goliatmo Skrevet 6. november 2005 Del Skrevet 6. november 2005 (endret) Jeg jobber med et nytt prosjekt om sniking på trikken hvor jeg regner ut hvor mye man tjener eller taper på å ikke ha bilett i løpet av en måned. Jeg har regnet ut hvor mye det koster for en tur med hver type billett og setter det hele inn i en tabell (dette er litt vansklig å forklare, men se vedlagt fil så slkønner du) Det jeg lurer på er hva jeg burde fylle ut i helgene. Man tar jo ikke triken like mye i helgen... Hvor mange turer burde jeg regne med at man tar i en helg? PS. hviss det er noen som bruker kollektiv trafikk hver dag og som vil hjelpe med å utvide rekkeviden av prosjektet (fåreløpig gjleder en bare for 20 bussen og trikk2) Så kan dere fylle ut tabellen hver dag i en måned og sende den til meg meg via mail ([email protected]) eller PM. Det ville gledet meg! EDIT: glemte å legge til filen Endret 8. november 2005 av goliatmo Lenke til kommentar
smeboe Skrevet 6. november 2005 Del Skrevet 6. november 2005 Regner med at du bor i Oslo?? Jeg blir kontrollert sånn ca. hver femte gang jeg tar T-banen (2-ern)... på bussen må du vel vise kort uansett, bortsett fra på noen ruter mellom 7 og 19... har btw aldri blitt kontrollert på bussen, men så tar jeg 37 også... 20 har jeg vel aldri tatt. Hvor ofte du kjører i helgene er litt forskjellig da, men du kan jo regne med en tur-retur på både lørdag og søndag? Lenke til kommentar
goliatmo Skrevet 6. november 2005 Forfatter Del Skrevet 6. november 2005 Regner med at du bor i Oslo?? Jeg blir kontrollert sånn ca. hver femte gang jeg tar T-banen (2-ern)... på bussen må du vel vise kort uansett, bortsett fra på noen ruter mellom 7 og 19... har btw aldri blitt kontrollert på bussen, men så tar jeg 37 også... 20 har jeg vel aldri tatt. Hvor ofte du kjører i helgene er litt forskjellig da, men du kan jo regne med en tur-retur på både lørdag og søndag? 5113855[/snapback] Tabellen er basert på at man bare tar bare tar buss/trikk to ganger om dagen (fra og til jobb/skole). Jeg har nettopp fått meg VB, så det falt meg ikke inn at noen vill bort fra skjermen etter skloe/job Men jeg tror det er best å holde seg til til og fra jobb&/skole. Det er jo ikke mye vits i å lege statistikk rundt sniking når man _må_ vise bilett! Lenke til kommentar
Langbein Skrevet 6. november 2005 Del Skrevet 6. november 2005 Hvor ofte du kjører i helgene er litt forskjellig da, men du kan jo regne med en tur-retur på både lørdag og søndag? Det er i hvertfall mye kontroller på lørdag formiddag. "Trygge" tidspunkter for sniking på t-bane er vel i rushen og på kvelden. Men ved nyttår kommer jo uansett det nye elektroniske billettsystemet som gjør det en del vanskeligere å snike, med mindre man har spenst nok til å hoppe over sperrene Lenke til kommentar
goliatmo Skrevet 6. november 2005 Forfatter Del Skrevet 6. november 2005 Huff, dette prosjektet blir bare mer og mer komplisert etter at jeg postet denne posten Lenke til kommentar
Πεισιθάνατος Skrevet 6. november 2005 Del Skrevet 6. november 2005 Jeg har blitt kontrollert èn gang siden skoleåret 2005/2006 startet. Jeg tar t-banen hver dag det er skole, og også utenom de dagene. Jeg tror man kan regne at jeg tar banen 6 av 7 dager i uka (som oftest linje 3). Jeg tar også bussen, men om man må vise billett kommer litt an på når man tar bussen. Hvis det er en del mennesker på bussen, så må begge dørene åpnes, og når man går på bussen gjennom den bakerste døra, får ikke sjåføren kontrollert om man har billett eller ikke. Hvis det derimot ikke er så mange mennesker på bussen, åpner sjåføren bare den forreste døra, og da må man vise billett. Jeg har ikke opplevd kontroll på trikken, men så tar jeg også trikken veldig sjelden. Lenke til kommentar
Πεισιθάνατος Skrevet 6. november 2005 Del Skrevet 6. november 2005 Men ved nyttår kommer jo uansett det nye elektroniske billettsystemet som gjør det en del vanskeligere å snike, med mindre man har spenst nok til å hoppe over sperrene 5114021[/snapback] Vel, man kan jo bare gå forbi dem! Sperrene kan ikke sperre all inngang, for det må være mulig å ha med seg en sykkel eller en barnevogn. Dessuten er det jo bare sperrer på noen få stasjoner. Jeg synes også at sperrene er litt for smale. Jeg må gå litt sidelengs hvis jeg skal gå igjennom dem uten å skitne til klærne, og jeg er ikke spesielt stor verken i høyde eller bredde. Og om de enn finner en løsning som gjør at man må gå gjennom en sperre, kan allikevel ikke det skje før to-tre måneder inn i 2006 er gått. Folk som har vanlige tre-måneders papirbilletter må kunne bruke dem til de går ut, og de fungerer ikke på sperrene. Lenke til kommentar
goliatmo Skrevet 6. november 2005 Forfatter Del Skrevet 6. november 2005 (endret) så... jeg kn regne med at man tar en tur retur hver helg.. når på dagen gjør folk det (jeg er bare ute i helgene for å dra til faren min og da tar jeg en buss til Drøbak) EDIT: Huff, dette er en elendig post! Det jeg vill frem til er: skal jeg regne med at man må betale for bussen hver helg, eller annenhver kansje? Er, som sagt, bare ute annenhver helg for å ta bussen til Drøbak... EDIT2: Med post mener jeg dette innlegget, ikke hele topicen.. ble litt usikker på om jeg hadde missforstått Endret 6. november 2005 av goliatmo Lenke til kommentar
Propaganda Skrevet 6. november 2005 Del Skrevet 6. november 2005 trenger ikke sette opp en tabell for det her. Det lønner seg å snike i lengden, jeg blei tatt her om dagen, men da hadde jeg ikke blitt tatt på 3 mnd.. så jeg gikk jo ikke minus for å si det sånn. Dessuten er det jo masse triks du kan bruke for å komme deg unna kontroller hvis du ser dem... løpe er alltid gøy ... Lenke til kommentar
Snillingen Skrevet 6. november 2005 Del Skrevet 6. november 2005 (endret) Minner meg om en venn som ble tatt for sniking 3 ganger på 3 dager da han var på besøk i Oslo. Han ble først tatt i sniking på en fredag fordi han hadde dårlig tid, så da tenkte han at han ikke ville bli stoppet i kontroll andre dagen, men det ble han. Den tredje dagen kjøpte han heller ikke bilett fordi "man kan ikke bli tatt for sniking tre ganger på rad" Edit: Han måtte vel betale 2100 kroner for t-baneturene sine den helga Endret 6. november 2005 av Snillingen Lenke til kommentar
Langbein Skrevet 6. november 2005 Del Skrevet 6. november 2005 Dessuten er det jo masse triks du kan bruke for å komme deg unna kontroller hvis du ser dem... løpe er alltid gøy ... Spytt ut... Løpe er litt kjipt når hele t-banestasjonen er full av gorillaer da. Men såklart, når det bare er et par kontrollører kan det vel gå. Lenke til kommentar
Snillingen Skrevet 6. november 2005 Del Skrevet 6. november 2005 Dessuten er det jo masse triks du kan bruke for å komme deg unna kontroller hvis du ser dem... løpe er alltid gøy ... Spytt ut... Løpe er litt kjipt når hele t-banestasjonen er full av gorillaer da. Men såklart, når det bare er et par kontrollører kan det vel gå. 5115140[/snapback] En venn av meg lata som om han grein. Det funka vist selv om han var 15 år gammel. Lenke til kommentar
smeboe Skrevet 6. november 2005 Del Skrevet 6. november 2005 trenger ikke sette opp en tabell for det her. Det lønner seg å snike i lengden, jeg blei tatt her om dagen, men da hadde jeg ikke blitt tatt på 3 mnd.. så jeg gikk jo ikke minus for å si det sånn. Dessuten er det jo masse triks du kan bruke for å komme deg unna kontroller hvis du ser dem... løpe er alltid gøy ... 5114984[/snapback] Det spørs HELT hvilke baner du tar! Tar du baner fra sentrum til vest, er det _VELDIG_ få kontroller. Det hører jeg fra venner der, de stusser over det når jeg sier det er mye kontroller for tiden. Tar du baner fra sentrum og østover, er det kontroll stadig vekk, men mest midt på dagen, og aldri i rushet. De fleste kontrollene blir gjort rundt tøyen-grønland-helsfyr såvidt jeg kan skjønne. Av og til stenger de hele Nationaltheatret, Stortinget eller Jernbanetorget stasjon, da kommer ingen forbi uten å vise billett. Dette skjedde i rushet 2 ganger i forrige skoleår. Før kunne det gå uker mellom hver gang jeg gadd å kjøpe nytt månedskort. Nå går jeg alltid med et flexikort på meg, i tilfelle det gamle skulle ha gått ut. Jeg har aldri blitt tatt i kontroll, og vil ikke gjøre det for første gang nå..... Lenke til kommentar
goliatmo Skrevet 6. november 2005 Forfatter Del Skrevet 6. november 2005 trenger ikke sette opp en tabell for det her. Det lønner seg å snike i lengden, jeg blei tatt her om dagen, men da hadde jeg ikke blitt tatt på 3 mnd.. så jeg gikk jo ikke minus for å si det sånn. Dessuten er det jo masse triks du kan bruke for å komme deg unna kontroller hvis du ser dem... løpe er alltid gøy ... 5114984[/snapback] Det spørs HELT hvilke baner du tar! Tar du baner fra sentrum til vest, er det _VELDIG_ få kontroller. Det hører jeg fra venner der, de stusser over det når jeg sier det er mye kontroller for tiden. Tar du baner fra sentrum og østover, er det kontroll stadig vekk, men mest midt på dagen, og aldri i rushet. De fleste kontrollene blir gjort rundt tøyen-grønland-helsfyr såvidt jeg kan skjønne. Av og til stenger de hele Nationaltheatret, Stortinget eller Jernbanetorget stasjon, da kommer ingen forbi uten å vise billett. Dette skjedde i rushet 2 ganger i forrige skoleår. Før kunne det gå uker mellom hver gang jeg gadd å kjøpe nytt månedskort. Nå går jeg alltid med et flexikort på meg, i tilfelle det gamle skulle ha gått ut. Jeg har aldri blitt tatt i kontroll, og vil ikke gjøre det for første gang nå..... 5115312[/snapback] Og det er det som gjør prosjektet mitt så vansklig! Lenke til kommentar
smeboe Skrevet 6. november 2005 Del Skrevet 6. november 2005 Du burde egentlig bare konse på de bussene og banene du tar, så slipper du å tenke noe særlig. Du er vel ikke eldre enn 9. klasse (?), så da behøver det ikke være så grundig Lenke til kommentar
goliatmo Skrevet 6. november 2005 Forfatter Del Skrevet 6. november 2005 Du burde egentlig bare konse på de bussene og banene du tar, så slipper du å tenke noe særlig. Du er vel ikke eldre enn 9. klasse (?), så da behøver det ikke være så grundig 5115367[/snapback] Tror jeg holder meg til det ja. PS: hvordan gjettet du hvilken klasse jeg går i? Lenke til kommentar
SimDaDim Skrevet 6. november 2005 Del Skrevet 6. november 2005 Du har skrevet når du er føtt i profilen din:P Lenke til kommentar
KristianF Skrevet 6. november 2005 Del Skrevet 6. november 2005 Han fant vel ut hvilken klasse du går i etter det som står i siggen din. Tar jeg ikke helt feil, så lekte jeg meg med en magnet foran skjermen rundt den alderen også (men min skjerm ble god etter en liten halvtime) Men ontopic. Har aldri tatt trikk i norge, og minimalt med buss. Men om det teller, så kan jeg si at jeg sniker meg ofte på trikken når jeg er i Polen. Billetten koster ikke mer enn ca. 2 kr. for 20 min, men jeg er for lat til å kjøpe billett. I løpet av alle de 17 årene jeg har vært der hver sommer (og mange vintrer), så har jeg ALDRI møtt på kontrollør. Men mamma og pappa har møtt mange ganger. Og de som er så ærlige å kjøper billett og greier (utenom den gangen de ble tatt).. Lenke til kommentar
SimDaDim Skrevet 6. november 2005 Del Skrevet 6. november 2005 Kanskje det kunne vært enda mer interessant å undersøke. Billetkontroller på polske busser... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå