Chrisss Skrevet 7. november 2005 Del Skrevet 7. november 2005 Skal legge nettverks kable fra nabon til meg ca 500 m er den noe jeg trenger i tillegg ? hvor kan jeg kjøpe så mye kabel henn ? Tips? Lenke til kommentar
Pingla Skrevet 7. november 2005 Del Skrevet 7. november 2005 (endret) Tror ikke du klarer å få så mye data gjennom denne kabelen. 500 meter er 400 meter lengre enn maks spesifikasjonene for UTP-kabler iallefall. 500 meter kan du kanskje klare hvis du bruker "Thick Ethernet", 10base5 (coax). Endret 7. november 2005 av Pingla Lenke til kommentar
fAke_ Skrevet 7. november 2005 Del Skrevet 7. november 2005 Hvor mye penger er dere villig til å bruke.. ? Lenke til kommentar
snole Skrevet 7. november 2005 Del Skrevet 7. november 2005 Problemet med å få tak i kabel er lett å fikse. Elfa selger slikt, og hvis du bor andre plasser enn Oslo så kan sikkert en elektriker fikse en 500 meters rull for deg. Men det koster. Hovedproblemet er at du må ha en hub eller switch for hver 100 meter. Samt at for at kabelen skal holde litt lengre så lønner det seg å grave den ned i rør eller i det minste hageslange. Det koster også penger. Er det fri sikt mellom dere kan det hende at det lønner seg med noe trådløst. Lenke til kommentar
steveak Skrevet 7. november 2005 Del Skrevet 7. november 2005 (endret) Har pønsket litt på så lange kabelspenn som bør gi ok hastighet over så lange kabelspenn. Her et spennende alternativ (teoretisk): 250 meter ethernet ---> PoE (power over ethernet) router (f.eks. Airport Extreme fra Apple til ca. 2000 kroner) ----> nye 250 meter ethernet ---> endepunkt PoE-enheten regenererer signalene midtveis slik at større hastighet kan nås. Ikke testet. Vet ikke om det fungerer. Kun en spennende tanke. Men er en 2-3000 kroners løsning som vil gi ok hastighet over lang avstand. https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=484038&hl= Endret 7. november 2005 av steveak Lenke til kommentar
Skagen Skrevet 7. november 2005 Del Skrevet 7. november 2005 (endret) Hastighetene man kan oppnå på 500 meter er vel minimale. Vil også tro dere blir nødt til å kjøre 10BASE-T om dere i det hele tatt får ethenet til å fungere over denne distansen med TP kat5 e.l. Så da er det kanskje like enkelt (og billigere) å modifisere noe trådløst for dette. Endret 7. november 2005 av skag1 Lenke til kommentar
snole Skrevet 7. november 2005 Del Skrevet 7. november 2005 I teorien kan man jo løse det på en rimeligere måte. Man kan anskaffe seg et par gamle hub'er av samme type og koble batterieliminatoren slik at den strømforsyner via et av de 2 ledige parene. Men uansett må man beskytte kabelen på et vis (hvis man ikke kjøper cat5/cat6 kabel beregnet for å ligge ute, koster mere $$). Samt at det man bruker for å regenere signalene må ligge i et ganske vanntett miljø. Er dette lang ute i huttiheita og det bare er skog, så kan man jo sette f.eks hub'er i en isboks på en trestamme og bruke litt silikon for å gjøre vanntett. Uansett vil dette koste masse penger, og da er jo spørsmålet om man ikke burde prøve andre løsninger. Lenke til kommentar
kpolberg Skrevet 7. november 2005 Del Skrevet 7. november 2005 Jeg ville gått for en fiber variant, se om du kan få kjøpt ferdig terminert fiber. Så kjøper du 2 billige switcher med mulighet for minigbic innstiksmoduler, kjøper noe billig der og vipps du har 1gbps til rådighet, etter at du har ødelagt ryggen og det som er, i forsøket på å grave ned kabelen. Lenke til kommentar
PerB Skrevet 7. november 2005 Del Skrevet 7. november 2005 Husk også at graving av kabelgrøft krever en del tillatelser (kommune, grunneier m.m.). Lenke til kommentar
Albino Skrevet 7. november 2005 Del Skrevet 7. november 2005 (endret) Sats på trådløst. Du må ha fri sikt mellom antennene. Sjekk www.wlansupply.no Edit: http://www.wlansupply.no/index.asp?page=in...njer&VareID=201 Endret 7. november 2005 av Albino Lenke til kommentar
Chrisss Skrevet 7. november 2005 Forfatter Del Skrevet 7. november 2005 sån ca 1000-1500kr Lenke til kommentar
Chrisss Skrevet 7. november 2005 Forfatter Del Skrevet 7. november 2005 Eller er det bedre prøve bygge noen tråløst? veit ikke åssen jeg gjør det da men:P Lenke til kommentar
kpolberg Skrevet 7. november 2005 Del Skrevet 7. november 2005 For 1000 til 1500 kr kommer du ikke særlig langt. Er du heldig får du 1500m Cat 5e kabel til 1500 kr, men jeg tviler, ikke vil du få link over så stor avstand heller. Går du for trådløs variant, trenger du AP, antenne og antenne ledninger. Kommer fort over 1500 kr da. Jeg tipper for en trådløs link, ser du på en pris mellom 3000-5000kr. Lenke til kommentar
Albino Skrevet 7. november 2005 Del Skrevet 7. november 2005 Hvorfor ikke bare spleise på en av disse pakkene: Trådløst opptil 500m Trådløst opptil 3km Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå