fakey Skrevet 6. november 2005 Del Skrevet 6. november 2005 Hadde tenkt for første gang på ungdomsskolen å gjøre lekser jeg. Hadde funnet fram et fint leselys laget bra playlist og sånn. Jeg åpner boka og jeg tenker: Hva faen?? 4x² + 2x - 3x³ - 3x + x² - 4x + x³ Lenke til kommentar
magnus310 Skrevet 6. november 2005 Del Skrevet 6. november 2005 Kom frem til at svaret var -2x3 + 5x2 – 5x. 3-tallet etter 2x og 2-tallet etter 5x skal egentlig være potenstall (eks. minus 2x i tredje), men jeg vet ikke hvordan jeg skal heve teksten... Lenke til kommentar
Zethyr Skrevet 6. november 2005 Del Skrevet 6. november 2005 In[1]:=Simplify[4x²+2x-3x³-3x+x²-4x+x³] Out[1]= -5 x+5 x²-2 x³ Ser ut til at du har rett, magnus Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 6. november 2005 Del Skrevet 6. november 2005 Det der er vel ikke noe annet enn simpel pluss og minus. La oss lage det litt pedagogisk for å ikke blande. Si at x uten potens er epler, og at x² er bananer, og at x³ er appelsiner. Da blir det: 4bananer + 2epler - 3appelsiner - 3epler + banan - 4epler + appelsin Man kan ikke legge sammen forskjellig fruktsort. Vi trekker da ut hver enkel fruktsort: +2epler - 3epler - 4epler = -5epler 4bananer + banan = 5bananer - 3appelsiner + appelsin = -2appelsin -5epler + 5bananer - 2appelsiner Det er fint at du har begynt å gjøre lekser, men er du ikke litt ute å kjøre når du ikke har den minste peiling på slike oppgaver i 10. klasse? 1 Lenke til kommentar
unwill Skrevet 6. november 2005 Del Skrevet 6. november 2005 Har ingen kalkulator her men hvis jeg ikke tar helt fiel så kan: -2x3 + 5x2 – 5x. = x(-2x2 + 5x -5). Så kan du prøve å sette den inne i annengrads formelen: -b +/- sqrt(b^2 - 4 * a * c) ----------------------------- 2 * a Men ser ut som det ikke går likevel, slemme 10. klassebok gir dem en ligning som gir en negativ tall i kvadratrot Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 6. november 2005 Del Skrevet 6. november 2005 Har ingen kalkulator her men hvis jeg ikke tar helt fiel så kan:-2x3 + 5x2 – 5x. = x(-2x2 + 5x -5). Så kan du prøve å sette den inne i annengrads formelen: -b +/- sqrt(b^2 - 4 * a * c) ----------------------------- 2 * a Men ser ut som det ikke går likevel, slemme 10. klassebok gir dem en ligning som gir en negativ tall i kvadratrot 5114158[/snapback] Det er ikke meningen at man skal forkorte mer enn dette på ungdomsskolen:x(-5 + 5x - 2x²) Lenke til kommentar
Juleniss1 Skrevet 6. november 2005 Del Skrevet 6. november 2005 Det var jo ingen likning en gang Lenke til kommentar
fakey Skrevet 6. november 2005 Forfatter Del Skrevet 6. november 2005 Jeg dropper å gjøre d ass. Ingen i klassen som hadde klart leksene uansett, så da er jeg ikke alene. Lenke til kommentar
inaktiv000 Skrevet 6. november 2005 Del Skrevet 6. november 2005 Den er ikke så vanskelig som den ser ut som. Du må bare forsøke å forstå hva de forskjellige potensene (de små tallene som står høyt oppe ) betyr, og hvilke regler som gjelder for dem. Endres forklaring var grei med tanke på regler, men du bør også tenke på hva de betyr. Jeg bruker ^ for å angi at et tall er opphøyd i noe, en vanlig skrivemåte. 2x^3 = 2 * x^3 = 2 * x * x * x. Potensen angir altså hvor mange ganger du skal gange tallet med seg selv. Lenke til kommentar
JuGeun Skrevet 7. november 2005 Del Skrevet 7. november 2005 x=0 v x= 1/4 (5 + i sqrt(15) ) v x= 1/4 (5 - i sqrt(15) ) Lenke til kommentar
unwill Skrevet 7. november 2005 Del Skrevet 7. november 2005 x=0v x= 1/4 (5 + i sqrt(15) ) v x= 1/4 (5 - i sqrt(15) ) 5115905[/snapback] Hvordan fikk du det der? Det er jo ingen ligning btw, i som i imaginære tall? Lenke til kommentar
DrKarlsen Skrevet 7. november 2005 Del Skrevet 7. november 2005 Cybbe har funnet nullpunktene til funksjonen. Merk at disse verdiene ikke er løsninger, da dette som sagt ikke er noen ligning. Lenke til kommentar
DrKarlsen Skrevet 7. november 2005 Del Skrevet 7. november 2005 Jeg ville heller ikke betraktet x, x^2, x^3 osv. som epler og bananer. Hvis x er epler kan ikke x^2 være bananer, da x og x*x er så og si samme ting. Hvis du har x og y derimot, kan du fint si at x er epler og y er bananer. Lenke til kommentar
Zethyr Skrevet 7. november 2005 Del Skrevet 7. november 2005 -2x (x - 1.25 + 0,958*i) (x - 1.25 - 0,968*i) Er dette riktig faktorisert? Lenke til kommentar
DrKarlsen Skrevet 7. november 2005 Del Skrevet 7. november 2005 Uten å regne ut kan jeg si at det ikke er riktig. Uttrykket ditt blir imaginært, det kan du se siden de komplekse faktorene ikke er konjugater. Kanskje du mente 0.958 på den siste der, ikke vet jeg. Det er uansett en dårlig skrivemåte, da vi vanligvis faktoriserer slike imaginære tall vha. gaussiske heltall, og holder oss vekke fra desimaler. Prøv også å ikke blande sammen "," og ".". Lenke til kommentar
Ksungam Skrevet 7. november 2005 Del Skrevet 7. november 2005 Jeg dropper å gjøre d ass. Ingen i klassen som hadde klart leksene uansett, så da er jeg ikke alene. 5115012[/snapback] Barnemat det der.. Hvilken skole går du egentlig på? Lenke til kommentar
DrKarlsen Skrevet 7. november 2005 Del Skrevet 7. november 2005 Er ikke sikkert det som er lett for deg er lett for alle andre, vet du! Han er også ett år yngre enn deg. Lenke til kommentar
inaktiv000 Skrevet 7. november 2005 Del Skrevet 7. november 2005 Vil tippe at læreren må ta sin del av skylden, noe som desverre ikke er alt for atypisk Slike ting handler mye om forståelse, noe endel lærere er dårlige til å formidle. Lenke til kommentar
unwill Skrevet 8. november 2005 Del Skrevet 8. november 2005 Det der kunne virkelig vært morsomt å vist en ungdomskolelærere. Tror nemlig de selv ikke har så mye peiling på imaginære tall Lenke til kommentar
fakey Skrevet 8. november 2005 Forfatter Del Skrevet 8. november 2005 Vil tippe at læreren må ta sin del av skylden, noe som desverre ikke er alt for atypisk Slike ting handler mye om forståelse, noe endel lærere er dårlige til å formidle. 5118446[/snapback] Problemet er at han kan for mye og d går for fort, så ingen skjønner en dritt Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå