Gå til innhold

statistikk om sniking på trikken

goliatmo

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

For det første: Sporveien har rett til å holde deg igjen, det er stadfestet i en forskrift. I utgangspunktet regnes forbrytelsen du gjør ved å snike som nasking.

JoachimR: Jeg hadde en billett som ikke var stemplet skikkelig en gang, de bare så på den, skrev noe nytt på den og gav meg den tilbake.
Jeg hadde kjøpt barnebilett to dager etter fødselsdagen min, hvor jeg ble seksten. TO DAGER.. Ja..
Lenke til kommentar
Det står jo i dessa blankettene på trikken og banen, at kontrollørene har rett til å holde deg igjen...

5122831[/snapback]

yea yea, men det er ikke lov.

Oslo Sporveier har jo leid ut kontrollør jobbene sine til forskjellige firmaer, og dette er gjerne vekterfirmaer som ''syns'' de har rett til å nesten være politi , altså tyttebær-politi.... Men de har heller ikke lov til å holde deg igjen, men de får fortere backup av politiet enn andre, så ikke alltid like kult å yppe seg mot dem.

Men det er i bunn og grunn bare politiet som kan holde deg igjen, men løper du, så blir du nok dengt i bakken hvis du ikke har under 9 blank på 60 meter'n

5122868[/snapback]

Millitæret har sikkert også lov...

Lenke til kommentar

Husk at sporveien som regel anmelder de som blir tatt mer enn 3 ganger på tre år til politiet. Da får de bot derfra også, på et visst antall tusen kroner + permban fra en rekke jobber. Verdt en tanke. :hmm: Problemstillingen rundt "dobbeltstraff" har vært oppe i rettsystemet, og dommen derfra konkluderer med at det kun er politiets bot som er straff, sporveien er kun gebyr.

Lenke til kommentar
Husk at sporveien som regel anmelder de som blir tatt mer enn 3 ganger på tre år til politiet.  Da får de bot derfra også, på et visst antall tusen kroner + permban fra en rekke jobber.  Verdt en tanke. :hmm:  Problemstillingen rundt "dobbeltstraff" har vært oppe i rettsystemet, og dommen derfra konkluderer med at det kun er politiets bot som er straff, sporveien er kun gebyr.

5125174[/snapback]

Jeg er registrert som tatt... Men faen heller, det greiene de "tok meg for" skal de få svi for om det kommer til politiet. Husk også at Sporveien ikke har lov til å oppbevare opplysninger om deg i mer enn tre år.

Lenke til kommentar
Husk at sporveien som regel anmelder de som blir tatt mer enn 3 ganger på tre år til politiet.  Da får de bot derfra også, på et visst antall tusen kroner + permban fra en rekke jobber.  Verdt en tanke. :hmm:   Problemstillingen rundt "dobbeltstraff" har vært oppe i rettsystemet, og dommen derfra konkluderer med at det kun er politiets bot som er straff, sporveien er kun gebyr.

5125174[/snapback]

Dette var jeg faktisk ikke klar over. Kan andre også bekrefte denne regelen fra Sporveiens side?

Uansett kan man vel omgå dette ved å gjøre opp på stedet med cash eller kort? For jeg tror de bare kan kreve leg hvis man IKKE betaler der og da.

EDIT: "permban" fra jobber :p Det var en artig betegnelse. Men jo, det finnes faktisk noen jobber som krever plettfritt rulleblad, selv om flere av disse ikke er så voldsomt mye å trakte etter, slik som tyttebærpoliti.

Endret av Langbein
Lenke til kommentar

Til opplysning;

Billettkontrollører / Vektere HAR LOV til å holde deg igjen, hvis du ikke kan vise gyldig billett, eller er villig til å legitimerer deg! De har også lov til å holde deg igjen på stasjonens område, trikk, eller buss til personalia er registrert OG sjekket!

Dette har de lov til! Det står skrevet i Norges Lover.

Husker ikke ordrett (og jeg gidder ikke å finne det frem), men det heter seg at hvis "man tar noen på fersk gjerning, eller ferske spor, kan ENHVER holde en tilbake, uavhenging av strafferammen". Den loven har alltid vært der. Så har det kommet litt omskrivinger og nye lover i de par siste årene som går direkte på billettkontrollen; At man har lov til å holde tilbake til gyldig billett er vist, gebyr er betalt, eller RIKTIG personalia er oppgitt!

Er altfor mange "hobbyjurister" der ute, som tror de vet bedre..

EDIT: Og en liten ting til, while I'm at it.. Jeg er ikke vekter selv, eller noe.. Men for Guds skyld; Slutt å rakk ned på alle vektere og kall dem for "tyttebærpoliti" og slikt! Greit, det er nok noen i vekterbransjen som "tror de er noe" og sikkert burde hatt en annen jobb, men det er faen meg ikke alle. Det er en jobb, som en hver annen en! Sikkert spennende for de som liker slikt. Det lett å få jobb som vekter, og mange har det sikkert som deltidsjobb, osv.. Ofte må man ha rent rulleblad for å jobbe som vakt også.. Med andre ord; Det er ikke samfunnets outcast'ere som jobber der (som regel). Rakk heller ned på de som gir faen og ikke har fått seg en jobb!!

Hvorfor rakker "dere" ned på dem? De følger bare loven, og gjør "det som er rett". Hva er det som er så forbanne galt med at en vekter stopper, eller reagerer på hva en annen person gjør, som gjør noe kriminelt, i større eller mindre grad. Hva er galt med det? Er det plutselig vekteren som er den "latterlige tyttebærpolitiet"!? Hva med den kriminelle? ..har på følelsen at folk synes det er riktig å snylte og stjele osv, bare fordi den som prøver å hindre en, er en vekter.. .. barnslig!

Endret av Bone
Lenke til kommentar
Det er ikke bare forvokste ordensmenn som trenger plettfritt rulleblad.  Jeg jobber i IT bransjen, og hadde ikke fått jobben uten.  Dessuten ville jeg hatt store problemer med å få meg flysertifikatet.

5126747[/snapback]

Sa ikke at andre ikke måtte ha det.. Sa at vektere generelt måtte ha det..

Lenke til kommentar
Dette har de lov til! Det står skrevet i Norges Lover.

Husker ikke ordrett (og jeg gidder ikke å finne det frem), men det heter seg at hvis "man tar noen på fersk gjerning, eller ferske spor, kan ENHVER holde en tilbake, uavhenging av strafferammen". Den loven har alltid vært der. Så har det kommet litt omskrivinger og nye lover i de par siste årene som går direkte på billettkontrollen; At man har lov til å holde tilbake til gyldig billett er vist, gebyr er betalt, eller RIKTIG personalia er oppgitt!

Sikker på at det står i Norges Lover? Tror det er en hjemmel som gir vekterne lov til å holde snikerne tilbake..
Lenke til kommentar
JoachimR: Ja, jeg har lest det selv, mange ganger.. Det står i straffeprosessloven, og yrkestransportloven(?, litt usikker akkurat her), samt Jernbaneloven..

5128433[/snapback]

Uansett er det fullstendig høl i huet at tyttebærpoliti eller andre ansatte i spesielle bransjer skal ha særrettigheter på dette området. De er bare sivile og bør derfor ikke få lov til noe som helst som ikke mannen i gata får lov til. Hva slags kompetanse har de som skulle tilsi mulighet til slike "liksom-arrester"/kidnappinger? Et lite vekterkurs? :!:

Nei, jeg har respekt for politiet og jobben de gjør, men så har de også flere år på skolebenken hvor de lærer hva som er tillatt og ikke. Noe man ikke kan si om kontrollører, vektere osv.

Mulig du syns jeg er unødvendig dust mot vektere. Faktisk kjenner jeg et par stykker som har jobbet deltid som vekter og de er greie nok, for alle del. Men det finnes flust med rasshøl i den bransjen, noe jeg også selv har opplevd selv om jeg overhodet ikke er kriminell. Bla var en av landets mest kjente torpedoer "vekter" like ved en skole jeg har gått på. Han brukte kreative metoder i avstraffelsen av forsvarsløse ungdom, mens det i virkeligheten er han som burde vært pælma rett i arresten. Men nok offtopic ;)

Lenke til kommentar

"Tyttebærpoliti", eller andre ansatte i spesielle bransjer har IKKE særrettigheter på dette området..

Som jeg sa, og som det står i loven; ENHVER har lov til å på gripe.. Dette gjelder alle og enhver (Du OG Jeg) som påtreffer en person som utfører en kriminell handling; Vi kan anholde denne personen, uansett størrelse av strafferammen på den kriminelle handlingen. DU kan pågripe en tass i butikken som stjeler ei sjokolade, hvis du ser det. Det kan Jeg også.. Og "tyttebærpolitiet" .. Forskjellen er at "tyttebærpolitiet" er på jobb for å forebygge nettopp dette! Derfor vil disse personene komme borti slike sitasjoner nokså "ofte".. Så de har ingen mer rettigheter enn andre.. De er bare på stedet for å håndheve loven med det enhver sivilist har lov til.. Dette gjelder straffeprosessloven..

MEN, for å unngå mye tull og forvirring, så har det i de senere årene kommet SPESIFISERT at kontrollører for et transportselskap har lov til å holde igjen. Dette for å unngå en del "missforståelser", selv om de i realiteten ALLTID har hatt lov til å tilbakeholde personer som ikke har gyldig billett.. (Eller stjeler noe)..

Vektere har ikke noen særegne lover, slikt sett.. De er bare på jobb for å utføre dem der det trengs..

Som jeg også sa; Jeg er fullstendig klar over at det ikke er alle vektere som burde ha vært i den jobben de er i. Men slik er det nå i alle yrker. Noen passer bare ikke inn i stillingen sin.. Rett mann på rett sted; Er ikke alltid like lett.. Vet om flere i politiet som ikke burde ha vært der også, da de gjør ting som ikke sømmer seg for "slike folk" (Tolk det som du vil..)

Men, for å si det igjen; Vektere har ikke lov til noe mer, enn hva mannen i gata har lov til..

Lenke til kommentar
Oslo Sporveier tror jeg har egen hjemmel de bruker?

5129059[/snapback]

På Sporveisbussene og SL -bussene utføres kontrollen av innleide vektere, som ikke eies eller drives av Sporveien..

Sporveien selv, derimot, har kontroll på T-bane og Trikk; = skinnetransport. De kan, som "busskontrollørene" ikke kan, benytte seg av en lov i Jernbaneloven. (Dette da buss ikke går på skinner..)

Utenom dette, så vidt jeg vet, så har ikke Sporveien noen særskilt lov som gjelder KUN for dem..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...