Gå til innhold

Shuttle nekter å boote, død prosessor?

Anbefalte innlegg

Har en Shuttle-maskin med en XP2500 Barton som har gått som en klokke i mange år.

Plutselig ville den ikke boote, ingen startupscreen i det hele tatt. Jeg bare hører at maskinen går og gir respons på reboot- og power-knappene. Etter at jeg nullstilte jumper-switchen og bootet kom oppstarts-prosessen så langt som til at prosessoren sto oppført, men så frøs skjermen. Påfølgende bootinger har ikke gitt noe som helst signal til skjermen.

Da jeg skulle koble til en høyttalerledning (mens maskinen sto på) kom jeg så vidt borti av/på knappen i ledningsstøpselet. Det er mulig at det er en sammenheng siden det var direkte etter dette at maskinen nektet å boote opp.

Siden jeg nettopp har flytta til utlandet har jeg ikke utstyr her til å teste komponentene og lurer derfor på om noen tror de med sikkerhet kan lokalisere feilen, så jeg slipper å levere på service som sikkert koster like mye som nye komponenter.

Er det mest sannsynlig at det er CPU eller hovedkort som har røket?

Kan andre komponenter ha kommet til skade, og viktigst: er mine data på disken intakte?

Hva vil dere anbefale meg å gjøre for å teste dette, stikke innom en databutikk og spørre om

jeg kan låne utstyr og teste sjøl? Om noen skulle kjenne til et sted i København hvor de har hyggelig service er jeg veldig takknemlig for innspill!

Litt trist uten data er det jo. :ermm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Prøv det gode gamle Reset CMOS-trikset. Det kan sparke igang PC'n igjen hvis det er noe hardwaretull som har satt seg til "feil" option i BIOS.

Jeg fikk ikke slått på PC'n min i det hele tatt, men når jeg hadde røska ut batteriet, satt Reset CMOS-switchen i 10 sekunder, putta i batteriet så gikk alt som det skulle. Måtte bare inn i BIOS og sette de vanlige Multiplier og FSB settingene tilbake fra default.

Lenke til kommentar

Har du tenkt på Minne/RAM. Minnebrikker kan "ta kvelden" og gi liknende symptomer. Har du to brikker, kan du forsøke å ta ut en og en, samt forandre plassering.

Sjekk CPU vifte. Hvis denne ikke spinner rundt, vil hovedkort med vifteovervåking kunne nekte å starte.

Kjøp "reservedeler" på "Den Blå Avis", www.dba.dk. Sannsynligvis billigere enn å levere på rep, selv om du kan ende opp med en del du ikke nødvendigvis trenger.

Lykke til !

Lenke til kommentar

føkk, det funka. Og jeg som nesten hadde kondemnert maskinen allerede. Jeg tok ut den ene rambrikken så ble det "liv i biosen", altså at bootupscreenen kom. Så forsøkte å jeg å starte i safe modus, men det bare hang igjen og igjen. Så prøvde jeg med den andre rambrikken i istedenfor og vips var jeg i windows. Skrudde av maskinen satte i begge rambrikkene og vips så fungerer det godt som før

Merkeligste jeg har vært ute for jo..

Kan ikke se noen annen forklaring enn at CPU innstillingenen er blitt endret, en mulig hack/virus, og at det krevde en(1) minnebrikke i riktig slot, samt riktige bios innstillinger for å komme opp å kjøre.

Alternativt at HK er døende og at den nå midlertidig har våknet til live igjen.

Noen andre som har en teori?

Lenke til kommentar

Jeg tror nok heller en eller begge av RAM-brikkene er ustabile. Hvis du har mulighet, kan du kjøre memtest86 (Google, eventuelt Ultimate Boot Disc) for å kjøre en fullstendig test på RAM-brikkene.

Dukker det opp noen feil der, bør du se deg om etter ny RAM (eller om du fortsatt har garanti på dem) hvis du ikke vil ha en ustabil PC.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...