Gå til innhold

Kamera til bruk i rallybil

Anbefalte innlegg

Hei. En kompis vurderer å kjøpe kamera til å feste inni rallybilen.

Vurderer kamera med innebygget harddisk eller dvdkamera men spørsmålet mitt er om vibrasjonene under løp kan ødelegge kameraet og om det da er lurest å kjøpe vanlig DV kamera.

Trenger en god kamera med bildestabilisator og som koster ca 7-8tusen kroner.

Håper på svar. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Til dette bør du absolutt kjøpe mini-DV kamera. De er nettopp vibrasjoner som blant de største problemene for harddisk og DVD kamera, for å nevne et av mange ulemper (flere ulemper er diskutert i andre tråder før).

Vil nok en gang anbefale Panasonic sin serie med 3CCD kamera. De får du fra 6-7000 kroner og oppover. GS-150 skulle være et bra kamera for deg. Skal du ha optisk bildestabilisator, som er å foretrekke fremfor elektronisk, må du en del opp i pris. Men såpass sterke vibrasjoner som det er inne i rallybiler, så vil ikke bildestabilisator hjelpe mye uansett.

Er skrevet mange lovord om Panasonic sine kamera her, så søker du etter Panasonic, finner du nok en del.

Lenke til kommentar

Hvor lange opptak er det snakk om? Vurdert å kikke på flashbaserte?Joda, kanskje litt dårligere kvalitet og du mister alle fordelene dv har, men med mye vibrasjoner og slag så vet jeg at du får "dropouts" fordi tapen vibrerer for mye. Bruker selv bullet linse og kamera liggende i sekken til freeride sykkling, til tider med mye vibrasjoner og slag så hender et at det blir flimrete så det er ubrukelige opptak. Nå kommer vel det og litt ann på hvor brutalt det er snakk om at man kjører rally og da.

Skal det monteres inni bilen eller på utsiden?

Lenke til kommentar

Nei det skal monteres på innsiden. Han lånte en billig og dårlig DV cam og monterte i bilen og da var det ikke noe problem med at tapen hoppet eller noe men vi er litt usikre på om det er skadelig i lengden med slike vibrasjoner. Egentlig tror eg faktisk at det er mer vibrasjoner under dine forhold enn på en veibane. :shrug:

Er også planlagt å sette på vidvinkel linse og ekstra mikrofon som monteres i hjelmen. Hvis det er muligheter.

Edit: Når det gjelder varighet på opptakene så varier det fra løp til løp. :hmm: sånn alt fra 20min til 2timer.

Endret av SnowDOG_
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...