Dragavon Skrevet 12. november 2005 Del Skrevet 12. november 2005 Vet ikke helt men, jeg har på følelesen av at det vill gi deg motsatt effekt.For vannet i reseratoren må jo være en stund i tanken for å bli nedkjølt, og jo raskere dette sirkulerer jo dårligere kjøleeffekt vil tanken få. 5137323[/snapback] Ikke umulig at du har rett i dette. Men, på samme tid, så vil vannet varmes opp mindre pga. raskere flyt, så det vil holde en lavere temp og ergo ikke trenge å være så lenge i tanken før det kommer ned på akseptabel temperatur igjen. Det var i alle fall tanken min, men hva vet vel jeg? Tror det blir vanskelig å gi noe definitvt svar før man faktisk prøver det og sitter med tallene :-) 5137577[/snapback] Nå skal ikkje eg påstå å være noen expert på sånne ting som dette. Men eg vil tro at flyten er bortimot irellevant i dette tilfellet. Delene som skal kjøles utvikler en bestemt mengde varme. Og radiatoren kan avgi en viss mengde varme til omgivelsene (luften). Etter en stund vil dette oppnå likevekt, du får en konstant vanntemperatur, og en konstant temperatur på de nedkjølte delene. Uansett kor fort vannet strømmer så vil ikkje dette forholdet endre seg. Så lenge du ikkje endrer mengden vann, eller effektiviteten til radiatoren så vil temperaturene bli de samme. Dersom du seriekobler to radiatorer derimot...... Det tror eg ihvertfall Lenke til kommentar
henningml Skrevet 12. november 2005 Del Skrevet 12. november 2005 Vil igrunn tro du har rett i dette ja.. Ved raskere omløpsfart på vannet vil det tilbringe mindre tid i blokken (og ta opp mindre varme), men det vil også tilbringe tilsvarende mindre tid i radiator (og bli kjølt tilsvarende mindre). Økt hastighet vil altså ikke nødvendigvis gi bedre kjøling.. Men det vil gi jevnere temperatur i vannet gjennom systemet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå