Gå til innhold

statistikk om sniking på trikken

goliatmo

Anbefalte innlegg

Jeg og to venner var i oslo på vei hjem. Vi som var uerfarene tog-passasjerer ble stoppet når vi gikk _av_ toget. Vi viste ikke at man måtte kjøpe en bilett på en automat vi ikke så, for så og stemple seg gjennom når man var fremme. Men de skjekket adressene våre og forstod at vi bare var vestlandsungdom som ikke viste slike ting. Trodde det var en konduktør på toget vi. Vi kjøpte en dagsbilett og glemte hele saken :) (Vi argumenterte ganske heftig når det var snakk om 720KR!!1)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
750 kroner er snikegebyret... Og hvis dere tok TOG, så er det konduktør... T-bane derimot, der er det ingen konduktør...

5129497[/snapback]

Går an å drite seg ut på lokaltog da hvis man går på egne vogner kun for månedskort, selv om disse er merket ganske godt. Der får man nemlig ikke lov å kjøpe billett ombord.

Lenke til kommentar
750 kroner er snikegebyret... Og hvis dere tok TOG, så er det konduktør... T-bane derimot, der er det ingen konduktør...

5129497[/snapback]

Går an å drite seg ut på lokaltog da hvis man går på egne vogner kun for månedskort, selv om disse er merket ganske godt. Der får man nemlig ikke lov å kjøpe billett ombord.

5129610[/snapback]

Offisielt skal du jo ha ha billett bare for å stå på plattformen... Men månedskortvognene gjelder kun på hverdager frem til klokken tyve også. Og når er det egentlig kontroll i en månedskortvogn? Er det kontroller liksom? Vet ikke, tar nesten aldri tog.

Lenke til kommentar
Husk at sporveien som regel anmelder de som blir tatt mer enn 3 ganger på tre år til politiet.  Da får de bot derfra også, på et visst antall tusen kroner + permban fra en rekke jobber.  Verdt en tanke. :hmm:  Problemstillingen rundt "dobbeltstraff" har vært oppe i rettsystemet, og dommen derfra konkluderer med at det kun er politiets bot som er straff, sporveien er kun gebyr.

5125174[/snapback]

seriøst... Trur du virkelig at du ikke har mulighet til å få visse jobber fordi du har sniki på trikken fler enn 3 ganger på ett år? hahahhahahahhaha

Sporveiene kan gjøre hva faen dem vil med folk som sniker, men det er ikke no stress.. blir du tatt, så betaler du boten, eller så driter du i det, så enkelt er det.

blir du tatt i kontroll, og ikke er keen på å betale, så stikker du, eller så fronter du falsk navn.

JoachimR, er det virkelig sant at Sporveiene kan holde deg igjen? alle mine kilder sier no annet, men kan hende du har rett... er som regel ikke de som har kontroll lenger, eller annen såkalt sikkerhet på banen, som regel så har de jo leid inn gorillaer som trur de er tøffe når de tar 2-3 kids som sniker... akkurat som vi ikke har nok med hverdags heltene.. heh...

yea yea...

Lenke til kommentar

De sjekker navnet ditt og fødselsnummer opp i mot et eller annet fint register. De ringer faktisk opp. Jeg har som sagt blitt "tatt" i kontroll...

Sporveien eller selskapene som utfører kontrollene har rett til å holde igjen ja. De skal derimot ikke bruke unødvendig makt.

Og det med sniking mer enn tre ganger... Det går da til poltiet, og du får en sak på deg for nasking. NASKING. Da min far var ung og nyutdannet hadde han lyst til å prøve seg som diplomat. Rullebladet var greit, men det som stoppet ham var at min mor hadde vært i DDR tre ganger de ti siste årene. Oisann. Du sier at en dom mot nasking ikke kan hindre deg i å ta en jobb?

Lenke til kommentar
Regner med at du bor i Oslo??

Jeg blir kontrollert sånn ca. hver femte gang jeg tar T-banen (2-ern)

Tar du også toern? Hvor går du på?

5119268[/snapback]

Går på ved majorstuen og tar trikken oppover (husker ikke hva veien het...) for å komme til steinerskolen på hovseter!

5119610[/snapback]

Ah så gøy. Går på Hovseter ungdomsskole :D .

Lenke til kommentar

I går var det "kontroll" på en av bussene jeg tar for å komme meg til skolen. En stor vekter fra Securitas sto foran i bussen og sjekket månedskort og sånt. Skjønner ikke vitsen, bussjåføren kan jo sjekke.

(Det er fast pris uansett hvor langt man skal her jeg bor, så sniking og folk som ikke går av der de skal er ikke noe problem)

:shrug:

Lenke til kommentar
De sjekker navnet ditt og fødselsnummer opp i mot et eller annet fint register. De ringer faktisk opp. Jeg har som sagt blitt "tatt" i kontroll...

[PIRKE]

De har kun lov til å spørre om fødselsdato, ikke fødselsnummer ;)

[/PIRKE]

Og det med sniking mer enn tre ganger... Det går da til poltiet, og du får en sak på deg for nasking. NASKING. Da min far var ung og nyutdannet hadde han lyst til å prøve seg som diplomat. Rullebladet var greit, men det som stoppet ham var at min mor hadde vært i DDR tre ganger de ti siste årene. Oisann. Du sier at en dom mot nasking ikke kan hindre deg i å ta en jobb?

Dette eksempelet viser bare at overvåkingspolitiet i Norge har hatt alt for mange svin på skogen :thumbdown:

Lenke til kommentar

Det er jo liten tvil at de har en mappe på mamma ettersom dette gjorde at sikkerhetsvurderingene av min far flere ganger ikke gikk til topps. Men tross alt, mamma kunne vært Stasiagent. Vervene i Høyre kunne vært et skalkeskjul. Mamma ønsket derfor ikke innsyn i mappen sin. Overvåkningspolitiet har antagelig gjort det de skal. Først i 1993 var det slutt på problemene.

Endret av JoachimR
Lenke til kommentar

Sporveien eller selskapene som utfører kontrollene har rett til å holde igjen ja. De skal derimot ikke bruke unødvendig makt.

5142489[/snapback]

INGEN vektere har lov til og ha fysisk kontakt med "mistenkte"

5142977[/snapback]

Sporveien leier bare inn vektere fra Securitas eller lignende.

Når man tar vekterkurset så sier de det der at man aldri skal ha fysisk kontakt med andre personer.

De har ikke lov og pirke deg på skulderen engang.

5143012[/snapback]

Man har lov til å ha kontakt hvis situasjonen tilsier det! Men, det blir IKKE riktig at en Vekter kommer bort og dytter på deg, slik uten videre.. Det har med hvordan situasjonen er.. Men det er ingen direkte regel mot at de ikke kan ta på deg! Regner med de lærer slikt på "vekterskolen" for å slå fast "riktig fremgangsmåte".. De kan også ta på deg håndjern hvis du skal være virkelig så vrang, også!!

I går var det "kontroll" på en av bussene jeg tar for å komme meg til skolen. En stor vekter fra Securitas sto foran i bussen og sjekket månedskort og sånt. Skjønner ikke vitsen, bussjåføren kan jo sjekke.

5143091[/snapback]

De står der fordi bussjåføren ikke alltid har tid til å sjekke absolutt ALLE som går ombord.. Dessuten går det også på falske kort! Det ER en grunn til at de står der, tro meg, og det er faktisk en del sniking på "de små bussene"..

[PIRKE]

De har kun lov til å spørre om fødselsdato, ikke fødselsnummer ;)

[/PIRKE]

[PIRKE]

De har lov til å spørre om akkurat hva de vil! Men de kan ikke KREVE å få noe ut av deg.. Ingen ting kan en vekter/kontrollør/etc KREVE at du skal oppgi, men det gjør det lettere for deg selv, så man slipper å vente på politiet som er den instansen du MÅ oppgi personalia til! Du trenger, vanligvis, ikke å oppgi mer enn fødselsnummeret og fullt navn til Vektere.. Men, de har LOV til å SPØRRE om hva de vil..

[/PIRKE]

Lenke til kommentar

5143091[/snapback]

De står der fordi bussjåføren ikke alltid har tid til å sjekke absolutt ALLE som går ombord.. Dessuten går det også på falske kort! Det ER en grunn til at de står der, tro meg, og det er faktisk en del sniking på "de små bussene"..

Vel, det du sier kan stemme, om man ikke tenker på at mens vekteren sjekker månedskortene så får man ikke gå forbi, fordi han står i veien. Da ender man opp med en stor kø av mennesker på utsiden av bussen som venter på å komme inn. De aller fleste som tar bussen om morgenen i Grenland har månedskort, noe som betyr at omtrent alle blir sjekket.

Månedskortene her er "todelt". Man har et kundekort med bilde, navn, fødselsdato og et kundenummer, og så kjøper man månedskortet på Posten. Delen som da blir sjekket for gyldighet er billetten fra Billettservice (dere har vel alle sett en slik billett), som det også må skrives kundenummer på.

Lenke til kommentar

@fredrikrb;

Er veldig godt klar over hvordan sporveis og SL-kort ser ut..

Men, Tenk deg følgende; SL / Sporveien lurer på hvordan "snik-situasjonen" er 'der du bor', eller et gitt annet sted hvor "småbusser" kjører.. De sender da avgårde noen kontrollører for å sjekke! Kontrollører, i motsetning til bussjåføren, fører en reell statistikk! En bussjåfør vil jo som regel aldri innrømme at det er snik på "hans buss".. (da gjør han jo ikke jobben sin!)... Men, i realiteten så er det snik på de aller, aller fleste busser.. (bussjåfør skyld, eller ikke).. En kontrollør kan dokumentere dette ved antall gebyr, osv..

Anyway; De sjekket billettene på din skolebuss/sted, som de har fått beskjed om fra oppdragsgiver, og kan nå dokumentere hvordan situasjonen er "hos deg" mot for hvordan den er andre steder..

Kanskje dette er siste gangen du ser dem, siden de fant ut at "nei, dette er ikke et sted vi trenger å prioritere".. Eller, så er det kanskje det..

Uansett har de "opplyst" deg og dine medelver at det KAN forekomme kontroll, og derfor bør være obs..

Lenke til kommentar

For det første, jeg bor ikke i Oslo. Billettsystemet her er ikke sånn at man kan bruke kollektivtransport i en time for 20 kroner.

Jeg tar fire busser hver dag (to av de er riktignok en kjempekort strekning), og siden sommeren har det ikke vært noen kontroll, og jeg har heller ikke hørt om noen kontroll. Bussjåførene kikker som regel i speilet bakover og ser hvordan situasjonen er der.

På overfylte busser, som de jeg tar, har jeg aldri, noensinne sett noen som sniker seg inn døren bak f.eks.

Endret av fredrikrb
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...