Gå til innhold

IRQ konflikt: 7800GT / X-Fi


Berrern

Anbefalte innlegg

Jeg kjøpte et DFI hovedkort noen måneder tilbake, og har vært veldig fornøyd så langt.

 

For omtrent én måned siden kjøpte jeg Cratives X-Fi Fatal1ty kort, og etter installasjon så jeg i Systeminformasjon at kortet var i konflikt med mitt 7800GT grafikkort (IRQ 18). Hovedkortet mitt har 2 PCI-spor og 2 PCI-e spor, så jeg satte X-Fi kortet i den andre slotten, og problemet var løst.

 

For en ukes tid siden oppgraderte jeg igjen, denne gangen installerte jeg et XFX 7800GT kort til, i SLI. I Windows så jeg at X-Fi'en nå var i konflikt med det nye 7800GT kortet, på IRQ 19.

 

Det virker som om øverste PCI-e spor har samme IRQ som øverste PCI spor, det samme gjelder de nederste sporene.

 

I Systeminformasjon har jeg også noen andre konflikter, men jeg vet ikke om disse skaper problemer. Det jeg derimot vet, er at lydkort og grafikkort ikke liker deling av IRQ.

 

For å prøve å løse problemet, gikk jeg inn i BIOS og satt "Reset configuration Data" (under PnP/PCI Configuration) til ENABLED, men IRQene var fortsatt like. Jeg prøvde også å sette Manual IRQ Assignment i BIOS, men da fikk jeg bare opp 15 IRQ adresser, og på hver av dem kunne jeg velge enten "PCI" eller "Reserved". Jeg har lite greie på dette, så jeg torde ikke skifte disse innstillingene, og satte IRQ Assignment tilbake til AUTO.

 

I Enhetsbehandling ser alt normalt ut, dvs. ingen gule utropstegn eller spørsmålstegn.

 

Jeg har lagt ved et screenshot av Konflikt-skjermen min.

- Er noen av disse konfliktene (unntatt XFi/7800GT) viktige å få løst? Eller kan on-board komponentene dele IRQ?

- Har noen en løsning for å fikse X-Fi konflikten?

 

Håper noen kan hjelpe.

På forhånd takk!

 

System specs:

DFI LanParty nF4 SLI-DR - Bios 06/25/2005

AMD FX-57

2x 1024MB Corsair PC3500 LLPRO (2-3-2-6 1T)

2x WD Raptor 74GB (RAID0)

2x XFX 7800GT (SLI)

Creative X-Fi Fatal1ty

LITE-ON Dual Layer DVD RW

Levicom 450W PSU

- alt kjører på stock hastighet.

Endret av Berrern
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...