Gå til innhold

Zalman Reserator + Kjøleskap = ?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
gjør det no da? er vel verre om dt blir kondens på prosessor, hvor kaldt må det være før det blir kondens forresten?

5115943[/snapback]

Kondens kan oppstå ved "alle" temperaturer. Man får kondens når luftfuktigheten kommer opp i 100%. Dette kan f.eks skje ved at luft blir kjølt ned. Kald luft kan ikke inneholde så mye vanndamp som varmere luft, og vandampen kondenseres dermed, gjerne på overflaten som er kaldere enn luften rundt.

Når det gjelder prosjektet med radiator i kjøleskap, får du ha lykke til. Jeg er dessverre redd for at kjøleskapet ikke klarer å pumpe ut all varmen fra radiatoren. Pass på så du ikke får et varmeskap etterhvert.

Årsaken til at kondens kan bli et problem i dette prosjektet, er at vannet kan bli ganske mye kaldere enn luften i kabinettet. Kondens kan dermed oppstå på rørene mellom kjøleskapet og vannblokka.

Lenke til kommentar

Impetus90, du som har en Reserator, orker du å gjøre meg en kjempetjeneste? Jeg vurderer nemlig å kjøpe settet selv, men jeg tror jeg må skifte ut pumpa med en litt kraftigere en. Saken er at det er umulig å finne ut de interne målene (eller målet om du vil, for det er vel sirkulært), så om du hadde orka å måle diameteren på den "interne sirkelen" på Reseratoren din hadde jeg blitt kjempetakknemlig :-)

Lenke til kommentar
Ah.. :!: Den er på 9 cm.

5131905[/snapback]

Skulle gå an å få stappa nedi en Eheim Compact 600 da (http://www.microplex.no/rubweb/varer.asp?ARTNR=AC41008) som vil øke gjennomstrømning til 600 l/t. Noen som vet om lydnivået på den pumpa?

5137147[/snapback]

Vet ikke helt men, jeg har på følelesen av at det vill gi deg motsatt effekt.

For vannet i reseratoren må jo være en stund i tanken for å bli nedkjølt, og jo raskere dette sirkulerer jo dårligere kjøleeffekt vil tanken få.

Lenke til kommentar
Vet ikke helt men, jeg har på følelesen av at det vill gi deg motsatt effekt.

For vannet i reseratoren må jo være en stund i tanken for å bli nedkjølt, og jo raskere dette sirkulerer jo dårligere kjøleeffekt vil tanken få.

5137323[/snapback]

Ikke umulig at du har rett i dette. Men, på samme tid, så vil vannet varmes opp mindre pga. raskere flyt, så det vil holde en lavere temp og ergo ikke trenge å være så lenge i tanken før det kommer ned på akseptabel temperatur igjen. Det var i alle fall tanken min, men hva vet vel jeg? Tror det blir vanskelig å gi noe definitvt svar før man faktisk prøver det og sitter med tallene :-)

Lenke til kommentar
Ah.. :!: Den er på 9 cm.

5131905[/snapback]

Skulle gå an å få stappa nedi en Eheim Compact 600 da (http://www.microplex.no/rubweb/varer.asp?ARTNR=AC41008) som vil øke gjennomstrømning til 600 l/t. Noen som vet om lydnivået på den pumpa?

5137147[/snapback]

Kjøpte den selv som reserve, har ikke testet den særlig dessverre, men den bråker ikke.

__

EDIT: bilde

Endret av Pels
Lenke til kommentar
Kjøpte den selv som reserve, har ikke testet den særlig dessverre, men den bråker ikke.

Når du sier ikke bråker, mener du da at det er klin umulig å høre om den er på eller av når den er nedi Reseratoren (eller når den står i friluft, for den saks skyld)? Er det en forskjell fra den originale pumpa? Ooooog, jeg er tom for spørsmål.....

Endret av OMGLOLWIN2K
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...