Gå til innhold

Spørsmål rundt: Kabler, forsterkere og Bass-Shaker

Anbefalte innlegg

Hepp!

Fant noe som heter Bass-Shaker Butt kicker, som er på en måte et høyttaler element som en fester til stolen e.l for å få vibrasjon i takt med bassen på annlegget!

Det jeg lurer på om B-SBK; Hvor bra funker den? Blir 3stk overkill på en kontorstol? Noen som har erfaringer med denne eller lignende?

Det jeg lurer på om forsterkere (for bil): Er RCA og phono kabler sånn ca. det samme slik at jeg kan bruke en 3.5mm jack fra lydkortet på PCen til RCA på en forsterker med phono innganger? Er det noe problemer/noe en må passe på når en skal koble en forsterker for bil (12V DC) til stikkontakten i hus (230V AC) via en trafo? Finnes det billige forsterkere (under 1200,-) ment for 230V/hus?

Er Xzound Gold 2000 - 600W en grei forsterker til prosjektet tror dere?

Tror det er mer jeg lurer på, men det husker jeg ikke på stående fot så det får vente til i morgen.

Poster vel forsåvidt på et ugunstig tidspunkt, men jeg får bumpe før jeg stikker på jobb i morgen :thumbup:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Se etter en brukt stereoforsterker. Gjerne en som kan brokobles. Ville ikke brukt en bilforsterker. Holder ikke bare med en trafo for og få den til og funke, men du må også ha en AC/DC-omformer.

5119149[/snapback]

Finnes nå i en boks de da...

Har mange 230VAC - 12VDC adaptere liggende her jeg, men de klarer ikke å levere nok strøm til en forsterker på 600W...

Men det er ingen som har svart på om phono og RCA kabler kan brukes om hverandre..?

Endret av P-in-P
Lenke til kommentar
Ingen som kan noe om Phono/RCA kabler altså?

Vil denne trafoen kunne dra en forsterker på 600W?

Sekundær 12V/60VA

5127642[/snapback]

60 VA er omtrentlig det samme som 60 W kan du si, så det blir ikke så mye futt nei. :no:

Og forresten du må aldri se på max w output på forsterkere, dette har ingenting å si på yteevnen til forsterkeren. Den du linker til leverer 80W X2 i 4 OHM, det blir 160 W tilsammen. :)

Lenke til kommentar

Men den vil kunne dra 2 B-SBK elementer på 200W til sammen vel :hmm:

Er det forresten noen som vet om et adapter som klarer å levere nok futt til den forsterkeren?

Søk på "Transformator 6/12/24 V, med skruvplint" på Elfa sine sider så kommer det opp en som kan levere 200VA, den vil vel kunne dra forsterkeren?

Endret av P-in-P
Lenke til kommentar

Den du viser til som er på 200 VA er på 24 V og vil fungere dårlig til den bilforsterkeren som skal ha 12 V.

Du burde gå helt bort fra å bruke bilforsterker til denne jobben. Hvis rumperisterne skal ha 200 W tilsammen, ta å kjøp to slike:

http://www.ljudia.no/cgi-bin/no/online/af0...030%20&cart_id=

eller:

http://www.ljudia.no/cgi-bin/no/online/af0...358%20&cart_id=

Den siste der er alt nok, men det er en subforsterker som egentlig skal bygges inn i kasse. :)

Lenke til kommentar

Jeg er ganske sikker på at trafoen du har linket til ikke kan justere sekundærspenningen. Uansett er ikke den en fullgod strømforsyning siden den leverer AC på sekundærsiden også, du vil trenge en likeretterbru pluss en saftig kondesator for å få nogenlunde fin spenning.

Hvis du absolutt skal ha en rumperister inne som skal være koblet opp mot en bilforsterker, er billigste måte å bruke et standard bilbatteri for strøm til forsterkeren. Pluss en standard bilbatterilader for å lade batteriet når det etterhvert blir tomt. :)

Lenke til kommentar

Problemet er at en strømforsyning som er 230VAC-> 12VDC som klarer å levere nok power for å drive en bilforsterker nogenlunde bra, er veldig dyr. Hvis du skal bygge noe slikt med en trafo, likeretter og noen kondensatorer blir det også dyrt.

Mitt råd er å spare opp et par hundrelapper til, så finner du en fint brukt gammel stereo forsterker til å drive dine snart innkjøpte bass-shakere.

Få tak i en gammel Harman Kardon, Sansui eller noe slikt. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...