nullllun Skrevet 7. november 2005 Del Skrevet 7. november 2005 Trykk Ctrl+Alt+DEL for å starte på nytt er det maskinene hoster opp når jeg starter den. Et eller annet er galt da antar jeg. Er reinstallering av windows da å anbefale som løsning? Sitter her med en bunke CDer for bruk ved installasjon. Får bootet fra CDrom og slikt, men aner ikke hvordan jeg kan reparere installasjonen uten slette alle data som ligger på HD. Problemet er nemlig at maskinen booter og leser CDplaten, men så sier den "Starter Windows 95" og så flyr en del tekst forbi. Så får jeg 3 valg i et bildet hvor det i en bilderamme står Recovery CD i toppteksten. Valgene er 1Turn off computer. 2Continue. 3Diagnostics. Jeg velger selvsagt Continue. Da får jeg tre nye valg: 1Recover operating system. 2Advanced. 3Back Under Advanced ser det ikke ut til å være noe fornuftige valg. Velger jeg Recover operating system, får jeg deretter beskjeden: "CAUTION: This will delete all existing data on the hard drive." Og det vil jeg jo ikke, så da må jeg velge tilbake og ikke ok på dette valget. Er det virkelig slik at det er umulig å reparere Windowsinstallasjonen? Maskinen kjører XP selv om den sier den starter Win95. Og det er de korrekte CDene. Maskinen er en 4-5 år gammel bærbar HP Omnibook. Noen som har løsningen på hvordan windows kan reinstalleres uten å slette data? er det en kommando som kan skrivers for eksempel? Eller har noen tips om hvordan "Lesefeil på disken" kan overvinnes på annen måte? Har som vanlig når slikt skjer data på disken jeg må ha ut... Lenke til kommentar
agvg Skrevet 7. november 2005 Del Skrevet 7. november 2005 Lesefeil på disk kan være alvorlig, har du viktige data så prøv og få dem ut da det er stor sjangs at disken er døende. Få den ut og sett den over i en annen maskin og få kopiert de viktige dataene. Lenke til kommentar
efikkan Skrevet 7. november 2005 Del Skrevet 7. november 2005 Hvis problemet er at det er feil på oppstartsfilene til XP, så kan du sette inn innstallasjonscden og velge "recovery console". Deretter kan du skrive: fixboot c: (hvis c: er systempartisjonen din). Jeg kan ikke love at det hjelper. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 7. november 2005 Del Skrevet 7. november 2005 Den CD'en din er tydeligvis en Recovery CD. Slike vil slette alle data. Når man har en orginal Microsoft Windows CD så har man flere muligheter. Er vel en god sjangs for at disken din er gåen uansett. Hvis du kjøper ny disk skal det være mulig å bruke Recovery CD for å legge inn Windows ganske raskt. Så kan du ta den gamle disken og koble til en desktop PC (med adapter) og prøve å redde data. Lenke til kommentar
nullllun Skrevet 7. november 2005 Forfatter Del Skrevet 7. november 2005 Hvis problemet er at det er feil på oppstartsfilene til XP, så kan du sette inn innstallasjonscden og velge "recovery console". Deretter kan du skrive: fixboot c: (hvis c: er systempartisjonen din). Jeg kan ikke love at det hjelper. 5116222[/snapback] Takk for innspill. Jeg er ganske grønn på dette. Hvordan gjør jeg dette som efikkan anbefaler? Hva er "recovery console" og hvor ligger den/det? Og hvor skriver jeg fixboot c: ? Noen som kan hjelpe? Har sett noen som anbefaler å lage en boot cd for å løse problemet. Skjønner ikke mye av det heller. Lenke til kommentar
efikkan Skrevet 7. november 2005 Del Skrevet 7. november 2005 Hvis problemet er at det er feil på oppstartsfilene til XP, så kan du sette inn innstallasjonscden og velge "recovery console". Deretter kan du skrive: fixboot c: (hvis c: er systempartisjonen din). Jeg kan ikke love at det hjelper. 5116222[/snapback] Takk for innspill. Jeg er ganske grønn på dette. Hvordan gjør jeg dette som efikkan anbefaler? Hva er "recovery console" og hvor ligger den/det? Og hvor skriver jeg fixboot c: ? Noen som kan hjelpe? Har sett noen som anbefaler å lage en boot cd for å løse problemet. Skjønner ikke mye av det heller. 5117157[/snapback] Hvis du har tilgang på en original windows xp-cd, så kan du starte opp pcen med den. Da vil du få en meny der du kan velge: "legge inn et nytt eksemplar av windows", "reparere windows" og "recovery console"/"gjennopprettings et eller annet". Hvis du velger recovery console vil du kunne skrive kommanoer. Så kan du skrive: fixboot c:, og trykke enter. Men selvsagt, det er mulig at harddisken er ødelagt. Lenke til kommentar
nullllun Skrevet 13. november 2005 Forfatter Del Skrevet 13. november 2005 Sorry jeg løfter denne litt gamle tråden. Men jeg har ikke en original XP-cd. Dvs, jeg har discen til en annen PC men den vil vel PCen nekte å sluke. Betyr det at jeg kun har to alternativer? 1) Installere med Recovery og bare glemme å finne igjen data på discen. 2) Dunke 20 høvdinger i bordet og få IBAS til å hente ut data? Eller finnes det et alternativ 3) som er bedre enn 1) og 2)? Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 13. november 2005 Del Skrevet 13. november 2005 Det største problemet er vel at du "er ganske grønn på dette". Å ta datarecovery er ikke noen enkel sak, så det er tvilsomt at slikt kan ordnes via et forum. Du har fått noen logiske forslag som å sette disken i en annen PC, men ser ikke noen respons fra deg på det. Da hjelper det lite å spørre videre. Kanskje du kan prøve å finne noen slags "datadoktor" som kan gjøre et forsøk, det blir i alle fall billigere enn IBAS. Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 13. november 2005 Del Skrevet 13. november 2005 Her er løsningen i dette tilfelle; http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=103373&cks=PRL Lenke til kommentar
nullllun Skrevet 14. november 2005 Forfatter Del Skrevet 14. november 2005 Det største problemet er vel at du "er ganske grønn på dette". Å ta datarecovery er ikke noen enkel sak, så det er tvilsomt at slikt kan ordnes via et forum. Du har fått noen logiske forslag som å sette disken i en annen PC, men ser ikke noen respons fra deg på det. Da hjelper det lite å spørre videre. Kanskje du kan prøve å finne noen slags "datadoktor" som kan gjøre et forsøk, det blir i alle fall billigere enn IBAS. 5149651[/snapback] Jeg vil anta det er litt vanskelig å sette HD i en annen maskin. Hvordan det hele åpner man en bærbar PC osv. Det vil vel ikke nytte med en boot disc eller noe slikt tipper jeg. Adapteren som ble postet på tråden rett ovenfor skjønte jeg selvsagt lite av. Det jeg primært ønsker er å kunne få liv i HD og på den måten hente ut data. Ikke hente ut data uten å gå inn på HD på vanlig måte. Hvis noen skjønner forskjellen. Får vel PCen bort inntil videre og får søke rundt på nettet etter en løsning... Men siden det ikke ser ut til å finnes en løsning på dette forumet, så er håpet for å finne en trylleformel heller begrenset. Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 14. november 2005 Del Skrevet 14. november 2005 (endret) HDD ligger under PCèn, du behøver bare å åpne en lokk (stort sett) og dra den ut.. Adapteren bruker man til å koble HDDèn i en stasjonær PC... Eller du kan sende PCèn til meg.... Endret 14. november 2005 av jarmo Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 14. november 2005 Del Skrevet 14. november 2005 De bærbare jeg har sett har HD i en liten "skuff" slik at den er enkel å ta ut. Det adapteret jarmo peker til setter du i en vanlig PC, og så kan du koble til disken fra den bærbare. En hovedregel for å gjenopprette data er at men må ha en annen disk å gjenopprette til. Det nytter som regel ikke å fikse problemene direkte på den defekte disken. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå