Gå til innhold

Et ønske (ghost)

Frzr

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har et ønske jeg håper det finnes en løsning til. Jeg leter etter et ghost program der man kan ta ghost av en disc med et operativsystem, smekke ghost imaget inn på en cd og sette cdn i et identisk pc og fyre den opp slik at den blir helt like uten å installere alt på nytt.. Tingen er at jeg skal installere en hau av programmer o.l. på mange pcr og jeg ønsker å få gjort jobben raskt.

På forhånd takk for svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Okey. Takk for svaret!

Dette programmet gjør altså susen? Eneste jeg trenger er å lage et image på en cd og smekke den inn i en ny pc?

5116427[/snapback]

I gamle dager fantes det en versjon som het Ghost Walker. Det var den man skulle bruke hvis et image skulle inn på mange maskiner i et nett p.g.a. at SSIDen på hver maskin må være unik. (Dette tar jeg fra min ikke helt solide hukommelse..)

Jeg vet ikke om nye versjoner av Ghost har denne opsjonen innebygd.

Du må boote hver maskin med en Ghostcd for å kunne legge inn imaget. Hardwaren på hver maskin må være identisk, ellers får du sannnsynligvis trøbbel. XP må trolig aktiveres på nytt hvis det er det OSet du legger inn.

Lykke til!

Lenke til kommentar

Vel du må jo lag en egen parisjon der du speiler den harddisken du skal ghoste, så lager du en boot CD med Norton Ghost så kan du gjennopprette Win XP slik den var. Mitt råd er å instalere Win XP, alle oppdateringene, alle drivere osv, så lager du en speiling av dette på en egen partisjon, for deretter å lage en boot CD med Norton Ghost. Men du kan ikke bruke dette på en annen PC, det sier jo seg selv da, med mindre HW`en er den samme. :)

Lenke til kommentar
Vel du må jo lag en egen parisjon der du speiler den harddisken du skal ghoste, så lager du en boot CD med Norton Ghost så kan du gjennopprette Win XP slik den var. Mitt råd er å instalere Win XP, alle oppdateringene, alle drivere osv, så lager du en speiling av dette på en egen partisjon, for deretter å lage en boot CD med Norton Ghost. Men du kan ikke bruke dette på en annen PC, det sier jo seg selv da, med mindre HW`en er den samme. :)

5116530[/snapback]

Ghost kan brenne imaget direkte på cd- eller dvdplate. Ikke nødvendig med speiling først. Boot fra en Ghostcd.

Pass på å sjekke at imaget ikke er korrupt ved å teste det med Ghost etter brenning. Jeg måtte gjøre mange timers arbeid om igjen da jeg stolte på et image som viste seg å være korrupt.

Serienummer til både CPU og hovedkort vil være forskjellig mellom de enkelte maskinene selv om hardwaren er lik. Jeg vet ikke hvor stor endring av hardware XP tåler før aktiveringen blir regnet som ugyldig, men jeg tror du vil støte på et problem der.

Lenke til kommentar

Balder Multiboot Gratis (Freeware)

2.39 MB

• Slipstream Service Packs

• Integrere PnP drivere

• Registry settings

• Integrere SCSI/RAID drivers

• Slipstream Hotfixes

• Installere programmer ved installasjon

• Håndterer UNATTENDED SCRIPT

• Backup av Mine Dokumenter/Favoritter/Desktop/Quick Launch/Registry

• Finner hvilke drivere og updates du allerede har på maskinen din

• Modus : CD/DVD/Network/RIS

Last ned nå

2.39 MB

http://itpro.no/download.php?op=viewdownloaddetails&lid=898

Automatisering

http://itpro.no/search.php?query=&topic=56

Lenke til kommentar
Serienummer til både CPU og hovedkort vil være forskjellig mellom de enkelte maskinene selv om hardwaren er lik. Jeg vet ikke hvor stor endring av hardware XP tåler før aktiveringen blir regnet som ugyldig, men jeg tror du vil støte på et problem der.

5116738[/snapback]

Hvis dette er en bedrift eller noe så har de vel sannsynligvis en sånn Windows XP utgave som ikke trenger registrering (bortsett fra CD-key), og da er jo ikke dette noe problem vel?

Hvis ikke så har han nok et problem ja.

Lenke til kommentar

OBS!

Ghost 9 og 10 (i hvertfall 9) lager ikke bootbare disker du kan boote opp en ny identisk PC med. Jeg prøvde dette, med ufullstendig resultat. Ved å boote med Ghost 2003-CDen fikk jeg lagt inn en ghost-fil lagd med Ghost 9, og dette gikk fullstendig, men maskinen klarte ikke å loade Windows etterpå.

Ghost 2003 og 2004 er de beste versjonene, syns nå jeg. Du innstallerer programmet på den første maskinen, velger hvilken partisjon/harddisk du skal kopiere, og velger om dette skal være til en annen fil, til en nettverksstasjon, eller til en CD/DVD-plate. Så restarter Norton Ghost maskinen, og en prosess kjøres igjennom, der den valgte disken blir klonet. Dersom du velger en CD/DVD-plate, blir denne brent i den samme prosessen, og plata som sprette ferdig ut når prosessen er ferdig, er bootbar, og kan innstallere en eksakt kopi på en ny identisk PC. Veldig genialt program hvis man f.eks skal produsere mange like PCer. Da må man selvfølgelig holde tunga rett i munnen, og holder oversikt over hvilke CD-keys man bruker, og at man ikke innstallerer samme nøkkel over det antall lisensen din støtter.

Lenke til kommentar

Ghost har da andre funksjoner også

Bruk "Ghostcast"...

Du setter opp en "session" med et bestemt image, så booter du alle maskinene med diskett og i ghost-menyen skriver du navnet på session

Så starter du ghostinga, og etter 10 - 20 min har alle maskinene samme image!

Bruk sysprep FØR du lager imaget, slik at du kan skrive inn maskinnavn osv... Er det XP-versjon som må aktiveres, så må dette gjøres på alle maskinene, ellers trenger man ikke dette hvis det er "corporate-edition".

Enklere kan det ikke bli.

Lenke til kommentar

Noen som har noe guides på Ghostcast?

Har et kursrom med maskiner som ikke er identiske, dvs. forskjellig hardware, men vil gjerne på sikt rulle ut images skreddersydd til aktuelt kurs som skal holdes.

Noen ideer om hvordan jeg kan gjøre dette enklest mulig?

Lenke til kommentar
Noen som har noe guides på Ghostcast?

Har et kursrom med maskiner som ikke er identiske, dvs. forskjellig hardware, men vil gjerne på sikt rulle ut images skreddersydd til aktuelt kurs som skal holdes.

Noen ideer om hvordan jeg kan gjøre dette enklest mulig?

5122258[/snapback]

Dersom du skal rulle ut nytt OS på et helt kursrom ville jeg brukt "sysprep" for så å rulle ut dette med ghostcast-server (går utifra vi snakker om windows her).

Dette fungerer slik at du installerer windows, sikkerhetsoppdateringer, office og hva det måtte være først. Deretter kjører du setupmanager og sysprep. (sysprep og setupmgr finner du i deploy.cab som ligger på windowscden under tools). Søk etter sysprep på google så finner du mange howtos på dette.

Når du så har sysprep-imaget klart laster du dette opp på ghostcast-serveren.

Dersom du nå har laget en ghostbootdisk eller -cd vil disse maskinene kontakte serveren for å laste ned imaget. dette kan settes opp på flere måter. men det kjekke her er at det sendes ut med multicast og du laster dermed opp imaget til så mange maskiner du vil samtidig.

Når du er ferdig å laste opp imaget er det bare å starte opp maskinene på ny, fylle inn maskinnavn o.l. så er de oppe og går.

Er en stund siden jeg har gjort dette nå, så husker ikke alle detaljene.

når du har dette imaget kan du i hvert fall reinstallere et kursrom med pcer på 20-30 min. så det er verdt bryet å sette seg inn i :)

Lenke til kommentar

Har surfet litt over emnet, og kom over en funksjon der man kunne rulle ut applikasjonspakker bare.

Noen som har erfaring med dette?

I så tilfelle:

- Hvordan, og hva bruker man?

- Kan man fjerne pakkene like lett som man installerer de?

Lenke til kommentar

God damn.. nå skrev jeg et langt svar med alt fra a til å og mistet alt fordi jeg av vane trykket ctrl+f for å lagre *ler*. Likte bedre det forrige forumet hvor man kunne gå tilbake og ha teksten inntakt om noe skjedde i browseren.

Men kort...

Jeg har brukt Ghost fra 95 med alt fra:

- boot diskett med netware ipx/spx og lastet image filbasert fra filserver.

- boot diskett med tcp/ip og nt og lastet image filbasert på klient fra filserver.

- Ghost multicasting og klient disketter for å kjøre image ut til alle samtidig, sparte mye tid.

- også benyttet ghost med image på cd for klienter utenfor nettverk og peer2peer med usb, krysset ethernet og nullmodem(krisetilfeller).

Men for å komme til slutten.

Den beste måten jeg har brukt det på er Ghost Corporate edition. Det programmet er fantastisk. Alt er policy og gruppe basert og du har full kontroll over alle maskiner på en enkel måte fra din arbeidsstasjon.

Du kan styre når det skal tas oppdaterte images av maskinene, inkrementelle images som programmet selv holder ordne på ved restores etc.

Og du kan tom vekke avslåtte maskiner for å utføre image operasjoner mot maskinen. Eneste det krever er at du har wakeup-onlan aktivert i bios. Du kan teste at maskinen våkner med et ping-mac program. Ghost vekker maskinen med å utføre samme kall til mac adressen over nettverket(funker fint med 10/100 switch)

Men dette programmet er mye, mye mer og er du en adm som setter tiden din høyt ville jeg sett på dette programmet hvor du kan styre alt uten å bevege deg hvis da ikke sikringen går.

Alternative løsninger:

Men til slutt vil jeg komme med et tips som kan spare deg for mye bry. Og det går på hvordan man tenker kursmiljø.

- Trenger jeg virkelig å laste om harddiskene på kursmaskinene for å kjøre forskjellige kursoppsett? I gamle dager var dette den mest vante måten å gjøre det på.

Kan det være kurs hvor det holder å bruke forskjellige terminalserver profiler som klienten kobles mot ved oppstart? Slik at maskinen kun har OS for å koble mot nett og en TS klient el.

- Ok, jeg trenger å laste om harddiskene fordi kursene jeg holder går mer på ting i OS'et og instillinger osv rundt dette.

Da kan en genial enkel løsning være å alikevel gå vekk fra å laste om harddiskene med hardware låste images. til å gå over til å kjøre vmware(virituelle maskiner) på alle klientene.

Hvis du har vært borti vmware(test vmware workstation) så vet du at det kun er snakk om en/et par filer som du kan starte vmware klienten mot for å få en helt egen virituell maskin.

Disse "maskin image" filene kan ligge på filservere ol og du kan bruke rollback policies etc for å resette imagene etter kurset og alt er som det var før kurset.

Det geniale med dette er at det er helt uavhengig av hardware da alt er virituellt. Og du trenger kun å starte vmware klientene mot en/flere virituell maskin du har installert i forkant i vmware.

Fordelene er bla.:

- du er uavhengig av hardware

- hvem som helst kan kjøre den virituelle maskinen bare ved å ha tilgang til filen for den

- du kan lage et drøss av OS versjoner og oppsett og bare gjøre jobben en gang uansett antall maskiner du skal bruke

- du kan veldig enkelt teste oppsettet ved å laste den virituelle maskinen på din egen PC(blir en slags ekstra maskin i et vindu hos deg). Dette gjør at du kan preppe alt og teste alt på din maskin og så flytte/aktivere filen for kursmiljøet ditt etc.

- Klientene er klare til å kjøre oppsettet øyeblikkelig uten å måtte laste noe ned på maskinene.

- Du kan ta med den virituelle maskinen på laptopen din for å slippe å sitte på kontoret på sene kvelder for å jobbe overtid med oppsettet.

- Du kan kjøre så mange virituelle maskiner samtidig som du har RAM til og du kan få gjort mye på en gang.

I hele tatt mange gullkorn til jeg ikke kommer på i farten. Mange store kurssentre bruker vmware i sine kursoppsett nettopp fordi det gjør alt arbeid så ekstremt mye enklere, alt de trenger på maskinene sine er OS med nettverk og thats it.

EDIT:

- siste tips er selvf. å bruke HDD løse tynne klienter mot terminalserver, men dette krever at kursoppsetten lar seg kjøre fra terminalserver. Altså ikke NT ADM kurs vennlig, men vmware kan brukes til alle kursoppsett.

Hmm det ble langt alikevel ;)

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Har ikke noen terminalserver til rådighet.

Er en bedrift som har begrenset med midler, så vi har kun 2 Active Directory servere.

Kursrom 1 (hvor vi hovedsaklig har kurs) har vel ca. 18 pc'er (litt gamle)

Har brukt vanlig Ghost 9.0 litt, men det er et veldig tungt program å kjøre på disse PC'ene, så det begrenser seg litt.

Har Ghost 9.0 og Symantec Ghost Solution Suite til rådighet.

Vil gjerne kunne rulle ut og inn applikasjonspakker bare, istedenfor hele systemet.

Theo343: Dersom det blir mye å skrive, tar jeg gjerne 'diskusjonen' til MSN, pm adresse hvis du vil dette.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...