Gå til innhold

Spm om Skjerm(oppløsning) og integrert grafikk +++

31137

Anbefalte innlegg

Er fortsatt på leting etter bærbar PC, men det er to momenter som gjør at jeg enda ikke har bestemt meg.

Skjerm-oppløsning

Kommer nok til å bruke PC'n mye til film dersom jeg flytter for å gå skole i utlandet neste halvår. Derfor synes jeg widescreen er en grei ting. Har bare prøvd bærbar PC med WS to ganger, men jeg liker den fremfor vanlig skjerm. Tenker på skjerm i størrelse 15,4".

Den store spørsmålet er da oppløsninga: Siden jeg ikke har brukt en bærbar over tid, vet jeg ikke helt hvilken oppløsning jeg bør gå for. Noen som at jeg bør absolutt gå for WSXGA+, mens andre mener at WXGA er helt greit på en 15,4" skjerm.

Problemet her ligger i at WXGA-skjermene er mye billigere enn WSXGA+ og i tillegg finnes det færre PC'er med WSXGA+. Eks Acer som har mange interresante PC'er, men få med WSXGA+.

Bør jeg legge litt ekstra $$$ og få WSXGA+ skjerm eller holder som regel WXGA??

Grafikk-løsning

Valget her står stort sett mellom GO6600/X700 eller integrert brikke. Mellomting(X300/Go6200/9700) blir verken fugl eller fisk. Med bra grafikkløsning kan jeg jo spille, men er ikke primært det jeg vil bruke PC'n til.

Med integrert grafikk sparer jeg mye på batterilevetiden, noe jeg har litt bruk for.

Dersom man ser bort fra spilling, når jeg trenger jeg et dedikert grafikkkort?

Hvor langt holder integrert grafikk til spilling?

Generelle spørsmål

Batteri

Hva er det som trekker mest strøm fra batteriet? Skjønner at det er avhengig av bruk, men hvor er "flaskehalsen". Ved vanlig kontorbruk/surfing/film er det prosessor/grafikkløsning/skjermtype som trekker mest?

Prosessor

Hvor mye skiller en 1,7GHz FSB 400MHz og en 1,73GHz FSB 533MHz i ytelse? Og er det dermed forskjell i strømbruken?

Det var altså jeg gadd å skrive ned denne gangen, kommer nok mer etterhvert!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Heisann.

Jeg kan ikke besvare alle spørsmålene dine, men jeg kan iallefall begynne :)

Jeg har en 10,6" med wxga, noe jeg synes er en utrolig fin skjerm. Selv om mange eldre synes at skriften blir mikroskopisk, har jeg vanskelig for å tro at jeg hadde trivdes med samme oppløsning på en skjerm som er 5" større. Pikselstørrelsen ville altså blitt for stor.

Skjermstørrelsen vil også være en av de tingene som er med på å påvirke batteritiden. Å lyse opp skjermen krever nemlig en del strøm, og det er derfor naturlig at en skjerm på 15" trekker mer strøm enn en mindre skjerm. Forskjellen på om jeg har min. eller max. brightness utgjør for min del over 2,5 timer forskjell i standbytiden.

Resten tror jeg ikke jeg skal tørre å svare på :)

Lykke til

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...