Gå til innhold

Svart-hvitt med S-Video

Lompe

Anbefalte innlegg

Hei

Har et lite problem. For en liten stund siden kjøpte jeg med S-videokabel, en slik med SCART i en ende.

Etter mye styr fikk jeg egenlig skjermbildet på maskinen inn på tv'n, men da ble det bare svart-hvitt! Får det ikke til å bli farger. Prøver å sette tv'n som skjerm, men får den bare til å bli skjerm nr to, dvs at tv'n bli liggende ved siden av skjermen på pc'n.

Jeg pøvde med en venns kabel, å da var det ikke noe problem.

Er det noe jeg kan stille inn på maskinen, eller må jeg kjøpr meg ny kabel?

Håper på litt hjelp.... :dontgetit:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kjøpte den på Clas Ohlson, men får ikke opp sida nå til å legge ut link. Men i katalogen står det:

S-video med 3,5 mm stereoplugg til Scart-kontakt. In/out bryter

Kan ikke skjønne at det skal være feil kabel..

Endret av Lompe
Lenke til kommentar

Hei.

Det som ofte er problemet på en del TV, er at de ikke støtter S-video inn på scart.

Hvis det finnes en ren S-video inngang på TV er dette best.

Hvis man har en TV som skal støtte S-video inn på scart og det har flere kontakter, er det ofte bare en av de som støtter det.

Sjekk i manualen hvilken. Noen ganger må det også velges i menyen.

På S-video blir informasjon om lys og farge sendt på hver sin kabel for at det ikke skal bli blandet som på composit video. Kobler man S-video til en scart der det ikke støttes, er det bare signalet med lysinfo som kommer inn, derfor ingen farger.

Skulle man være så uheldig å ikke få farger selv om man kobler direkte til en S-video kontakt eller en støttet scart, har man mest sannsynlig feil videomode på PC. Da er det NTSC som er valgt i stedet for PAL som signal ut fra skjermkortet.

Har ikke forsøkt dette koblings trikset det var linket til, så jeg vet ikke om det fungerer. Men det kan jo virke på noen TV regner jeg med.

Nettulf

Lenke til kommentar
Heisann!

Jeg har hatt akuratt det samme problemet som dere..

Men etter at jeg gjorde dette så fungerte alt HELT perfekt.

Jeg hadde prøvd alt som gikk ann å gjøre. Så gjorde jeg dette også fungerte det helt perfekt :)

Lykke til

5120132[/snapback]

Er det flere enn meg som ikke får den linken til å virke? Sitter på jobben med ustabilt nett som kan være årsaken til problemet.

Endret av Dr.Ittsekk
Lenke til kommentar

Dette var da fælt så tungvidt å gjøre det på.

Jeg letet igjennom rotet mitt på rommet og fant en scart boks,lik som den på bildet men denne scartboksen jeg har her har en liten svitsj knapp på siden av boksen.(det står det CVBS / V/C)

kobler til svideo ledning fra grafikkkortet til svartboksen og tar svitsj knappen på V/C og voila..farger.

Endret av Scortech
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...