuser Portaen gasnke bra i lydkvalitet, jeg sier ikke at Portapro ikke er verd prisen, elelr at de ikke ahr sitt bruksområde, men de er langt fra de beste klokkene du får prøvd. Lenger opp i pris synes jeg personlig ikke noe særlig om koss. Du kan jo prøve feks sennheiser, akg eller beyerdybamic, mange liker også grado. Dette er merker det er lett å få prøvd på din lokale hi-fi-sjappe. AtW Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 8. november 2005 Del Skrevet 8. november 2005 Jøje meg, her fikk jeg sannelig svar på spørsmålet mitt! :!: Vel, jeg får altså vondt i ørene akkurat når jeg spiller - så det må vel være noe med for mye lydtrykk antar jeg. Har altså ikke vondt i ettertid, slik at ørevoks-teorien nok ryker. Er også minst like renslig som snittet når det gjelder å vaske dem! Hva legger du i "vondt i ørene"? Suser det? Har du midlertidig høreslestap? Hører du på for høy lyd så får du midlertidig hørselstap etterpå. Og det burde være mulig å merke. AtW Lenke til kommentar
xD^^ Skrevet 8. november 2005 Del Skrevet 8. november 2005 Jeg har Icemat Siberia og synes det er ett glimrende headsett. Det er god lyd, det følger med mikrofon, og det beste er at "veggene" på headsettet er skåstilte, så ørene ikke klemmes innover. Kunne vel egentlig ha testet noen mer "kjente" headsett. Lenke til kommentar
Data&fisk Skrevet 8. november 2005 Del Skrevet 8. november 2005 Ser at du har brukt ordet hodesett i testen din. Faktisk er ingen av disse hodesett, men hodetelefoner. Hodesett har mikrofon. Det er derfor det heter "sett". På engelsk er det helt tisvarende (headphones, headsets). I Hi-Fi bransjen har denne forskjellen alltid vært klar. Dessverre ser jeg at i de siste årene har databransjen ofte brukt disse begrepene feil, noe som gir seg utslag i at store deler av databransjen bruker dette feil. Jeg synes det er ganske viktig å forsøke å bruke korrekt språk. Særlig er det viktig for de i posisjoner med stor påvirkning, som f.eks. HW.no. Ellers blir lett språket vårt fattigere og misforståelser oppstår lett. Dessverre ser jeg at Norsk Språkråd godkjenner mange "gale" ord. Ofte helt i strid med hva fagmiljøene, som kanskje vet best hva som er hva, mener. Når bare mange nok mennesker bruker ord og begreper feil, blir det rett... Ser ikke bort fra at dette kan ha sneket seg inn i orbøker/leksikon også. For meg er også språkbruken en indikasjon på kompetansenivået. Et minimum for seriøsitet er at begrepene brukes rett, ellers forsvinner tiltroen min fort. Du ville vel aldri tatt en PC-test som kaller maskinen for harddisken, som mange "ulærde" gjør, seriøst?... Ellers ser jeg at du kun tester med PC og portabelt utstyr. I stor grad tester du da hodetelefonutgangene på disse, og det kan gi en ganske gal indikasjon på den virkelige kvaliteten på hodetelefonene siden utgangene på slikt utstyr ofte holder laber og varierende kvalitet. For å få en mer nøytral referanse bør du prøve på en høykvalitets CD-spiller (man må litt opp i pris for å få skikkelige hodetelefonutganger, men selv der kan forskjellene være store). Da vil du nok oppleve at testresultatene dine kan bli ganske forskjellige, og kanskje også "dårlige" hodetelefoner blir "gode" og tvert om. Særlig er evnen til å gjengi dypbass og diskant det som lider under dårlige utganger, men også oppløsning, mao. evnen til å formidle detaljer, er som regel svært skadelidende. Jeg har opplevd at hodetelefoner og høyttalere som oppleves som trøtte og kjedelige i lyden endrer fullstendig karakter og virkelig stråler når de blir koblet til annet utstyr. Og det som hørtes lovende ut har fallt helt igjennom... Noe så grunnleggende som utgangens impedans kan bety mye. Jeg stiller meg også tvilende til hvor objektiv lyttetesten din er. Spesielt på 15KHz tonen. Denne vil du nok på en hodetelefon med rett/lineær frekvensgang oppfatte som svak pga. ørets frekvensgang. Du nærmer deg her grensen for hva øret kan oppfatte. Man skal ikke være så veldig gammel før denne frekvensen kan bli helt borte... Subjektiv frekvensmåling er ingen god metode... En annen ting jeg undrer meg over: Du snakker om "egenstøy". Lurer på hva du mener med det? Er det mekanisk støy i form av knirking m.m. du mener? Disse hodetelefonene er passive enheter (med unntak av Sennheiser PXC250 når støydempingen er slått på) og har derfor ingen egenstøy. De har derimot forvregning av ulik type og grad... Men det er klart at HW.no ikke er en Hi-Fi side, og at vi dermed ikke går der for å finne Hi-Fi tester. Men når det er sagt, må man forvente at når man beveger seg inn på et annet fagfelt, blir man vurdert ut fra dette fagfeltets kriterier. Når HW.no stadig oftere har tester av lydprodukter, er det viktig at vurderingsgrunnlaget er skikkelig. Hvis ikke blir testene ikke veiledende, men villedende... Men for at dette ikke skal bli for negativ, synes jeg du har en brukbar beskrivelse av lyden i hodetelefonene. Dette er opplagt ikke en "high-end" test, og vi skal heller ikke vurdere den som det. Det er et sunnhetstegn at ikke Koss Porta Pro automatisk går av med seieren. Det betyr at du ikke er forutinntatt som enkelte andre kan være. For selv om det er et av de bedre valgene prisen tatt i betraktning og et absolutt brukbart valgt til bærbar stereo, er det billige hodetelefoner med de svakhetene det medfører. Det er også positivt at du unngår å overlesse artikkelen med superlativer og unyansert skryt. Tror imidlertid at artikkelen din hadde hatt fordel av om du hadde antydet hva de ulike hodetelefonene koster. Det hadde gitt en referanse til hva man bør forvente og om de er gode i forhold til prisen eller ikke. Lenke til kommentar
aslat Skrevet 8. november 2005 Del Skrevet 8. november 2005 Jeg savnet noe ord om lydlekasje. Eksempelvis er Portapro helt ubrukelig i et rom sammen med andre mennesker som ikke hører på musikk. Lenke til kommentar
EinarEriksen Skrevet 8. november 2005 Del Skrevet 8. november 2005 Jeg savnet noe ord om lydlekasje. Eksempelvis er Portapro helt ubrukelig i et rom sammen med andre mennesker som ikke hører på musikk. 5122053[/snapback] Det er en god del ord om det i testen, og det nevnes også om portapro. Personlig synes jeg ingenting kan erstatte stereoanlegget mitt, men PortaPro som benyttes utenfor hjemmet gjør en god jobb Lenke til kommentar
sjefen_ Skrevet 8. november 2005 Del Skrevet 8. november 2005 En ting med pris og prioriteringer. I stede for å kjøpe noen monstre av høyttalere kan man kjøpe noe mindre høyttalere og et par meget bra hodetelefoner. Hvor ofte hører du på musikk sammen med andre på fullt volum, eventuelt for å virkelig lytte? JEg gjør det svært skjelden (bortsett fra film). Hodetelfoner for et par tusen gir god lyd.... (og blide naboer) Lenke til kommentar
Onkel Kompost Skrevet 8. november 2005 Del Skrevet 8. november 2005 (endret) Da vil du elske et lukket headset. Du får med alle detaljene som bråket fra bussen og trafikken ellers maskerer (resultatet er at du ikke trenger like høyt volum for å få med alle detaljene), og ingen hører hva du hører. Heh. Jo. Lukkede headset er så absolutt et alternativ, og jeg har jo sett på dyrere Beyerdynamic da, men stort sett er det impedansen som lager trøbbel. Dernest er det litt det samme med lukkede hodetelefoner som med Siberiaene (som strengt tatt er halvåpne), det ser litt overkill ut. Normalt sett er ikke Kafe Kafka en tegneserie som underholder meg, men en stripe derifra betegner det ganske godt, der kommer en kar traskende med noen monstre av noen øreklokker på seg, han skryter vilt og uhemmet av disse, og når han får spørsmål om hva han hører på, svarer han en Bootleg av Motörhead. Det er liksom det nivået der. Jeg har ikke så mye musikk liggende på ipoden som krever en overflod av detaljer, slikt hører jeg for det meste på i hjemmet. Nede i sør står stereoanlegget jeg bruker til det, og det er fantastisk på slike ting (Black Diamond høyttaler koblet med Marantz CD-spiller og en Kenwood forsterker som faktisk er svært bra). Her oppe i nord bruker har jeg to anlegg. En gammel Tandberg radio koblet til noen gamle Tandberg høyttalere, og en B&O radio koblet til noen B&O høyttalere. Disse produserer godlyd, og for detaljer i musikk plukker jeg på meg Siberia-klokken. Vi får se det helt an med jobb og penge og slikt, men om jeg får meg en jobb som jeg kan bruke til å spe på studielånet blir det nok et par dyre BeyerDynamic hodefelefoner. Kanskje til og med to stk, et for bærbart materiell (iPod) og et for stasjonært bruk. Så spørs det vel også om det er så lurt å blokke ut all støyen når man vandrer gatelangs. Litt greit å få litt lydlekkasje inn da, slik at man unngår å bli skadet av noen galne Nordlendinger i bil Edit: Ellers kan jeg nevne at jeg i et år har prøvd å leve med et megaworks til lytting av musikk på. Dette har ikke blitt kront med suksess ennå. Det funker fint til film, men musikken blir for overstyrt for min smak... Endret 8. november 2005 av Onkel Kompost Lenke til kommentar
SSS Skrevet 8. november 2005 Del Skrevet 8. november 2005 Idag gikk jeg til innkjøp av Creative HQ-1700 som ble testvinner. Har fra før PortaPro. Var litt lei av mye lydlekkaskje når jeg satt på buss/tog. Dette er heldigvis ikke tilfelle med Creative HQ-1700. De sitter som støpt på hodet, men kan være litt varme å ha på i lengre perioder. Det med at de klemmer ørene slik at det blir ubehagelig har jeg ikke lagt merke til. Er meget fornøyd med lyden. Diskanten er to hakk bedre enn portapro. Anbefales med tanke på pris/lydkvalitet Lenke til kommentar
jorgis Skrevet 8. november 2005 Del Skrevet 8. november 2005 Da vil du elske et lukket headset. Du får med alle detaljene som bråket fra bussen og trafikken ellers maskerer (resultatet er at du ikke trenger like høyt volum for å få med alle detaljene), og ingen hører hva du hører. Heh. Jo. Lukkede headset er så absolutt et alternativ, og jeg har jo sett på dyrere Beyerdynamic da, men stort sett er det impedansen som lager trøbbel. Dernest er det litt det samme med lukkede hodetelefoner som med Siberiaene (som strengt tatt er halvåpne), det ser litt overkill ut. Så spørs det vel også om det er så lurt å blokke ut all støyen når man vandrer gatelangs. Litt greit å få litt lydlekkasje inn da, slik at man unngår å bli skadet av noen galne Nordlendinger i bil Edit: Ellers kan jeg nevne at jeg i et år har prøvd å leve med et megaworks til lytting av musikk på. Dette har ikke blitt kront med suksess ennå. Det funker fint til film, men musikken blir for overstyrt for min smak... 5122956[/snapback] AKG K26 og Sennheiser SXC200 er ikke stort større enn PortaPro, da de har klokker "utenpå" og ikke rundt øret. Ser med andre ord ikke helt sprøtt ut å gå på gaten med. De har også temmelig lav impedans, ser ut til at min MD-spiller klarer å drive dem mye lengre enn PortaPro, men det kan være på grunn av at støyen rundt er mye lavere med et lukket headset. Nå kjører jeg i hvert fall lydnivået på rundt halvparten av det jeg hadde med PortaPro, uten at jeg føler at jeg har lavere lyd på. Og å blokke ut all støyen gjør du jo seff ikke, demper vel ca. 10-20 dB (10 til 100 ganger demping) vil jeg tro. Om noen kjører en bil rett mot deg hører du det, men det er veldig effektivt til å maskere bort annen trafikkstøy og lignende. Lenke til kommentar
Maroder_S Skrevet 9. november 2005 Del Skrevet 9. november 2005 (endret) Ser at du har brukt ordet hodesett i testen din. Faktisk er ingen av disse hodesett, men hodetelefoner. Hodesett har mikrofon. Det er derfor det heter "sett". På engelsk er det helt tisvarende (headphones, headsets). I Hi-Fi bransjen har denne forskjellen alltid vært klar. Dessverre ser jeg at i de siste årene har databransjen ofte brukt disse begrepene feil, noe som gir seg utslag i at store deler av databransjen bruker dette feil.(KLIPPE) 5121783[/snapback] Språket forandrer seg over tid. Hackebegrepet blir f.eks. ofte brukt i forbindelse med datainnbrudd, og de engelske ordene cap og pin blir på norsk kaps og pins. Alt dette grunnet "feil bruk", som du beskriver. Språkendringer er dog hovedsakelig et mediedrevet fenomen, ikke bransjedrevet, som du antyder. Dette gir et konkret ansvar til alle medier. Det er derfor mulig Hw.no kommer til å endre praksis her, men jeg kan ikke love noe. Ellers synes jeg du spør om mye som faktisk står i testen, f.eks. er hodetelefonene testet på en stand-alone CD-spiller. Resonans vil oppstå under jogging hvis bøylen beveger seg eller fanger opp støt fra hodebunnen. For øvrig er Hw.no som du sier ikke et Hi-Fi-sted, men søker å nå ut litt bredere. Vi tror likevel at Hi-Fi-folk fikk noe ut av denne testen, selv om den ikke var skrevet slik den ville vært i et Hi-Fi-magasin. Endret 9. november 2005 av Maroder_S Lenke til kommentar
N_R Skrevet 9. november 2005 Del Skrevet 9. november 2005 Hva legger du i "vondt i ørene"? Suser det? Har du midlertidig høreslestap? Hører du på for høy lyd så får du midlertidig hørselstap etterpå. Og det burde være mulig å merke. AtW 5121512[/snapback] ..litt vanskelig å si, "overtrykk" er vel kanskje det beste ordet? Og som sagt, jeg får det uansett volum, selv ved lave nivåer.... Lenke til kommentar
AndersT2 Skrevet 11. november 2005 Del Skrevet 11. november 2005 Holder meg nå heller til Sony sine plugger, ikke den med skumgummi, men den med plast funnel. Sitter som støpt i øret, og man blir aldri sliten av å ha dem der, slik man blir med vanlig runde plugger. God lyd er det også i dem. 5118792[/snapback] Du mener ikke tilfeldigvis Sony MDR-EX71? Disse bruker gummipropper for å fylle øregangen. Jeg må bruke den minste for at de skal sitte komfortabelt i øret. Dessuten er gummien som isolerer ledningene av elendig kvalitet: Den delen av ledningen som er nærmest hodet (og huden) har med tiden blitt til "lakris". Gummien er like myk som lakrissnører, og den skrelles av bare jeg gnir på den med fingrene. Flere steder er det nå mulig å se de små ledningene som før var beskyttet av gummi. Heldigvis ser ikke dette ut til å påvirke driften, men det er likevel svært dårlig av Sony å ikke ta hensyn til dette. Nei ikke den med gummi, men en med plast som sitter fastmontert på selve proppen, og er ikke til å byttes ut. Den ligner litt på den på bildet under, men tar litt større plast som går inn i øret. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 11. november 2005 Del Skrevet 11. november 2005 (endret) Hva legger du i "vondt i ørene"? Suser det? Har du midlertidig høreslestap? Hører du på for høy lyd så får du midlertidig hørselstap etterpå. Og det burde være mulig å merke. AtW 5121512[/snapback] ..litt vanskelig å si, "overtrykk" er vel kanskje det beste ordet? Og som sagt, jeg får det uansett volum, selv ved lave nivåer.... 5126908[/snapback] Merklig, kan jo hende du har litt "tette rør" (altså i øret) eller noe, slik at du lettere får trykkforskjeller foran og bak trommehinna. Men jeg tviler på at det er skadelig (for hørselen), men jeg er jo ingen lege, aksnkje verd å få sjekket opp? AtW Endret 11. november 2005 av ATWindsor Lenke til kommentar
jorgis Skrevet 11. november 2005 Del Skrevet 11. november 2005 Spiller jeg litt lenge, bygger det seg også opp et "trykk" i øret mitt. Tar jeg av headsettet og "lufter" ørene mine noen minutter, forsvinner det for en stund til. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+98123897187934 Skrevet 13. november 2005 Del Skrevet 13. november 2005 (endret) Leste nettopp denne artikkelen på papir, i lokalavisen Drammens Tidene. Litt annen utforming og mindre tekst, men Jan Frode Haugseth som artikkelforfatter. Må være synnergier i Orkla-systemet... Endret 13. november 2005 av Slettet+98123897187934 Lenke til kommentar
Senitel Skrevet 14. november 2005 Del Skrevet 14. november 2005 Til Maroder_S Fin test, Kopiert den fra Tønsbergs Blad eller.....? Helt lik test der, med samme (påfallende) utfall og samme headsettene... Cant take creds for that.. Fred ut Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå