Gjest medlem-83883 Skrevet 6. november 2005 Del Skrevet 6. november 2005 På min 1986 Ford Orion, som ellers er i meget bra stand, er jeg litt plaget av tikking fra ventilene. Jeg mistenker at oljetrykket kan være for lavt (er hydrauliske løftere på denne bilen), men kan det være andre årsaker til dette? Jeg har nettopp skiftet olje og oljefilter, men kjørte ikke motorrens først. Tenkte jeg skulle ta en skikkelig motorrens når jeg skifter olje igjen til våren. I manualen til bilen står det at motoren skal ha minst 97 oktan bensin. Jeg kjører helt fint på 95 oktan, akkurat som den forrige eieren. Kan det være at tenningen må justeres for det lavere oktantallet, og det er dette som gjør at ventilene tikker? All hjelp mottas med takk. Lenke til kommentar
Opus Skrevet 6. november 2005 Del Skrevet 6. november 2005 Hei og velkommen til forumet. For det første, tenningsbank og ventiltikking er to forskjellige ting. Tikker motoren på mer eller mindre hele turtallsregisteret, har du ventiltikking. ...Eventuellt knekt(e) stempelring(er). Andre årsaker utenom lavt oljetrykk kan være gjenngrodde oljekanaler, tett ventil i løfteren eller generellt slitt løfter. Muligens også slappe fjærer. Bruker du riktig type olje? Lenke til kommentar
Rebel-Rider Skrevet 6. november 2005 Del Skrevet 6. november 2005 Det er en måte du kan finne det ut på, kjør tanken nesten helt tom og fyll så 98okt på tanken og kjør en stund så du er sikker på at den gammle bensinen er ute av systemet, tikker fremdeles så er det ventilene, tikker det ikke så har du bare hatt tenningsbank pga for lavt oktantall. Lenke til kommentar
Audi247 Skrevet 7. november 2005 Del Skrevet 7. november 2005 Om du skal ha minst 97 vil jeg kjørt med 98. 95 og 98 bensin har forskjellige tennings punkt, det kan da være at stempelene kommer borti en ventil pgr av den blir skuet opp av en annet stempel som er på vei ned igjen i sylinderen pgr for tidlig anntenning. Dette er et veldig ekstremt tilfelle, men jeg ville ha prøvd å kjøre bilen heilt tom for bensin og prøvd med 98 oktan, deretter tatt en kikk i topper på ventilene. Lenke til kommentar
Rebel-Rider Skrevet 7. november 2005 Del Skrevet 7. november 2005 Oktantallet har ikke noe med tenningspunktet å gjøre, men er bensinens evnen til å motstå selvantenning. i en diesel motor så er det nettopp dette vi er ute etter, men i en bensinmotor så hører det ikke hjemme. Din forklaring på tenningsbank er også gal (se lengre ned), å "ta en titt" på ventilene er ikke bare bare, det gjør man kun når en har konstatert at ventilene er problemet og skal fikse problemet. Tenningsbank: Ved feil oktantall i forhold til motorens kompresjon kan det oppstå tenningsbank: En "knakke- eller knitrelyd" som følge av høyt trykk på stemplene for tidlig i motorens rotasjon. Det kan gi for stor varme på stemplene og de kan i verste fall rett og slett smelte. Lenke til kommentar
Gjest medlem-83883 Skrevet 8. november 2005 Del Skrevet 8. november 2005 Tusen takk for fornuftige svar alle sammen. Planen er nå å prøve med 98 oktan ved neste fylling. Hvis ikke det gir utslaget, må jeg vurdere å kjøre en motorrens ved neste oljeskift. Neste post på programmet, er å fjerne en liten rustflekk. Skal teste Rust Bullet, så jeg er litt spent på hvordan den funker. Lenke til kommentar
Pluggen Skrevet 8. november 2005 Del Skrevet 8. november 2005 Du kan eventuelt prøve med noe kjukkere olje som f. eks Penzoil og andre amerikanske merker... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå