Gaby Skrevet 6. november 2005 Del Skrevet 6. november 2005 Hei! Har et lite problem her. Fikk for noen dager siden en SATA disk jeg hadde bestilt fra komplett i posten (Maxtor DiamondMax 10, 250GiB). Men problemet er at Windows finner ikke harddisken.... Har SP2 innstallert.. Noen som veit hva som er galt? Lenke til kommentar
Moltrez Skrevet 6. november 2005 Del Skrevet 6. november 2005 Finner du den i Enhetsbehandling? Har du installert S-ATA driverne? Har du sjekket at S-ATA ikke er disablet i BIOS? Lenke til kommentar
Dr.Pepper Skrevet 6. november 2005 Del Skrevet 6. november 2005 Solgte nettopp en Raptor S-ata disk, han strevde i 2-3 dager før han fikk det til. 1. Sjekk at disken er koplet til korrekt S-ata kontakt, ikke RAID kontaktene. 2. Enable/Disable jumpere på HK 3. Som det har blittt nevnt, sjekk BIOS. 4. Og ikke minst riktige drivere, hvis det kreves av HK. Lenke til kommentar
geir__hk Skrevet 7. november 2005 Del Skrevet 7. november 2005 Finner du den når du går inn i bios? Stort sett alle nye hovedkort (i hvertfall som jeg kjenner til) funker sånn at alle harddiskene som er fysisk riktig installert listes opp på skjermen en eller annen gang før windows lastes. Klarer du å finne harddisken din lista opp der. Ps: 'stay tuned' denne teksten vises ofte i så kort tid at du må være på hugget for å få det med deg (eller bare gå inn i bios). Lenke til kommentar
PerB Skrevet 7. november 2005 Del Skrevet 7. november 2005 Har du sett i Diskmanagement? Det er her du initierer/partisjonerer/formatterer en ny harddisk. Før dette er gjort vil den ikke være synlig under Min datamaskin. Lenke til kommentar
Gaby Skrevet 7. november 2005 Forfatter Del Skrevet 7. november 2005 (endret) Moltrez: Har innstallert alle driverne på "drivern" jeg lasta ned fra MSI sine hjemmesider til hk mitt... Og åssen ser jeg om SATA er disabla, eller enabla i BIOS? Det står nemlig ingenting om SATA i BIOS... Bare Hard Disk S.M.A.R.T. Vet ikke hva det er jeg... Dr.Pepper: Åssen vet jeg hva som er SATA og RAID da? Trodde det bare var å koble den inn der den passa. geir___hk: Nytter ikke i verden å sjekke på den teksten som kommer når jeg loader BIOS! (i BIOS finner den bare IDE diskene under CMOS) Endret 7. november 2005 av LezoO Lenke til kommentar
Gaby Skrevet 7. november 2005 Forfatter Del Skrevet 7. november 2005 Har du sett i Diskmanagement? Det er her du initierer/partisjonerer/formatterer en ny harddisk. Før dette er gjort vil den ikke være synlig under Min datamaskin. 5117431[/snapback] Men harddisken ligger ikke der..... Lenke til kommentar
geir__hk Skrevet 7. november 2005 Del Skrevet 7. november 2005 Men harddisken ligger ikke der..... 5117464[/snapback] Nei, ikke når driverne ikke er installert riktig. Har du sjekka muligheta for at disken kansje ikke spinner? Det gjør du ved trekke ut strømkabelen til alle andre disker bortsett fra sata-disken din. Så slår du på maskinen din og hører om disken spinner opp. Lenke til kommentar
Gaby Skrevet 7. november 2005 Forfatter Del Skrevet 7. november 2005 (endret) Nei, ikke når driverne ikke er installert riktig. Har du sjekka muligheta for at disken kansje ikke spinner? Det gjør du ved trekke ut strømkabelen til alle andre disker bortsett fra sata-disken din. Så slår du på maskinen din og hører om disken spinner opp. 5118028[/snapback] Testa disken i en annen maskin, og der funka det.... Og driverene er innstallert. Lasta ned RAID driver fra MSI sine hjemmesider nettopp, og innstallerte den, men ingenting skjer. Endret 7. november 2005 av LezoO Lenke til kommentar
Moltrez Skrevet 7. november 2005 Del Skrevet 7. november 2005 Da er det godt mulig at det har noe med BIOS og gjøre. Jeg tror det skal stå under "Integrated Per***", så videre i IDE devices eller noe slik. Var det på et Epox hovedkort jeg nylig var borti iallefall. Lenke til kommentar
BKB Skrevet 7. november 2005 Del Skrevet 7. november 2005 (endret) Har du et eldre hovedkort med kun støtte for 1,5Gb/s på kontrolleren må du kanskje sette en jumper på hd'en for å "force" den i 1,5Gb/s. Måtte det på noen testPC'er på skolen. Edit: Uten jumper fant den ikke disken i det hele tatt. Endret 7. november 2005 av BKB Lenke til kommentar
zerikz Skrevet 8. november 2005 Del Skrevet 8. november 2005 (endret) Vet ikke om det er hovedkortet eller harddisken som grunnen til dine problemer, men hvis det er harddisken så kanskje dette kan være en start ihvertfall: Hvis du leser litt rundt på forskjellige hovedkort forum, vil du se at det er generelt mye problemer med sata diskene til Maxtor, spes DiamondMax serien. At disken ikke blir funnet i oppstart, restart/shutdown problemer osv. Har samme disken som deg på et msi k8n neo4 platinum hovedkort. Eneste muligheten jeg har funnet for å detecte disken i oppstart hvis maskinen har vært slått av, er å cleare cmos først. Du kan oppgradere firmwaren til harddisken din via denne linken fra msi forumet: http://forum.msi.com.tw/index.php?topic=73124.0 - Vet ikke helt hvordan man oppgraderer. Skal visst fikse problemet for mange. Gjøres på eget ansvar selvsagt. Ikke tort å prøve det selv. Har lest en del andre løsninger også, som å disable quick booting i bios osv, men funka ikke for meg. Fant ikke igjen trådene i farten hvor jeg leste om de andre løsningene. Er selv drittlei denne Maxtor disken min. Hatt bare problemer med den. Skal prøve å reklamere på min ihvertfall. Personlig anbefaler jeg folk å styre unna denne Maxtor serien, og heller kjøpe seg en Samsung Spinpoint sata2 f.eks. (Hvis det er harddisken som er problemet ditt, så kanskje du burde inkludere ordet "maxtor" i overskriften, fordi har skjønt det er mange som har problemer med de. Slik at man kan diskutere løsninger i denne tråden. Bare et forslag altså) Endret 8. november 2005 av zerikz Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå