macaune23 Skrevet 6. november 2005 Del Skrevet 6. november 2005 Hei Lurte på om noen hadde et digital kamera og annbefale meg. Blir og kjøpe til jul. Har noen kriterier; *Må kunne filme med det. *Ha plass til minst 200 bilder på full kvalitet *Kunne ta minimun 200 bilder på et batteri. (om det er mulig) *Oppladbare batterier. *Må være litt kjapt, skal brukes mest til action bilder av snøscooterkjøring. Så kameraet burde ta bilde omentrent med engang man trykker på knappen tenkte meg dette til ca 3000kr +- Finnes det noen gode alternativer ? Mvh Andreas Aune Lenke til kommentar
macaune23 Skrevet 6. november 2005 Forfatter Del Skrevet 6. november 2005 (endret) Har sett litt på dette FujiFilm FinePix F10, Nordisk Sandisk 512MB XD-Picture Card ( vet at på sandisk sine minnekort til w800i så kan du doble minnet ved å formatere minnekortet på pc`n, vet ikke om det går på dette kortet) Hahnel Fuji Type HL-120 Hva trur dere om dette ? Blir 3700 tilsammen, litt mer enn hva jeg hadde tenkt meg men. Noen som har et lignede forslag som havner på rundt 3000 ? Endret 6. november 2005 av macaune23 Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 6. november 2005 Del Skrevet 6. november 2005 Nikon Coolpix 5900: 2500 kroner Lexar/Sandisk 512MB SD: 4-500 kroner Batteriet skal være såpass bra på disse modellene, at det nok varer 200+ ved vanlig bruk. Ellers koster ekstra batteri nok bare et par hundrelapper. Det er skrevet mye om Coolpix 5900 og Coolpix 7900 her på forumet, så du kan bare søke. Eneste forskjell på disse er antall megapixler (5 og 7), men fem er mer enn nok. Ellers vil du få mange forslag bare ved å surfe litt rundt i denne kategorien Lenke til kommentar
Eyefitness Skrevet 6. november 2005 Del Skrevet 6. november 2005 Anbefaler son p150 eller p200. De andre nevnte kameraene her er for trege. Ricoh caplio r2 er litt kjappere enn sony, men har til gjengjeld upresis autofokus og tildels dårlig bildekvalitet Lenke til kommentar
macaune23 Skrevet 6. november 2005 Forfatter Del Skrevet 6. november 2005 Er det dette du mener ? Lenke til kommentar
Eyefitness Skrevet 7. november 2005 Del Skrevet 7. november 2005 Jepp, det er det kameraet. Jeg har modellen p150, og er knallfornøyd (p200 er etterfølgeren). Har prøvd nær sagt alle kameraer i den størrelsen - og som nevnt over er det bare ricoh som er kjappere (og det er bare ørlite). Sony har bedre bildekvalitet, mindre støy, presis og kjapp autofokus (veldig viktig til bilder med action). Sjekk ut produktguiden, prisene spriker stort. Jeg handlet på it24, var billigst både på kameraet og minne den gang (sandisk memorystick pro 512mb minne). Vet ikke hvem som er billigst nå. Lenke til kommentar
macaune23 Skrevet 7. november 2005 Forfatter Del Skrevet 7. november 2005 Jepp, det er det kameraet. Jeg har modellen p150, og er knallfornøyd (p200 er etterfølgeren). Har prøvd nær sagt alle kameraer i den størrelsen - og som nevnt over er det bare ricoh som er kjappere (og det er bare ørlite). Sony har bedre bildekvalitet, mindre støy, presis og kjapp autofokus (veldig viktig til bilder med action). Sjekk ut produktguiden, prisene spriker stort. Jeg handlet på it24, var billigst både på kameraet og minne den gang (sandisk memorystick pro 512mb minne). Vet ikke hvem som er billigst nå. 5116344[/snapback] Har sjekket nå. it24 er billigst får kameraet + 1gb minne for ca 3000 Lenke til kommentar
Eyefitness Skrevet 7. november 2005 Del Skrevet 7. november 2005 (endret) Gratulerer. Et meget godt kjøp! Skulle du hatt kjappere kamera, med like gode bilder og like god autofokus, måtte du nok over på (digital)speilrefleks, og det koster skjorta og litt til (mener ikke at det er like godt som speilrefleks, om setningen her misforstås). Men, rart ikke dette kameraet troner alene på anbefaling i denne prisklassen . Endret 7. november 2005 av Datagnomen Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 7. november 2005 Del Skrevet 7. november 2005 Datagnomen: Kanskje fordi det finnes like gode kamera i samme prisklasse? Har du testet alle eksisterende kamera? Og jeg vil påstå at et større kompaktkamera til 5-7000 kroner yter bedre enn ditt P200. Så å si at du må over på speilrefleks for å få noe bedre er bare tull. Lenke til kommentar
Eyefitness Skrevet 7. november 2005 Del Skrevet 7. november 2005 (endret) Snakker her om hurtig og presis autofokus og med gode bilder. Mulig jeg uttrykte meg klønete, men vet altså at det er flere kameraer som gir bedre bilder også før speilrefleks. Såvidt meg bekjent er det kun ricoh caplio r2 som er kjappere, og den gir betydelig dårligere bilder. Regner med at de fleste ønsker å kunne ta bilder uten at alle står eller sitter pent hele tiden. +veldig god batterikapasitet som han også var opptatt av, forøvrig snakker vi rundt kr.3.000,- og de kameraene som står i anbefalingen her i forumet i en prisklassen konkurrerer ikke på trådstarters kriterier. Endret 7. november 2005 av Datagnomen Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 7. november 2005 Del Skrevet 7. november 2005 Da har du tydeligvis ikke forsøkt et par av de nyere større kompaktkameraene i prisklassen rundt 5000. Større, skarpere, mer lyssterk optikk, større bildebrikker (mindre støy), meget rask autofokus (umiddelbar respons) og meget gode skarpe bilder. Batteriene blir også større, og meget holdbare pr. lading. Eksempler: Panasonic Lumix FZ-5, Canon Powershot S2 IS. Kan også nevne Nikon Coolpix 8400 selv om det er noe dyrere enn disse to. Ja, de konkurrerer ikke i samme prisklasse som Sony P200. Men du påstår at Sony P200 sammenlagt er så bra at man må opp på speilrefleks for å finne et kamera som er bedre på alle punkter. Jeg er altså ikke enig i det Lenke til kommentar
Eyefitness Skrevet 7. november 2005 Del Skrevet 7. november 2005 Hei igjen Afseth. Kameraene du nevner er flotte kameraer uten tvil. Jeg har tenkt ut fra trådstarters behov, som sammenfalt med mine (og mitt valg av kamera). I tillegg til at kameraet har god batterikapasitet (var best da det kom i denne klassen, nå er flere bedre), meget rask og god autofokus er det også lite av størrelse. De kameraene du nevner her, er alle temmelig mye tregere enn sony p150 på autofokus både ved vidvinkel og tele (s2is er faktisk dobbelt så tregt, se sammenligninger i test her i forumet). Men det er ikke så rart, da de også har større fokusområde. Fujifilm f10 som har vært nevnt tidligere i tråden her, er raskere enn de du nevnte nå. Dessverre er den ikke særlig presis i autfokusen ved litt dårligere belysning (om enn bedre enn ricoh caplio r2). En kamerat av meg har fujifilm f10, og vi testet disse opp mot hverandre og fant at sony p150 hadde over dobbelt så mange skarpe bilder når vi tok samme bilder av bevegelige motiver. Ved veldig godt lys var de omtrent jevngode. For å forsikre oss om at det ikke var fotografen som hadde skylden, byttet vi kamera og tok like mange bilder hver med begge. Vi tok bilder av akvariefisk i bevegelse og utebilder av lekende barn /fotballsparking på dagen og ettermiddagen. Eneste svakheten jeg har registrert ved sony p150 er noe tønnefortegnelse ved vidvinkel. Men det er jo vanlig på nær sagt alle kameraer på denne størrelsen ettersom linsen blir såpass liten. Når det gjelder hastigheter på p200 kjenner jeg ikke disse,men regner ikke med den er dårligere enn forgjengeren? Det er altså p150 jeg har. Erkjenner at behov er forskjellige, men mener bestemt at dette er det beste kameraet etter de kriterier trådstarter listet opp Lenke til kommentar
macaune23 Skrevet 7. november 2005 Forfatter Del Skrevet 7. november 2005 Snakker her om hurtig og presis autofokus og med gode bilder. Mulig jeg uttrykte meg klønete, men vet altså at det er flere kameraer som gir bedre bilder også før speilrefleks. Såvidt meg bekjent er det kun ricoh caplio r2 som er kjappere, og den gir betydelig dårligere bilder. Regner med at de fleste ønsker å kunne ta bilder uten at alle står eller sitter pent hele tiden.+veldig god batterikapasitet som han også var opptatt av, forøvrig snakker vi rundt kr.3.000,- og de kameraene som står i anbefalingen her i forumet i en prisklassen konkurrerer ikke på trådstarters kriterier. 5118869[/snapback] Likte veldig godt det kameraet du anbefalte meg. og blir nok mest sannsynlig å kjøpe det om ingen har bedre forslag. Det viktigste er at det kan ta bilder av ting som beveger seg fort, og har jeg forstått datagnomen rett klarer dette kameraet det Lurte på en ting, kan man ta serie bilder med dette kameraet ? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå