Gå til innhold

Hvilket av oppsettene mine er best? Endringer?

Anbefalte innlegg

Tiden er nå inne for at den nesten 4 år gamle familie pc'en blir oppgradert. Holder på å lage et "oppgraderings forslag" til fatter'n så han har noe å se på og vurdere. Har et Chieftec Big Tower kabinett så god plass er det, men strømforsyningen må vel oppgraderes?

Pc'en kommer hovedsaklig til å brukes til windows applikasjoner, men ser ikke bortifra at jeg begynner å spille spill ettersom pc'en duger til det og.

Hadde tenkt å kjøpe følgende deler; strømforsyning, hovedkort, cpu, minne, skjermkort, hd og dvd brenner. Har i tillegg en halvt år gammel 80gb ide disk som jeg kjører os på. Budsjettet ligger på 6500 kr. Ny 19" flatskjerm kommer etterhvert...

Alternativ 1 - fra Komplett:

Hovedkort, cpu og minne - Oppgraderingspakke fra komplett

Skjermkort - Gainward GeForce 6600GT 128MB

Harddisk - Seagate Barracuda 250GB

Strømforsyning - NorthQ Strømforsyning 4001EXT, ATX 400W, 140mm Fan, 12-17dBA, PCI-E, 20/24pin

Dvd brenner - Nec dvd brenner

Sum: 6450,- porto

Alternativ 2 - fra Netshop:

HK, CPU, minne, skjermkort og hd - Oppgraderingspakke fra Netshop

Dvd brenner - Nec dvd brenner

Strømforsyning - NorthQ 350W

Sum: 6300,- + porto

Alternativ 3 - fra Komplett:

Pc i deler - fra komplett

Ekstra minne - Corsair 512MB

Sum: 6450,- + porto

Siste alternativ er riktignok med kabinett inkl. strømforsyning, mindre hd, men bedre skjermkort enn de andre alternativene.

Hvilket av alternativene har best utgangspunkt, og evt hvilke endringer bør gjøres? Takk! :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Såklart, du trenger ikke kjøpe sånne pakker. Kan fikse en maskin med mye bedre 3D-ytelse til en noen lunde samme pris. Sjekk ut prisguiden. :thumbup:

Edit: Forslag til oppsett.

Her har jeg satt sammen en helt kurrant maskin: Handlevogn

-Prosessoren AMD 3200+ er en god prosessor som kan overklokkes like høyt som 3500+.

-Skjermkortet er av typen Sapphire X800GTO, som er basert på R480 kjernen, den samme som sitter i et X850XT, så overklokkingspotensialet er der.

-Minnet er top notch fra Geil, som kjører 400Mhz effektivt på 2-2-2-5-1 timings, dvs, de strammeste timingene du får.

-Hovedkortet er et helt greit MSI som er basert på nForce4 chipsetet.

-Harddisken, tja... Nå var du på stramt budsjett her da. Kan anbefale at du skaffer deg en Hitachi Deskstar, da disse visstnok er veldig stillegående.

-Det samme gjelder strømforsyningen, som visstnok ikke yter så bra når det er høye temperaturer i rommet, plus at det den spraker litt.

Kjøp alt fra shg.no, bortsett fra minnet som du kjøper hos PSdata. Prisen totalt med frakt: 6898,-.

Endret av Big SturL
Lenke til kommentar
Såklart, du trenger ikke kjøpe sånne pakker. Kan fikse en maskin med mye bedre 3D-ytelse til en noen lunde samme pris. Sjekk ut prisguiden. :thumbup:

Edit: Forslag til oppsett.

Her har jeg satt sammen en helt kurrant maskin: Handlevogn

-Prosessoren AMD 3200+ er en god prosessor som kan overklokkes like høyt som 3500+.

-Skjermkortet er av typen Sapphire X800GTO, som er basert på R480 kjernen, den samme som sitter i et X850XT, så overklokkingspotensialet er der.

-Minnet er top notch fra Geil, som kjører 400Mhz effektivt på 2-2-2-5-1 timings, dvs, de strammeste timingene du får.

-Hovedkortet er et helt greit MSI som er basert på nForce4 chipsetet.

-Harddisken, tja... Nå var du på stramt budsjett her da. Kan anbefale at du skaffer deg en Hitachi Deskstar, da disse visstnok er veldig stillegående.

-Det samme gjelder strømforsyningen, som visstnok ikke yter så bra når det er høye temperaturer i rommet, plus at det den spraker litt.

Kjøp alt fra shg.no, bortsett fra minnet som du kjøper hos PSdata. Prisen totalt med frakt: 6898,-.

5114603[/snapback]

Takker for strålende oppsett :w00t: Tror jeg går for dette oppsettet, men unntak av hd og strømforsyning muligens. Eneste du har glemt er cpu kjøler. Slenger ved en slik en.

En annen ting jeg lurer på er om kabinettet mitt støtter atx standard? Er Chieftec big tower fra 2002.

Lenke til kommentar

Hehe, liker at du liker oppsettet mitt :) Men jo, det følger med kjøler. Det kommer an på om du velger BOXED eller OEM versjonen av prosessoren. Personlig ville jeg kjøpt OEM versjonen og heller lagt til denne kjøleren. (Mulig at det var den du snakket om, men nå funker det jo ikke å direktelinke til shg).

Edit: Ja, kabinettet støtter ATX standard.

Endret av Big SturL
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...