Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

sÆremne - jo nesbø

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hadde særemne om han eg og!! synd eg ikke husker noe. eg hater norsk. tror eg fikk 3 på særemnet... har lest alle de bøkene men husker ikke en skjit om ka d handlet om.

Husker èn ting. hovedpersonen i nesbøs bøker er en antihelt. Altså ikke en vanlig super mann/batman. I nesbøs bøker drikker hovedpersonen, banner, kommer for sent på jobb, etc etc.

Lykke til.. det var noe skit. glad jeg er ferdig med det.

Lenke til kommentar

Hovedpersonen er Harry Hole, som sagt antihelt. Det vet jeg ikke hva betyr, utover det som er sakt.

Harry har vel en tendens til å rote seg opp i de største problemer. Han messer opp i starten av bøkene, men redder dagen i slutten av bøkene. Om du ser på miljøet; årstider, steder o.l vil du også kunne se hvordan retning det går. Vet ikke om det er tilfelle, men <

Harrys kolleger dør om vinteren. Først Ellen, så Jack.

> Det kan jo symbolisere død. Skal analysere den siste boken av Jo Nesbø; Frelseren. Det var en virkelig god bok.

Om det er spørsmål, ikke nøl med å sende PM. Er kanskje ikke ekspert, men jeg mener jeg kan hjelpe.

Endret av The_Fire
Lenke til kommentar

nå har jeg startet på notatarket og har funnet noe, men har dere noe å tilføye er det jo bra ;)

Harry Hole

Hole er en tradisjonell gjennomgansfigur i kriminallitteraturen. Alhoholisert etterforsker, mislykkes privat og stadig er i konflikt med sine overordnede. Nesbø sier om Hole: ”han er vel en blanding av Raymond Chandler’s, Lynvingen og Nils Arne Eggen.” Han har det pessimistiske livssynet fra Marlow, Lynvingens fysikk og egasjementet til Eggen. Alkoholiserte politietterforskeren og antihelten løser mange drapsmysterier mange skulle sett uløst, også innenfor politiet. Han er altså ikke en supermann, men en vanlig mann som liker alkohol, banner og kommer for sent på jobb og som har en tendens til å rote seg opp i de største problemer. Han roter til i førsten av bøkene, men redder seg alltid inn helt på slutten.

Andrew Kensington

jobber for det australske politiet, og har et aboriginsk opphav. Andrew kjenner alt og alle, så de vet hvor de kan starte. Han samarbeider bra som en kollega med Hole, og presenterer han for mange kjenninger. Andrew blir som en slags guide, og de utvikler et godt vennskap. I flaggermusmannen henger Andrew seg i en strømkabel, viser seg at han var heroinmisbruker. Aboriginene levde der fredlig helt til engelskmennene kom.

Ellen Gjelten

er småfuglekspert og jobber også for politiet. I Rødstrupe samarbeider ho med

Hole.

som dere ser mangler jeg info særlig om Ellen. Jeg skal også sammenligne miljø, atmosfære og stemning i bøkene. Noen innslag?

Lenke til kommentar
  • 2 år senere...
  • 2 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...