Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

trådløs router lager nat trøbbel

Anbefalte innlegg

Har nå koblet på en trådløs router. Dette er en Zyxel p-335wt

Etter at jeg koblet på denne så får jeg ikke brukt azureus pga nat feil..

Har bredbånd fra nextgentel og har en thomson speedtouch 516i koblet på foran den trådløse routeren..

Internett tilgangen på alle pcer fungerer helt fint, men å bruke prog som azureus går veldig dårlig..

Hørte noe om at nat på to routere ødelegger for hverandre så har prøvd å skru av firewalls + så godt jeg kan, men likevel hjelper det ikke..

Port forwarding har jeg også prøvd uten resultat..

Har hørt at man må sette routeren før i bridge, meb dette ser jeg ikke noen måte å stille på...

Håper noen har noen råd til hva jeg kan prøve ut sjekke,...

Mvh

Johan Bråten

Ekstra link til router,, zyxel 335 wt

Link til thomson speedtouch:Speedtouch 516

Edit: la inn ny link

Endret av glx-rider
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det enkleste er å skru av DHCP serveren i Zyxel routeren og IKKE bruke WAN porten når du kobler den til Speedtouch modemet. Da skal Zyxel boksen fungere som et aksesspunkt. Husk å sette IP'en til Zyxel boksen som 10.0.0.X (feks. 10.0.0.200)

Lurer på hvorfor "alle" kjøper trådløseroutere og ikke aksesspunkt..

Lenke til kommentar

Jeg kjøpte den fordi jeg trodde at det var det jeg måtte ha for å få trådløst nett.. Og grunne til at jeg valgte akkurat den var at det skulle være mulig med båndbredde kontroll i routeren, så jeg ikke trengte netlimiter på alle pcne som skullle begrenses..

Jeg er veldig noob når det gjelder dette så lurte på om du kunne utdype litt mer..

1: MÅ jeg ikke bruke wan porten for å få signalet videre? Hvor skal jeg koble ledning fra modem\router inn på zyxel da?

2: DHPC serveren.. Hva er den til greit forklart?

Håper du kan svare på mine spm, selv om de kanskje er tatt opp i forumet 1000 ganger før...

Lenke til kommentar

1. Du har 5 porter bak på routeren, bruk en av de som ikke er merket WAN.

2. DHCP server deler ut ip-adresser til maskinene i nettverket.

Dersom du ønsker å bruke Zyxel routeren som en router må du styre litt med modemet/routeren fra NGT. Vet ikke hvordan det gjøres, men du finner sikkert nødvendig informasjon på forumet et sted.

Lenke til kommentar

Gjorde som du sa og koblet den inn på en annen av portene(lan4 selv om det sikkert ikke har noe å si)

Da kom jeg ikke lenger inn på mitt NGT modem ved å taste inn ip.. Gikk så inn på zyxel modet og skrudde av DHCP og restartet den.. Plutselig fikk jeg opp at siden ikke fantes, og jeg kommer ikke inn på den lenger med ip`n. Har ikke prøvd å bytte tilbake til WAN porten, men regner med at hvis jeg gjør det så får jeg kontakt med det igjen..

TAKK FOR HJELPEN!! :D

Har et par spm til jeg håper jeg kan få svar på.. Om dere bare kan et par av dem så er det fint om dere svarer på bare dem....

1: Hva er WAN porten egentlig, og hvorfor ville ikke nette funke ordentlig med den?

2: Ville et aksesspunkt gjort alt bedre\enklere?

3: Hva er forskjellen mellom et aksesspunkt og en router?

4:Så i det siste svaret at det sto" dersom du ønsker å bruke Zyxel routeren som en router" er det ikke det jeg gjør nå, eller har en router flere egenskaper i tillegg?

5: Hvorfor kommer jeg egentlig ikke inn på routeren via dens IP nå? Kjøpte egentlig akkurat denne på grunn av båndbredde kontrollen, men hvis jeg ikke kan komme inn på den , så får jeg vel aldri brukt den heller da?

Vet det var et par spm, men håper noen av dere kan ta dere tid til å svare.. Er veldig takknemlig for svarene jeg har fått hittil..

Mvh

Johan Bråten

Lenke til kommentar

Får prøve og svare på spørsmålene. Forenkler ting vell mye her, men tror det skal gjøre det lettere å se for seg hvordan det hele fungerer.

1.

Veldig forenklet kan du se for deg at den trådløs routeren består av 3 enheter i en boks.

*1. NAT router med en ekstern WAN (Wide Area Network) port og en intern LAN (Local Area Network) port. Denne kjører også en DHCP server som deler ut IP adresser til maskiner som er tilgjengelige over LAN porten.

*2. Et aksesspunkt med en eller to antenner og en intern LAN port.

*3. En switch med 2 interne porter og X antall eksterne (4 i ditt tilfelle).

Router delen og aksesspunktet sine interne LAN porter er koblet til de to interne portene på switchen og det hele kan konfigureres fra et sentral webgrensesnitt.

2.

Dersom du alt har en router vil det alltid være enklere med et aksesspunkt for å få trådløstnett.

3.

Et aksespunkt kan sees på som en switch med trådløseporter, en typisk hjemme router kjører NAT og router trafikk mellom to ulike nett (WAN og LAN).

4.

Se svar på spørsmål 1.

5.

Grunnen til at du ikke kommer inn er at Zyxel boksen nå befinner seg på et annet subnett. Grunnen til dette var at du ikke ga routeren en ip i 10.0.0.X subnettet. Siden du nå bruker routeren som et aksesspunkt vil du uansett ikke kunne bruke mange av funksjonene i Zyxel boksen.

Lenke til kommentar

Hei Mar!!

Vil bare si takk for at du tok deg tid til å svare på alle mine spm. :thumbup:

Hyggelig å se at noen gidder å ta seg tid til å skrive lange svar også, og ikke bare ja og nei..

På en tråd så fikk jeg svar på alt jeg spurte om, og det er sjeldent..

Takk igjen :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...