Gå til innhold

Må ha nytt kamera!

Anbefalte innlegg

Var nå ute på en liten sykeltur for å ta noen bilder.

Skulle ta et bilde av en bro, fant den perfekte vinkelen og det perfekte lyset.

Men så klarte jeg å gli på en stein nøyaktig i det sekundet jeg skulle ha tatt bildet, og kamera detter i vannet.. Og ble ødelagt :cry:

Siden jeg er veldig glad i å ta bilder, er det ganske hardt å være uten kamera (selv om det bare er 10 min siden eller no)..

Men jeg må i allefall ha meg nytt kamera.

Og derfor er spørsmålet om jeg skal ha speilrefleks eller kompakt? Hadde kompakt før, men savner en del finesser.

Hvilket kamera burde jeg satse på (husk at en 16 åring har ikke all verdens penger)? Og hvor bør jeg kjøpe det?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er ikke det nei :cry:

Tenkte jeg også kunne nevne at pappa har et gammelt speilreflekskamera (ikke digitalt) og har derfor noen optikker.

De er:

- SMC PENTAX-M ZOOM 1:45 80mm~200mm

- SMC PENTAX-M ZOOM 1:2.8~4 40~80mm

- REFLEX MAKINON MC 1:8 f=500mm (1:4 1:4.5 1:5 1:6 MACRO)

- SAKAR 1:2.8 f=28mm

Hadde vært fint å fått et kamera som hadde passet med disse:)

Lenke til kommentar

Jeg tror jeg viile sett bort fra de objektivene, var jeg deg, og starta enten med Canon 350D eller Nikon D50/D70s. Med lite penger, hadde jeg tatt med det billige kitobjektivet (18-55) på 350D/D50, og lagt på en billig, moderat tele-zoom, f.eks Nikons 55-200 eller Sigma/Tamron 28-200. Med Nikon D50 er du da fortsatt under 8000 kr totalt, og du må vel opp i minst 4000 for et skikkelig kompaktkamera også.

Etter hvert som du evt vokser fra denne optikken, kjøper du til kvalitetslinser - det er jo fordelen med speilrefleks, at du bygger ut utrustninga etter behov og økonomi. Men sørg for å teste kameraet du kjøper, du skal like å bruke det! Jeg handla nylig på Fotovideo, helt greit sted og greie priser synes jeg.

Lykke til - håper det uhellet kan føre til noe positivt for deg!

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Canon 350D og Nikon D50/D70 er nevnt, og er alle gode kameraer.

Kjøper du et av disse kan du sansynligvis få tak i en konverter som gjør at du kan bruke dine gamle objektiver på ditt nye kamera.

Problemet er at du nok mister lysmålingen så du må bruke kameraet på manuell modus.

Lenke til kommentar
Canon 350D og Nikon D50/D70 er nevnt, og er alle gode kameraer.

Kjøper du et av disse kan du sansynligvis få tak i en konverter som gjør at du kan bruke dine gamle objektiver på ditt nye kamera.

Problemet er at du nok mister lysmålingen så du må bruke kameraet på manuell modus.

5182170[/snapback]

Tror ikke det funker, ihvertfall ikke med stort hell. Vet det fantes noen konvertere fra et spesielt merke til Canon, men ville ikke anbefalt det.

Lenke til kommentar
Tror ikke det funker, ihvertfall ikke med stort hell. Vet det fantes noen konvertere fra et spesielt merke til Canon, men ville ikke anbefalt det.

5182853[/snapback]

Joda. Jeg regner med at det her er snakk om objektiver med M42-fatning, og da finnes det nok adapterringer til det meste (Minolta, Nikon, Canon et cetera). De har blenderring på objektivet og må blendes ned manuelt (jeg skulle mene at en greit kan bruke lysmåling/blenderprioritet - ihvertfall på Minolta-kamera).

28mm-objektivet vil bli et fint normalobjektiv, 40-80mm vil fungere greit til portretter og 80-200 gir deg litt tele. Speilteleobjektivet vil være som alle "moderne" speilteleobjektiv bortsett fra Minoltas 500mm f8 AF (som er den eneste med autofokus), med fordeler og ulemper.

Jeg ville absolutt kjøpe en slik adapterring (~$10 på ebay eller andre steder) hvis du ender opp med et speilrefleks, for ingenting hindrer deg i å prøve og bruke linsene. Du kan sikkert få mye glede av dem, men jeg ville kanskje ikke basert meg på å bruke dem i all evighet, så en kit-objektiv eller tilsvarende er nok heller ikke bortkastede penger..

Mvh

Kjetil

Endret av rotekaizer
Lenke til kommentar
Er ikke det nei :cry:

Tenkte jeg også kunne nevne at pappa har et gammelt speilreflekskamera (ikke digitalt) og har derfor noen optikker.

De er:

- SMC PENTAX-M ZOOM 1:45 80mm~200mm

- SMC PENTAX-M ZOOM 1:2.8~4 40~80mm

- REFLEX MAKINON MC 1:8 f=500mm (1:4  1:4.5  1:5  1:6 MACRO)

- SAKAR 1:2.8 f=28mm

Hadde vært fint å fått et kamera som hadde passet med disse:)

5113133[/snapback]

Da er du heldig. Har undersøkt med Pentax (www.pentax.no) og her er svaret:

>>

Hei – når det gjelder din M-optikk, kan den benyttes uten problemer, men brennvidden må multipliseres med 1,5x - (80-200mm blir 120-300mm) – noen begrensninger vil du få med hensyn til autofokus og lignende.

Du har jo kun hatt halvautomatisk eksponering tidliger og det blir det samme med disse objektiver – velg blender, tiden automatisk.

Reflex obj. er jeg mer usikker på, men har den K-bajonett, burde dette gå – det samme gjelder 28mm. Bildekvaliteten tror jeg ikke du behøver å være bekymret for.

K-adapter benyttes kun hvis man har objektiver med skrufatning.

<<

Edit: Pentax istDl eller istDs er såkalte DSLR i den rimeligste klassen hvor istDs skal ha fått en pris av DIWA (silver award). istDl er mye enklere bygd, og den er ikke mye billigere. Det er ofte best å sjekke på nettet hva prisnivået ligger på før en handler. Der finner en også hvilke pakkeløsninger som svarer seg.

www.fotovideo.no www.xd.no www.fotomagasinetno er store nettbutikker.

Ellers er det å foretrekker å handle i vanlig butikk.

Diwa Silver Award

Det er nylig kommet en ny utgave istDs2 men vet ikke når den kommer i salg. Det er ikke store forandringene, men den skal bl.a ha større skjerm. Siden det er snakk om oppdateringer er det selvfølgelig best å ha siste utgave, men det er sikkert mulig å oppgradere til siste firmware. Her en link til nyheten:

Digit News

En test av istDs:

Steves Digicam

edit: du bør nok kjøpe med kit-objektiv eller tilsvarende for å få vidvinkel.

Endret av brainware
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...