Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Vanskelig algebra mattestykke (10 klasse)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det der er vel ikke noe annet enn simpel pluss og minus. La oss lage det litt pedagogisk for å ikke blande.

Si at x uten potens er epler, og at x² er bananer, og at x³ er appelsiner.

Da blir det:

4bananer + 2epler - 3appelsiner - 3epler + banan - 4epler + appelsin

 

Man kan ikke legge sammen forskjellig fruktsort.

Vi trekker da ut hver enkel fruktsort:

+2epler - 3epler - 4epler = -5epler

4bananer + banan = 5bananer

- 3appelsiner + appelsin = -2appelsin

-5epler + 5bananer - 2appelsiner

 

Det er fint at du har begynt å gjøre lekser, men er du ikke litt ute å kjøre når du ikke har den minste peiling på slike oppgaver i 10. klasse?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har ingen kalkulator her men hvis jeg ikke tar helt fiel så kan:

 

-2x3 + 5x2 – 5x.

 

=

 

x(-2x2 + 5x -5).

 

Så kan du prøve å sette den inne i annengrads formelen:

 

-b +/- sqrt(b^2 - 4 * a * c)

-----------------------------

2 * a

 

Men ser ut som det ikke går likevel, slemme 10. klassebok gir dem en ligning som gir en negativ tall i kvadratrot :p

Lenke til kommentar
Har ingen kalkulator her men hvis jeg ikke tar helt fiel så kan:

-2x3 + 5x2 – 5x.

=

x(-2x2 + 5x -5).

 

Så kan du prøve å sette den inne i annengrads formelen:

-b  +/- sqrt(b^2 - 4 * a * c)

-----------------------------

            2 * a

 

Men ser ut som det ikke går likevel, slemme 10. klassebok gir dem en ligning som gir en negativ tall i kvadratrot :p

5114158[/snapback]

Det er ikke meningen at man skal forkorte mer enn dette på ungdomsskolen:

x(-5 + 5x - 2x²)

Lenke til kommentar

Den er ikke så vanskelig som den ser ut som. Du må bare forsøke å forstå hva de forskjellige potensene (de små tallene som står høyt oppe :) ) betyr, og hvilke regler som gjelder for dem.

 

Endres forklaring var grei med tanke på regler, men du bør også tenke på hva de betyr. Jeg bruker ^ for å angi at et tall er opphøyd i noe, en vanlig skrivemåte.

 

2x^3 = 2 * x^3 = 2 * x * x * x. Potensen angir altså hvor mange ganger du skal gange tallet med seg selv.

Lenke til kommentar

Uten å regne ut kan jeg si at det ikke er riktig. Uttrykket ditt blir imaginært, det kan du se siden de komplekse faktorene ikke er konjugater. Kanskje du mente 0.958 på den siste der, ikke vet jeg. Det er uansett en dårlig skrivemåte, da vi vanligvis faktoriserer slike imaginære tall vha. gaussiske heltall, og holder oss vekke fra desimaler.

Prøv også å ikke blande sammen "," og ".".

Lenke til kommentar
Vil tippe at læreren må ta sin del av skylden, noe som desverre ikke er alt for atypisk :p Slike ting handler mye om forståelse, noe endel lærere er dårlige til å formidle.

5118446[/snapback]

 

:w00t:

 

 

Problemet er at han kan for mye og d går for fort, så ingen skjønner en dritt :no:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...