Anterialis Skrevet 7. november 2005 Del Skrevet 7. november 2005 Bil: BMW 320 Mod: 1992 Lenge til jul: nei Fungerte fint i går, men da jeg kom ut til den til morgenen i dag, så fungerte ingen ting. Sentrallåsen funka ikke, og det var i det hele tatt null liv. Prøvde å starte, men ingen ting skjedde. Ingen ting av det elektriske fungerer, og det virker som om batteriet er dødt, men det kan jeg ikke skjønne at det er ettersom lys og sånn alltid blir slått av. Kan det være overledning i/ved batteriet eller noe? Andre årsaker til at dette kan skje, og hva er det dyreste som kan ha skjedd? Har vært litt ugler i mosen med det tekniske før, da jeg har merket at når jeg har på vindusviskerene på det andre hakket (hakket over intervall) så går den sånn som den skal i fart, men når bilen står stille (hjula stopper å snurre) så går viskerene automatisk over til intervall uten at jeg har gjort noe. Forslag? På forhånd takk Lenke til kommentar
Rebel-Rider Skrevet 7. november 2005 Del Skrevet 7. november 2005 Hva med å enten måle batteriet med et multimeter eller prøve et annet? Eller prøve å jumpstarte den fra en annen bil? Oppfinnsomhet er din venn Lenke til kommentar
ViVentis Skrevet 7. november 2005 Del Skrevet 7. november 2005 Trill bilen frem til en bakketopp. still deg bak bilen og dytt den utfor. Spring så alt du makter etter den og håp på at du husket å låse opp døra slik at du kan komme deg inn i bilen om du skulle ta den igjen. Om du kommer deg inn i bilen, sett den i andre eller tredje gir, (avhengig av fart) og slipp clutchen, gi litt gass, og trykk inn clutchen igjen. Så må du bremse før du krasjer. Om du ikke er rask til bens vil jeg ikke anbefale dette da du kan bli siktet for ganske mye rart som kan skje nederst i bakken. Lenke til kommentar
Anterialis Skrevet 7. november 2005 Forfatter Del Skrevet 7. november 2005 Nytter ikke å dytte i gang om det er null batteri. er liksom ingen ting! sentrallåsen funker ikke engang!! Skal prøve å jumpe, men får ikke gjort det før jeg kommer hjem, derfor skulle jeg sjekkeom dere hadde noen tips fins det en sånn hovedsikringer på biler? (slik som i hus) Lenke til kommentar
Rebel-Rider Skrevet 7. november 2005 Del Skrevet 7. november 2005 (endret) Trill bilen frem til en bakketopp. still deg bak bilen og dytt den utfor. Spring så alt du makter etter den og håp på at du husket å låse opp døra slik at du kan komme deg inn i bilen om du skulle ta den igjen. Om du kommer deg inn i bilen, sett den i andre eller tredje gir, (avhengig av fart) og slipp clutchen, gi litt gass, og trykk inn clutchen igjen. Så må du bremse før du krasjer. Om du ikke er rask til bens vil jeg ikke anbefale dette da du kan bli siktet for ganske mye rart som kan skje nederst i bakken. Hva skulle det være godt for? Edit: ja det finnes en hovedsikring den står som regel på + polen på batteriet eller i sikringsboksen, sjekk bilens håndbok, der står det sikkert Endret 7. november 2005 av zandro Lenke til kommentar
Anterialis Skrevet 7. november 2005 Forfatter Del Skrevet 7. november 2005 Trill bilen frem til en bakketopp. still deg bak bilen og dytt den utfor. Spring så alt du makter etter den og håp på at du husket å låse opp døra slik at du kan komme deg inn i bilen om du skulle ta den igjen. Om du kommer deg inn i bilen, sett den i andre eller tredje gir, (avhengig av fart) og slipp clutchen, gi litt gass, og trykk inn clutchen igjen. Så må du bremse før du krasjer. Om du ikke er rask til bens vil jeg ikke anbefale dette da du kan bli siktet for ganske mye rart som kan skje nederst i bakken. Hva skulle det være godt for? Edit: ja det finnes en hovedsikring den står som regel på + polen på batteriet eller i sikringsboksen, sjekk bilens håndbok, der står det sikkert 5116793[/snapback] Ja så om denne hovedsikringen er gått, vil jeg få samme symptomer (symptom) som jeg har fått nå? At ingen ting fungerer liksom? Må være noe sånt noe. Lenke til kommentar
Rebel-Rider Skrevet 7. november 2005 Del Skrevet 7. november 2005 Ja, er hovedsikringen gåen så får du akkurat samme symptomene som ved flatt batteri men det skal mye til før at denne går. Sjekk om det er spenning på batteriet før du begynner å bytte sikringene. Er batteriet i orden så kan du begynne å sjekke/bytte sikringer Lenke til kommentar
Lada2103 Skrevet 7. november 2005 Del Skrevet 7. november 2005 Finnes det virkelig hovedsikring på biler? På eldre biler har det da alltid vært slik at kretsene til starteren og tenninga ikke har vært utstyrt med sikring. Jeg har nok gått glipp av noe her, eller kanskje jeg kjører "for gamle" biler. Lenke til kommentar
Audi247 Skrevet 7. november 2005 Del Skrevet 7. november 2005 Jeg ville kanskje som Zandro sier, skjekket spenningen i batteriet... Så ville jeg nok ha skjekket sikringer osv i etterkant Lenke til kommentar
Anterialis Skrevet 7. november 2005 Forfatter Del Skrevet 7. november 2005 (endret) Det var som jeg trodde, flatt batteri... Takk for all hjelp! Ringte bmw, og de svarte at det ikke eksisterer (på min bil i alle fall) en hovedsikring som tar absolutt alt. Det vil alltid være noe strøm på noe som går utenom, som tåkelysa og litt sånn sjas. Ikke en sikring som tar alt slik som 1'ern i sikringskapet i huset. Årsak til flatt batteri: Fant ut at jeg hadde satt interiørlyset på "alltid på". Må ha glemt å slå det av, men skjønner ikke eller husker ikke hvorfor i alle dager jeg slo dette på :S Et annet spm: Hvor lang tid tar det for dynamoen og lade opp batteriet fullt opp? Endret 7. november 2005 av w3p Lenke til kommentar
ViVentis Skrevet 7. november 2005 Del Skrevet 7. november 2005 Det tar ei god stund ja.. Bedre om du investerer i en batterilader med starthjelp. Lenke til kommentar
Rebel-Rider Skrevet 7. november 2005 Del Skrevet 7. november 2005 Finnes det virkelig hovedsikring på biler? På eldre biler har det da alltid vært slik at kretsene til starteren og tenninga ikke har vært utstyrt med sikring. Jeg har nok gått glipp av noe her, eller kanskje jeg kjører "for gamle" biler. 5118010[/snapback] Har hovedsikringer jeg, 3st faktisk da det elektriske systemet er delt i 3. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+891234 Skrevet 7. november 2005 Del Skrevet 7. november 2005 Har vært litt ugler i mosen med det tekniske før, da jeg har merket at når jeg har på vindusviskerene på det andre hakket (hakket over intervall) så går den sånn som den skal i fart, men når bilen står stille (hjula stopper å snurre) så går viskerene automatisk over til intervall uten at jeg har gjort noe. Noen biler støtter kun intervallvisking ved tomgang. Jeg husker at det stod omtalt på sikkerhetssjekklappen jeg studerte før oppkjøringa. Lenke til kommentar
Anterialis Skrevet 8. november 2005 Forfatter Del Skrevet 8. november 2005 Ja hørte med han duden på bmw, og han sa at det skulle være sånn. Hadde bare ikke lagt merke til det, før jeg begynte å legge merke til ting Zandro: Ja men da har du ikke 1 hovedsikring Da har du tre Tenkte på én liksom. Tror ikke tre sikringer går på en gang liksom. Tenkte at kanskje en sikring (i dette tilfellet hovedsikringen) hadde gått, men da vil det jo være flere i tilfellet... Lenke til kommentar
Rebel-Rider Skrevet 8. november 2005 Del Skrevet 8. november 2005 Biler bør vanligvis ha en hovedsikring av noe slag, eller 3 litt kjipt å få ødelagt batteriet pga en kortsluttning en plass i det elektriske systemet som ikke de vanilge sikringene tar seg av. Lenke til kommentar
Anterialis Skrevet 8. november 2005 Forfatter Del Skrevet 8. november 2005 Biler bør vanligvis ha en hovedsikring av noe slag, eller 3 litt kjipt å få ødelagt batteriet pga en kortsluttning en plass i det elektriske systemet som ikke de vanilge sikringene tar seg av. 5121822[/snapback] Jojo, men poenget er at det er mange sikringer, ikke bare en. Batteriet blir jo ikke ødelagt om en sikring som er spesialisert på den overlendingen som skjer går. Men er enig at det burde ha vært en hovedsikring... tror jeg. Lenke til kommentar
masada 626 Skrevet 9. november 2005 Del Skrevet 9. november 2005 Problemet med og ha en hovedsikring er vel kansje de enorme mengder strøm som trenges for starte en tungstarta bil i 20 minus er ikke problem og finne en sikring som holder det,men at den samtidig skal være så liten at den sikrer anlegget.rett meg om jeg tar feil.men det er det jeg tror Lenke til kommentar
Rebel-Rider Skrevet 9. november 2005 Del Skrevet 9. november 2005 Strømtrekken som oppstår i en direkte kortsluttning og det en startmotor drar er ganske forskjellig, jeg har sett en bil ta fyr pga en elektrisk feil som kortsluttet batteriet det var en Ford Orion , også naboens Kabe campingvogn brant ned rett utenfor kjøkkenvinduet pga kortslutting, ingen av disse hadde en hovedsikring som kunne averget dette. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå