Georgio Busho Skrevet 6. november 2005 Del Skrevet 6. november 2005 Her er problemet: En dag jeg skulle så på pc-en, boota den ikke inn i biosen/ windows. Jeg hørte heller ikke noe pip fra kabinettet som jeg vanligvis bruker og høre, like før pc-en booter inn i biosskjermen og deretter starter windows. Pc-skjermen stod bare og blinket. Jeg prøvde derfor naturlig nok og finne ut hva som var galt. Jeg testa den ene rambrikken jeg hadde på en annen maskin, og den andre maskina fann rambrikken. Jeg konkluderte derfor med at rambrikken var i orden. Jeg prøvde med et annet grafikk kort, fra en annen maskin. Men, samme problemet oppstod. Hører ikke noe pip når jeg slår på pc-en, og det eneste som skjer er at skjermen blir stående og blinke. Kommer fortsatt ikke inn i hverken bios eller windows. Jeg prøver da med en annen strømforsyning, fra en annen maskin. Nix..Fortsatt samme problemet. Kommer ikke inn i bios, ei heller windows. Kobler fra datakabelen som er festet til hk, og fjerner alle strømkablene til de enhetene som datakabelen var festet fra. Nix. Kommer fortsatt ikke inn i bios. Jeg antar da at hovedkort og/ eller cpu er ødelagt. Jeg går derfor til innkjøp av et nytt 64 bit hk og 64 bit prosessor. Det er jo uansett noe jeg har ønska meg lenge. Får det i posten. Installerer det. Nix..samme f...Kommer forsatt ikke inn i hverken bios eller windows. Kan det være harddisken min som er fucka ? Dette må jeg finne ut av, nå lettere nevrotisk. Prøver først med splitter ny datakabel. Nix..funker ikke. Ok, tenker jeg. Da kjøper jeg meg en ny harddisk. Lagringsplass har man alltids bruk for. Kobler til den nye harddisken. Kommer nå inn i biosen. HURRA !! ( enn så lenge ) Sjekker i biosen at alt er som det skal mtp bootrekkefølge etc. Velger Save and Exit. Skjermen blir da svart, med unntak av en liten markør som bare står og blinker. Hmm..Skal ikke maskina restarte av seg selv tenker jeg da. Venter noen minutter. Nix. Ingenting skjer. Vel, da slår jeg av maskina selv for f..... Slår den deretter på igjen. Og SAMME DRITEN SKJER. Skjermen står bare og blinker, hører ikke noe pipelyd fra kabinettet, og selvsagt...ko0mmer ikke inn i hverken bios eller windows. Ser i brukermanualen til hk at det og resette cmos for ett minutt kan hjelpe. Gjør det. Kommer da inn i bios på nytt. Men, istedet for og gå inn i bios, velger jeg nå og fortsette. Takk og pris, pc-en finner windowsplata jeg har i dvdbrenneren, og formatering av harddisk kan starte. Puh, tenker jeg. Nå er kanskje lidelsene over.... Etter at formateringen er over starter windwosinstallasjonen maskina på nytt, for at installasjonen skal fortsette. hva tror du skjer? Pc-en blir bare stående og blinke. Skjermen blir bare stående og blinke mener jeg. jeg resetter derfor cmosen på nytt, starter pc-en, velger og "fortsette" når ejg får opp biosskjermen, og heldigvis fortsetter da windowsinstallsjonen. Får isntallert windows. Så skal jeg til og installere drivere til lydkort, grafikkkort etc... Og det samme skjer. For hver eneste driver som krever restart av pc-en, må jeg inn i cmos og resette denne i ett minutt, før jeg så må starte pc-en på nytt. Dette gjelder for alle programmer som krever restart etter installsjon også. Holder på og bli gal. Så får jeg et tips av en kar om og ta ut cmos-batteriet og sette det inn i på nytt. Gjør så dette, men funker ikke. Så får jeg tips om og sette inn et nytt batteri. har et gammelt hk liggende, og tar batteriet fra det hk og setter inn i det nye hovedkortet. Men, nei samme problemet fortsetter. Og, DET er statusen når jeg skriver dette. Det kan jo tenkes at det batteriet jeg tok fra det gamle hk også var ødelagt da. Det vet jeg jo ikke. Jeg testa batteriet i går, lørdag, etter stengetid, så jeg fikk ikke anledning til og kjøpe et splitter nytt ett i butikk. Men, føler liksom at det sikkert ikke er problemet heller. Vel, der har det probelmet som har forårsaket masse bannskal og fortvilelse de siste 7-10 dagene. Sitter det noen dataguruer der ute som kan hjelpe meg, så er jeg takknemlig for alle konstruktive svar. Jeg har testa så godt som alle komponenter i pc-en, bokstavelig talt. Håper noen kan svare meg raskt. Det hovedkortet det er snakk om er: "Abit UL8 ULI M1689, Socket 939, ATX - SATA, LAN, DDR, Lyd, AGP8X" Vennlig hilsen: G. Busho Lenke til kommentar
-=CH=- Skrevet 6. november 2005 Del Skrevet 6. november 2005 Ikke tenkt på at det kansje er skjermen eller toweret sitt problem? startknappen til pcen? alt er vel kobla riktig? alt står vel fast riktig`? Jeg ville tatt alle komponentene fra hverandre og satt den sammen igjen. og hvis dette ikke funka.. bytte ut ett og ett komponent helt til det løste seg opp... Det kan være at det har skjedd noe med elektronikken på ett av komponentene (hden eller skjermkortet mest sansynlig) Lenke til kommentar
Georgio Busho Skrevet 6. november 2005 Forfatter Del Skrevet 6. november 2005 Ikke tenkt på at det kansje er skjermen eller toweret sitt problem? startknappen til pcen? alt er vel kobla riktig? alt står vel fast riktig`? Jeg ville tatt alle komponentene fra hverandre og satt den sammen igjen. og hvis dette ikke funka.. bytte ut ett og ett komponent helt til det løste seg opp... Det kan være at det har skjedd noe med elektronikken på ett av komponentene (hden eller skjermkortet mest sansynlig) 5112623[/snapback] Hei. Har som sagt i innlegget mitt testet alt. Sitter ved den aktuelle pc-en og skriver dette innlegget nå, noe som indikerer at både ram og skjermkort er ok,. Problemet oppstår først når jeg skal restarte pc-en, evt den har vært avslått og jeg slår den på igjen. Da blir skjermen bare stående og blinke, hrøer ikke pip fra pc-en etc... Må for hver gang resette cmosen. Har også dobbelsjekket at jeg har nyeste bios, og det hadde jeg. Etter og ha resettet cmosen og starta pc-en, og hvis jeg velger og hoppe over det og gå inn i bios, men istedet fortsette til windows, får jeg først opp, i et par sekunder, se at det står "cmos checkvalue error - defaults loaded". Før jeg så går inn i windows. Mvh G. Busho Lenke til kommentar
Georgio Busho Skrevet 7. november 2005 Forfatter Del Skrevet 7. november 2005 (endret) Her kommer en oppdatering på hva jeg nå har testet: Jeg løsna skruene til psu-en, og starta pc-en mens jeg holdt psu-en opp i lufta, sånn at den ikke berørte kabinettet. Alle kabler ned til hk var selvsagt fast som de skulle. Samme problemet oppstod. Skjermen blir bare stående og blinke. Jeg tok derfor ut ram, skjermkort og usb-kort, sånn at jeg kunne løsne hk fra kabinettet. I den prosessen ramlet det en festeplugg frem fra under hk-et. Er ikke sikker på om det var en plugg som hadde ligget der hele tiden, eller som løsnet av seg selv når jeg holdt på med hk-et. Hadde ihvertfall hørt at en annen kar hadde et lignede prob som meg, men at det løste seg da han også fikk frem en skrue som hadd eligget skjult under hk. Jeg fikk imidlertid nytt håp pga dette. I tillegg løsnet jeg ca halvparten av de andre festepluggene som holdt hk fast i kabinettet, da en kar hadde tipset meg om at det hadde hjulpet han, da hans løsning på et lignende problem var kontaktproblemer forårsaket av kabinettet. Når jeg så igjen hadde festet på ram, usb-kort og grafikkkort så valgte jeg og starte pc-en på nytt, men nå uten at dvdrom, harddisk etc var koblet til. Jeg kom nå inn i biosen som vanlig. Jeg foretok noen endringer der, og valgte deretter "save and exit". For første gang på lenge så boota pc-en ordentlig, og jeg kom inn i biosskjermvinduet på nytt, før jeg så automatisk ble "satt over" til den vanlige oppstarten. Her fikk jeg imidlertid en feilmelding som sa noe om error i forbindelse med en macadresse. Men, dette antok jeg ta skyldest at harddisken ikke var koblet til hk-et, naturlig nok. Jeg slo derfor av pc-en på vanlig vis, og monterte hd-en til. Jeg startet så pc-en på nytt. Nå hørte jeg den vakre pipelyden jeg hadde ventet så lenge på, før jeg så omsider fikk om biosvinduet og så ble "satt over" til den vanlige oppstarten. Men, der stoppet det dessverre, da jeg fikk feilmeldingen "Disc Read Error". Det som slo meg da var at det var noe feil med hd-en. Men, jeg visste jo at jeg hadde kjøpt splitter ny hd og datakabel bare for 2 dager siden. Jeg tok derfor til det vante trikset med og resette cmosen. Startet så pc-en på nytt, valgte og gå videre etter og ha fått opp valget mellom og gå inn i bios eller fortsette bootinga. jeg kommer da inn i windows som vanlig. Så, da antar jeg at disken er ok. Jeg restarter så pc-en på nytt, men da havner jeg i den samme gamle problemstillingen. Plutselig klarer jeg ikke og komme inn i bios mer, og skjermen står bare og blinker. Så, nå er jeg tilbake til der jeg var før jeg begynte og løsne på hk etc. Herregud.....Sterkt frustrert nå. En annen ting som nå plutselig har begynt og skje, er at jeg blir kasta ut av windows ( til den skjermen som bare står der og blinker svart - rebooter altså ikke ) når jeg utfører enkelte arbeidsoppgaver på den, som ikke var noe problem med det forrige hk og cpu. Helt sykt Så tar jeg og tar ut kontakten som går fra usb-kortet til hk, og prøver igjen. Samme resultat. Hva i all verden skal jeg gjøre? Endret 7. november 2005 av Georgio Busho Lenke til kommentar
Georgio Busho Skrevet 7. november 2005 Forfatter Del Skrevet 7. november 2005 Hei, igjen. Nå prøvde jeg nettopp noe jeg ble tipset om . Jeg tok ut hk med alle komponenter, også harddisk, fra kabinettet, sånn at det ikke var i berøring med kabinettet i det hele tatt. Med, unntak av de ledningene som går fra hk til strømknappen på pc-en, samt de andre led-ledningene. Deretter satte jeg plass ram, grafikkkort, psu etc... Nå boota jeg windows uten problemer! Hurra! Prøvde også en restart etter og ha kommet inn i windows. pc-en slo seg av og boota på nytt iløpet av sekunder. En deilig følelse! En stor takk til alle som tipset meg om og gjøre dette. Det står nå klart for meg at det er kabinettet som er problemet. Mest sannsynlig en kontaktfeil/ jordingsfeil som en del har foreslått. Skal titte på komplett.no etter kabinett i morra. Har heller ikke blitt kasta ut av windows nå, som jeg har de siste to dagene. Mvh G. Busho Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå