Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilen er død (bokstavelig talt) - null strøm


Anbefalte innlegg

Bil: BMW 320

Mod: 1992

Lenge til jul: nei

 

Fungerte fint i går, men da jeg kom ut til den til morgenen i dag, så fungerte ingen ting. Sentrallåsen funka ikke, og det var i det hele tatt null liv. Prøvde å starte, men ingen ting skjedde. Ingen ting av det elektriske fungerer, og det virker som om batteriet er dødt, men det kan jeg ikke skjønne at det er ettersom lys og sånn alltid blir slått av. Kan det være overledning i/ved batteriet eller noe?

 

Andre årsaker til at dette kan skje, og hva er det dyreste som kan ha skjedd?

 

Har vært litt ugler i mosen med det tekniske før, da jeg har merket at når jeg har på vindusviskerene på det andre hakket (hakket over intervall) så går den sånn som den skal i fart, men når bilen står stille (hjula stopper å snurre) så går viskerene automatisk over til intervall uten at jeg har gjort noe.

 

Forslag?

 

På forhånd takk :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Trill bilen frem til en bakketopp. still deg bak bilen og dytt den utfor. Spring så alt du makter etter den og håp på at du husket å låse opp døra slik at du kan komme deg inn i bilen om du skulle ta den igjen. Om du kommer deg inn i bilen, sett den i andre eller tredje gir, (avhengig av fart) og slipp clutchen, gi litt gass, og trykk inn clutchen igjen. Så må du bremse før du krasjer.

 

Om du ikke er rask til bens vil jeg ikke anbefale dette da du kan bli siktet for ganske mye rart som kan skje nederst i bakken.

Lenke til kommentar

Nytter ikke å dytte i gang om det er null batteri. er liksom ingen ting! sentrallåsen funker ikke engang!!

 

Skal prøve å jumpe, men får ikke gjort det før jeg kommer hjem, derfor skulle jeg sjekkeom dere hadde noen tips ;) fins det en sånn hovedsikringer på biler? (slik som i hus)

Lenke til kommentar
Trill bilen frem til en bakketopp. still deg bak bilen og dytt den utfor. Spring så alt du makter etter den og håp på at du husket å låse opp døra slik at du kan komme deg inn i bilen om du skulle ta den igjen. Om du kommer deg inn i bilen, sett den i andre eller tredje gir, (avhengig av fart) og slipp clutchen, gi litt gass, og trykk inn clutchen igjen. Så må du bremse før du krasjer.

 

Om du ikke er rask til bens vil jeg ikke anbefale dette da du kan bli siktet for ganske mye rart som kan skje nederst i bakken.

 

Hva skulle det være godt for?

 

Edit: ja det finnes en hovedsikring den står som regel på

+ polen på batteriet eller i sikringsboksen, sjekk bilens

håndbok, der står det sikkert

Endret av zandro
Lenke til kommentar
Trill bilen frem til en bakketopp. still deg bak bilen og dytt den utfor. Spring så alt du makter etter den og håp på at du husket å låse opp døra slik at du kan komme deg inn i bilen om du skulle ta den igjen. Om du kommer deg inn i bilen, sett den i andre eller tredje gir, (avhengig av fart) og slipp clutchen, gi litt gass, og trykk inn clutchen igjen. Så må du bremse før du krasjer.

 

Om du ikke er rask til bens vil jeg ikke anbefale dette da du kan bli siktet for ganske mye rart som kan skje nederst i bakken.

 

Hva skulle det være godt for?

 

Edit: ja det finnes en hovedsikring den står som regel på

+ polen på batteriet eller i sikringsboksen, sjekk bilens

håndbok, der står det sikkert

5116793[/snapback]

 

Ja så om denne hovedsikringen er gått, vil jeg få samme symptomer (symptom) som jeg har fått nå? At ingen ting fungerer liksom? Må være noe sånt noe.

Lenke til kommentar

Det var som jeg trodde, flatt batteri... Takk for all hjelp! Ringte bmw, og de svarte at det ikke eksisterer (på min bil i alle fall) en hovedsikring som tar absolutt alt. Det vil alltid være noe strøm på noe som går utenom, som tåkelysa og litt sånn sjas. Ikke en sikring som tar alt slik som 1'ern i sikringskapet i huset.

 

Årsak til flatt batteri: Fant ut at jeg hadde satt interiørlyset på "alltid på". Må ha glemt å slå det av, men skjønner ikke eller husker ikke hvorfor i alle dager jeg slo dette på :S

 

Et annet spm: Hvor lang tid tar det for dynamoen og lade opp batteriet fullt opp?

Endret av w3p
Lenke til kommentar
Finnes det virkelig hovedsikring på biler? På eldre biler har det da alltid vært slik at kretsene til starteren og tenninga ikke har vært utstyrt med sikring. Jeg har nok gått glipp av noe her, eller kanskje jeg kjører "for gamle" biler.  :hmm:

5118010[/snapback]

 

Har hovedsikringer jeg, 3st faktisk da det elektriske systemet er delt i 3.

 

trim004.jpg

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+891234
Har vært litt ugler i mosen med det tekniske før, da jeg har merket at når jeg har på vindusviskerene på det andre hakket (hakket over intervall) så går den sånn som den skal i fart, men når bilen står stille (hjula stopper å snurre) så går viskerene automatisk over til intervall uten at jeg har gjort noe.

Noen biler støtter kun intervallvisking ved tomgang. Jeg husker at det stod omtalt på sikkerhetssjekklappen jeg studerte før oppkjøringa. :)

Lenke til kommentar

Ja hørte med han duden på bmw, og han sa at det skulle være sånn. Hadde bare ikke lagt merke til det, før jeg begynte å legge merke til ting :p

 

Zandro: Ja men da har du ikke 1 hovedsikring :p Da har du tre :p Tenkte på én liksom. Tror ikke tre sikringer går på en gang liksom. Tenkte at kanskje en sikring (i dette tilfellet hovedsikringen) hadde gått, men da vil det jo være flere i tilfellet...

Lenke til kommentar
Biler bør vanligvis ha en hovedsikring av noe slag, eller 3 :p

litt kjipt å få ødelagt batteriet pga en kortsluttning en plass

i det elektriske systemet som ikke de vanilge sikringene tar

seg av.

5121822[/snapback]

 

Jojo, men poenget er at det er mange sikringer, ikke bare en. Batteriet blir jo ikke ødelagt om en sikring som er spesialisert på den overlendingen som skjer går. Men er enig at det burde ha vært en hovedsikring... tror jeg.

Lenke til kommentar

Problemet med og ha en hovedsikring er vel kansje de enorme mengder strøm som trenges for starte en tungstarta bil i 20 minus :) er ikke problem og finne en sikring som holder det,men at den samtidig skal være så liten at den sikrer anlegget.rett meg om jeg tar feil.men det er det jeg tror

Lenke til kommentar

Strømtrekken som oppstår i en direkte kortsluttning

og det en startmotor drar er ganske forskjellig, jeg

har sett en bil ta fyr pga en elektrisk feil som kortsluttet batteriet

det var en Ford Orion , også naboens Kabe campingvogn brant ned

rett utenfor kjøkkenvinduet pga kortslutting, ingen av disse

hadde en hovedsikring som kunne averget dette.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...