Sono Juventino Skrevet 6. november 2005 Del Skrevet 6. november 2005 Nå har jeg veldig lyst til å begynne med et publiseringssytem som jeg kan bruke på siden min. Ønsker info fra folk som har laget slike systemer før. Hvilke funskjoner bør jeg ha med? Hvor vanskelig er dette å gjennomføre? Trenger rett og slett noen tips. Mine php kunnskaper er litt begrenset. Det jeg har laget i php før, er en gjestebok og et brukersytem med profiler og at bare brukere får tilgang til bestemte filer. Vil dette være gjennomførbart? Er villig til å bruke endel tid på dette. Dette vil jeg ha med: - Skrive/endre/slette Innlegg - Kommentarer som kommer opp i adminpanelet og i innlegget. Skal være mulig å slette/endre kommentarene. - Stilark som kan endres på gjennom acp. - Kategorier - Forskjellige rettigheter på brukere. èn admin og en bruker som bare skriver/endrer/sletter egne innlegg. - Gjærne mulighet for å generer "pretty url's" gjennom acp. Denne muligheten finnes i Aj-fork. (ikke nødvendig hvis det er for avansert) - Databasedrevet. Mysql. Kom gjærne med forslag på ting jeg bør ha med, men vil helst ikke ha ting alt for avansert da jeg som sagt ikke er noen verdensmester i php og mysql. Lenke til kommentar
Christian_ Skrevet 6. november 2005 Del Skrevet 6. november 2005 Dette er ikke noe supervanskelig men det er tidskrevende. Jeg har selv laget et egen adminpanel med publiseringsverktøy, redigering av gjestebok og andre viktige funksjoner. Du bør lage minst to tabeller i en mysql database. Tekster |id|forfatter|tid|ingress|fulltekst| f.eks Og Kommentarer |id|artikkelid|tekst|ip|tid| Dette er bare et eksempel og det er sikkert ting jeg har glemt å legge inn. Du kan lese litt her. Den er ikke ferdig men det er fint med litt starthjelp. Du kan sikkert leste litt her selv om denne ikke gjør akuratt det du er ute etter. mvh Christian Lenke til kommentar
Loomy Skrevet 6. november 2005 Del Skrevet 6. november 2005 Ting jeg ville hatt med: - Utseende fullstendig basert på template-filer (ikke bare redigerbare CSS-filer). Gjør det også lettere å få ut HTML-kode som under panseret ikke ser ut som et helvete - Spam-deteksjon i kommentarene med redigerbar ordliste. Vet også at f.eks b2evolution har mulighet til å oppdatere fra en "centralized blacklist", så hvis du kunne fått til noe sånt ville det vært bra. Lenke til kommentar
jorgis Skrevet 9. november 2005 Del Skrevet 9. november 2005 Modularisér det, og utnytt mulighetene du har med OOP. Dette gjør det mye lettere å legge til ny funksjonalitet etterhvert, og gjør at du får gjenbrukt så mye kode som mulig. Total adskillelse av kode og HTML/CSS er veldig viktig, siden det gjør det lettere å endre HTML/CSS (f.eks. fra Admin-panelet i pubsyset ditt), og det gjør koden utrolig mye lettere å lese, samt at det blir mye mer portabelt. Vil si at dette er veldig gjennomførbart, og ikke spesielt vanskelig heller. Det viktigste er at du på forhånd tenker nøye gjennom hvordan du vil at strukturen på pubsyset ditt skal være, og skrive en god kravspesifikasjon, slik at du ikke halvveis må fjerne halve koden fordi du skrev deg inn i et hjørne. Tro meg, jeg har vært der, og det er ikke gøy. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå