Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Trenger råd ang. ventiltikking


Gjest medlem-83883

Anbefalte innlegg

Gjest medlem-83883

På min 1986 Ford Orion, som ellers er i meget bra stand, er jeg litt plaget av tikking fra ventilene. Jeg mistenker at oljetrykket kan være for lavt (er hydrauliske løftere på denne bilen), men kan det være andre årsaker til dette? Jeg har nettopp skiftet olje og oljefilter, men kjørte ikke motorrens først. Tenkte jeg skulle ta en skikkelig motorrens når jeg skifter olje igjen til våren. I manualen til bilen står det at motoren skal ha minst 97 oktan bensin. Jeg kjører helt fint på 95 oktan, akkurat som den forrige eieren. Kan det være at tenningen må justeres for det lavere oktantallet, og det er dette som gjør at ventilene tikker? All hjelp mottas med takk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei og velkommen til forumet.

 

For det første, tenningsbank og ventiltikking er to forskjellige ting.

 

Tikker motoren på mer eller mindre hele turtallsregisteret, har du ventiltikking.

 

...Eventuellt knekt(e) stempelring(er).

 

Andre årsaker utenom lavt oljetrykk kan være gjenngrodde oljekanaler, tett ventil i løfteren eller generellt slitt løfter.

Muligens også slappe fjærer.

 

Bruker du riktig type olje?

Lenke til kommentar

Om du skal ha minst 97 vil jeg kjørt med 98. 95 og 98 bensin har forskjellige tennings punkt, det kan da være at stempelene kommer borti en ventil pgr av den blir skuet opp av en annet stempel som er på vei ned igjen i sylinderen pgr for tidlig anntenning. Dette er et veldig ekstremt tilfelle, men jeg ville ha prøvd å kjøre bilen heilt tom for bensin og prøvd med 98 oktan, deretter tatt en kikk i topper på ventilene.

Lenke til kommentar

Oktantallet har ikke noe med tenningspunktet å gjøre,

men er bensinens evnen til å motstå selvantenning. i en diesel

motor så er det nettopp dette vi er ute etter, men i en bensinmotor

så hører det ikke hjemme. Din forklaring på tenningsbank

er også gal (se lengre ned), å "ta en titt" på ventilene er ikke bare bare, det gjør man kun når en har konstatert at ventilene er problemet og skal fikse problemet.

 

Tenningsbank:

Ved feil oktantall i forhold til motorens kompresjon kan det oppstå tenningsbank: En "knakke- eller knitrelyd" som følge av høyt trykk på stemplene for tidlig i motorens rotasjon. Det kan gi for stor varme på stemplene og de kan i verste fall rett og slett smelte.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-83883

Tusen takk for fornuftige svar alle sammen. Planen er nå å prøve med 98 oktan ved neste fylling. Hvis ikke det gir utslaget, må jeg vurdere å kjøre en motorrens ved neste oljeskift. Neste post på programmet, er å fjerne en liten rustflekk. Skal teste Rust Bullet, så jeg er litt spent på hvordan den funker. :hmm:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...