Gå til innhold

Sølte øl på telefonen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Vaske den? Ikke hør på datating.. ;)

Men igjen; jeg tror nok løpet er kjørt når det har gått såpass lang tid. Det kunne vært en mulighet hvis du umiddelbart hadde skrudd den av (for å unngå kortslutning) og tørket for harde livet..

5113697[/snapback]

Hvis man ikke skal vaske den, hvordan har du da tenkt til å få av alle de "bakteriene" og liknende som befinner seg i øl da? Hadde det vært reint ferskvann den hadde blitt dynket i hadde han nok ikke trengt det, men komponentene må jo bli "reine" igjen.

Lenke til kommentar

Jeg skal bare si at jeg hadde min gamle Nokia 7210 i vaskemaskina på 60 grader, samt sentrifuge. Den kortsluttet, men jeg fikk den i gang i gjen etter 5-6 timer, og den ble helt i orden igjen.

Jeg tørket den i stekeovnen i 30 minutter, men siden jeg skulle reise bort den dagen lå den på dashbordet resten av dagen i solsteken med full varme på.

Gjett om det hjalp :)

Ville bare si at det rareste kan skje, så ikke gi opp med en gang.

Prøv alt, selv de merkeligste råd kan faktisk nytte.

Lenke til kommentar

Dette kommer veldig ann på, er mobilen 'dunket' i øl (dvs. at det er nok så mye på den, så bør du nok gjøre som Datating forslår - nemlig å vaske den. Demonter alt av batteri, kort og deksler, vask etter skjønn og la den tørke godt på et tørt sted (helst ikke over 45 grader) før du setter i komponentene og starter den opp igjen .

Gjøres selvsagt på eget ansvar og ingen garanti for at det går bra... ;))

Har egentlig lite med bakterier osv. men snarere at tekniske innretninger ikke engang er halvparten så glad i øl som visse mennesker over atten.

Endret av Remerser
Lenke til kommentar
Dette kommer veldig ann på, er mobilen 'dunket' i øl (dvs. at det er nok så mye på den, så bør du nok gjøre som Datating forslår - nemlig å vaske den.  Demonter alt av batteri, kort og deksler, vask etter skjønn og la den tørke godt på et tørt sted (helst ikke over 45 grader) før du setter i komponentene og starter den opp igjen .

Gjøres selvsagt på eget ansvar og ingen garanti for at det går bra... ;))

Har egentlig lite med bakterier osv. men snarere at tekniske innretninger ikke engang er halvparten så glad i øl som visse mennesker over atten.

5114583[/snapback]

Jeg la den faktisk i stekeovnen, først på 200 grader, men etter å ha tenkt meg om fant jeg ut at dette nok var litt i meste laget, så jeg skrudde ned til 50.

Får fortsatt ikke slått den på, så kanskje jeg skal prøve å demontere den for å se hvordan den ser ut inni. I mellomtida må jeg sverge til den gode, gamle Nokia 3210

Lenke til kommentar

Tohundregrader??

Får håpe at du ikke rakk å ødelegge telefonen...

Skru gjerne ned til 40 også, jeg lar det stå på 40 over natta og så tørke og det har dug alltid. Er ikke varmen det går på - men at det driver ut fuktighet...

-

La den tørke en god stund - og ikke skru på før du tror den er helt tørr.

Endret av Remerser
Lenke til kommentar
Tohundregrader??

Får håpe at du ikke rakk å ødelegge telefonen...

Skru gjerne ned til 40 også, jeg lar det stå på 40 over natta og så tørke og det har dug alltid. Er ikke varmen det går på  - men at det driver ut fuktighet...

-

La den tørke en god stund - og ikke skru på før du tror den er helt tørr.

5114739[/snapback]

Den har faktisk blitt litt deformert på den ene siden av displayet, men ikke nok til at jeg tror det gjør noe. Om noe av innmaten er blitt stekt er ikke godt å si, men det var ikke lange perioden den stod på 200.

Lenke til kommentar

Det er ikke noe problem at den er dynket med øl.

Jeg har kjøpt mange mobiler som er døde p.g.a dette, men som har ligget i måneder.

Det er ikke noe problem fordi øl og brus er så seigt, men dette må vaskes vekk.

Da kan du bruke f.eks kondensfjerner (gjerne 50/50 teknisksprit/kondensfjerner)+ tannbørste.

Etter dette må som regel mobilen flashes med ny firmware, men nå ser det jo ut som du har tatt livet av den i et forsøk på å lage en SE rett :D

Lenke til kommentar

Jeg sølte en halv liter kaffe på min telefon, den skrudde seg av.

jeg prøvde desperat å skru den på igjen tre-fire ganger den skrudde seg på men displayert var helt hvitt. Så jeg tok ut batteriet og simkortet og lot den tørke i et par dager og skrudde den på igjen. Da fungrte den helt fint!!

Mitt råd til deg: prøv å lad den opp og skru den på funket ihvertfall på min.

Hvis ikke batteriet har stått for lenge i telefonen etter den kom i kontakt med væske da, hvis det har gjort det har telefonen sansynligvis kortsluttet.

Lenke til kommentar
Skulle prøve å demontere, men fikk det ikke til. Delene sitter ganske hardt.

5115365[/snapback]

På siden av (over) kameraet må du vippe det lille dekselet oppover for å komme til de siste 2 skruene, så du kan få av dekselet.

Ser en skriver at han sølte kaffe på en slik mobil og bare tørket den i noen dager.

Det er fullt mulig, men ikke med øl/brus da det er inneholder endel sukker som ikke fordamper :)

Lenke til kommentar

Hei!

Bare kjapt innpå:

Når man putter en elektronisk dings i en væske som inneholder elektroner (mao. kan lede strøm, dette er alt fra såpevann/saltvann til brus osv), kan strømmen rundt i dingsen ta "snarveier" gjennom væsken og kortslutte deler av dingsen. Er en sak kortsluttet, er den ødelagt forever, uansett varming i ovn eller skylling i vann eller hva det nå måtte være. Enkelte mobiltelefoner er utrolig bestandige mot kortslutning, men don't get your hopes up...

Lenke til kommentar

5115365[/snapback]

På siden av (over) kameraet må du vippe det lille dekselet oppover for å komme til de siste 2 skruene, så du kan få av dekselet.

5115633[/snapback]

Klarte å få opp det lille dekselet, men har selvfølgelig ikke skrutrekker som passer til de små skruene.

Lenke til kommentar

5115365[/snapback]

5115633[/snapback]

Klarte å få opp det lille dekselet, men har selvfølgelig ikke skrutrekker som passer til de små skruene.

5116662[/snapback]

Kjøp deg en bits/skrujern T6 (Torx).

Endret av EXIDE
Lenke til kommentar

Prøvde tilfeldigvis å skru på telefonen tidligere i dag, og nå funker den plutselig igjen (uten at jeg har gjort noe mer). Displayet er ikke helt som det skal, men ikke verre enn at det fint går an å se alt. Fikk kjøpt den torxtrekkeren, så jeg skal skru den opp og se om jeg kan få rensa den.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...