eigil Skrevet 7. november 2005 Del Skrevet 7. november 2005 Hei! Jeg har planer om å mekke billig stue-pc som jeg skal bruke til tv-titting, film og musikk. Den skal ha så høy ytelse at det skal være smertefritt å se en film samtidig som jeg tar opp et tv-program. Nå lurer jeg på hvor langt ned på prisstigen jeg kan gå. Hvor kan jeg kutte kostnadene? Vil en Sempron 2600+ med kun 128k L2 cache pluss 512 MB Geil Value RAM duge? Skulle tro at det viktigste blir båndbredda mot harddisken(e) siden det er snakk om store mengder data som ikke får plass andre steder enn der likevel! Dataene skal riktognok encodes og decodes.., men det klarer jo selv en 1-GHz P3 å ta seg av glatt. Hva sier dere? Holder det å invistere kr 1350,- i cpu+hk+ram? Eigil Lenke til kommentar
Wattengård Skrevet 7. november 2005 Del Skrevet 7. november 2005 Hovedsaken vil være å bruke et tv-kort med innebygd mpeg2 encoding. Da vil du bruke minimalt med cpukraft på opptaket og avspilling av film bør gå glatt. Når det gjelder harddiskbåndbredde så har jeg drevet å tenkt på det... Og når jeg (forhåpentlig vis snart) får satt opp min egen htpc så vil den nok ha separate harddisker for opptak og avspilling. Dvs. i mitt tilfelle vil jeg nok ha en stillegående 2.5" disk i boksen for opptak også vil opptaket bli flyttet til en nslu2 løsning når det er ferdig behandlet (reklamefjerning etc). Dette for å slippe å ha store bråkete disker i htpc'n og for å holde varmenivået nede. Men som nevnt. Alt som hjelper cpu er flott -C- Lenke til kommentar
MCPC.no Skrevet 7. november 2005 Del Skrevet 7. november 2005 Om du skal se film i HDTV oppløsning så anbefales ikke dårligere enn Sempron 2800+. Opptak og avspilling av DVD skal ikke være noe problem med et TV-kort med maskinvareakselerert enkoding. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå