Gå til innhold

Hvilket lydkort er lurt å kjøp?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kommer an på hva du skal bruke lydkortet til.

All-around og gaming er vel Creative Audigy-serien best. Men til musikkproduksjon og annen hi-fi stereo er vel M-Audio Audiophile 2496 en vinner.

Forklarer du litt mere hva du bruker maskina til er det lettere for oss å peke ut hva som er best for deg :)

Lenke til kommentar

Tenkte bare jeg skulle nevne at Creative X-Fi ikke støtter digital overføring av Dolby Digital 5.1 fra spill, det støttes kun når du overfører lyden fra DVD-filmer og slikt. Grunnen er at kortet ikke kan kode om lyden til Dolby Digital i sanntid, men på filmer og slikt er jo lyden ferdig kodet.

Så dersom du har en surroundforsterker med støtte for Dolby Digital 5.1, kan det være greit å vite at du i såfall må koble til dette lydkortet med analoge tilkoblinger (forutsatt at forsterkeren tilbyr denne muligheten).

Skal du koble til digitalt mot en slik forsterker i 5.1-format kan jo TerraTec Aureon 7.1 Dolby Digital kanskje være noe?

Edit: La til litt tekst på slutten.

Endret av Juke
Lenke til kommentar
ville kjøpt ett av X-Fi kortene, men teit at de ikke støtter digital overføring av Dolby Digital 5.1 fra spill

5121820[/snapback]

Ja, det er litt dumt, selv om jeg vil anta det egentlig har liten betydning for de fleste av oss, siden de fleste trolig bruker høyttalersett som kobles til analogt likevel.

Lenke til kommentar
Og har du planer om å prøve GNU/Linux, og vil at lydkortet ditt skal fungere da, kan du inntil videre glemme X-Fi.

Nå er det vel slik at når man eventuelt får for seg dette med nye planer for Linux, så er det utviklet drivere som i alle fall funker. X-Fi er jo nye greier, mens Audigy har vært i bruk siden gudene vet når.

Hvordan er det ellers med lydkortstøtte i Linux? Støtter den m-audio rev, eller som i mitt tilfelle, Gainward noe? Disse man vel hente drivere direkte ned til fra VIA antar jeg...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...