Gå til innhold

Trenger hjelp til overklokking av CPU

Anbefalte innlegg

Har følgende Specs :

Epox 9NPA Ultra+

3000 Venice

4* 512 mb ram

-----------------------

Når jeg skal klokke CPUen setter jeg "sperre" på rammen slik at den ikke skal følge med FSBen . Dette virker ikke. Siden jeg av en eler annen grunn ikke klarer å få mltipliern høgere en 9X (noen som vet hvorfor? ) så må jeg altså opp i 250 på FSB slik at jeg skal få 2250mzh. Siden jeg har RAM som ikke er veldig overklokkingsvennlige så vil jeg at desse skal forbli nede på 200mzh området hvor de liker seg best. dersom jeg setter FSBen fra 200 til 250 har jeg altså økt fsb med 50. DEt som da skjer er at rammen følger også med 50 mzh . Dersom jeg setter rammen til 166 mzh blir den 166+ 50 , setter jeg den til 133 blir den 133 + 50 om dere skjønner tegningen ?

Er dette normalt ?

Jeg kan ikkje skjønne hvordan jeg skal klare å få Multiplier opp på f.eks 10 slik at jeg ikke trenger øke FSBen så mye for å få opp CPUen .

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Altså nå skjønner jeg ingen ting . Jeg leker meg rundt med innstillinger i Bios ---> setter FSB høgere og tester litt med minne konfig og slikt .

Skal starte windows på nytt og det er ustabilt som faen , stiller alt jeg gjorde tilbake til defaults for å starte windows på nytt .... *BAM* Feilmelding om at explorer klikker og denne klikk meldingen går i loop . DVS den kommer om igjen og omigjenn slik at jeg ikke får gjort noe på pcen. Dette skjedde ETTER splitter ny formatasjon pga nettopp overklokking , men den gangen klikka en fil som heter lsass (har noe med sikkerhetssenteret til windows å gjøre ), denne feilmeldinga gjorde slik at jeg verken kunne starte windows i vanlig måte eller safemodus.

Hva er det jeg gjør feil ? Tåler ikke windows at jeg endrer på instillingene ??

Er svæært surt å sitte på en 3000+ som jeg VET jeg bør klare minst 2.2 ghz med.

Nå tør jeg nesten ikke forandre på noen av instillingene i det hele tatt.

Jeg sliter også litt med den minne devideren som faktisk ikke er i å finne i BIOS. Eneste jeg kan gjøre er å sette fast mzh (100mzh , 133mzh , 166mzh og 200mzh) MEN dersom jeg da setter CPU FSP f.eks fra 200mzh som er standard hos meg til 230, så har den økt med 30mzh ... då vil og minne FSP bli +30 mzh.

Det betyr at dersom jeg setter den til 166, så blir den 166+30 . Det som er så forbanna rart er at dersom jeg setter CPU FSB til 240mzh og tvinger minnet ned på 100mzh (så må jeg plusse 40) totalt 140mzh er det helt fukka inni i windows.

kommer litt forskjellige symptomer , program crasher , skjermen begynner og flikke etc. Tilslutt bare nekter windows å starte opp . Dette irriterer livskiten ut av meg at jeg ikke klarer å Leike meg litt med innstillinger uten at hele driten går dunken og under.

Er litt sent for meg og beklager dersom det er litt uforstålig skrevet. Håper noen der ute hjelper meg litt med dette

:thumbup:

mvh Kenneth

Lenke til kommentar

Min 3000+ klarer 2500mhz, og det er regnet for å være dårlig :blush:

Har du lest overklokkingsguiden som er sticky i "generell overklokking"-forumet?

Hvilket hovedkort har du?

De problemene du beskriver er typiske når du har klokket PCI-bussen over vanlig hastighet. Da kan/vil data på harddisken bli korrupt.

Lenke til kommentar

Ja jeg har lest den guiden.

Har et EPox 9NPA hovedkort som forklart i første post.

PCI porten står som default på 100 mzh og røren den ikke . Kan denne bli påvirket på samme måte som rammen min blir av CPU FSBen ? SELV om jeg altså LÅSER minnet til en viss mzh så øker den proposjonalt med CPU FSBen . Arg dette irriterer meg . VIl ikke sitte på elendige 1800 mzh når jeg har sjangs til å forbedre ytelsen min så mye mer .

Nå tør jeg nesten ikke klokke mer for jeg er rett og slett LUT lei av å ikke komme meg inn igjen i windows :cry:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...