Gå til innhold

bytte av hovedkort. Må XP re-installeres?

PAS

Anbefalte innlegg

trenger litt hjelp fra erfarne PC byggere

Har en PC på kontoret ( -3 ¨år gml) som nå streiker helt, når skjemen starter jeg får jeg ikke opp bios, selv om jeg trykker del. Det kommer opp et bilde fullt av prikker og streker på skjermesn ( ikke blåskjerm).

Hovedort eller prosessor?

Det er en PC med hovedk P4C800-E de luxe.Chipset Intel 875P. Prosessor Pentium 4, 800 Hz? Kjører XP professional

Renger med at jeg kan redde datafiler ved å settee harddiskene inn som slave i en annen maskin, men det er mye innsitllinger og programvare jeg gjerne ville slippe og installere på nytt

Kan man bytte hovedkort og så sratre opp uten å måtte installere Windows på nytt?

Bør det nye hovedkortet ha samme Chipsett som det gamle for at dette skal gå lettest?

Kan man bytte både hovedkort og prosessor helt firtt uten å måtte re-sintallere windows?

Endret av PAS
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For å svare på spørsmålet: Ja det anbefales å reinstallere OS'et etter hovedkort bytte.

Den feilen har jeg vært borti selv og da var harddisken klikk. Hadde 200 GB med stash innpå der, men jeg formaterte den i ei anna maskin og alt funka splendert.

Lenke til kommentar
Kan man bytte hovedkort og så sratre opp uten å måtte installere Windows på nytt?

Bør det nye hovedkortet ha samme Chipsett som det gamle for at dette skal gå lettest?

Kan man bytte både hovedkort og prosessor helt firtt uten å måtte re-sintallere windows?

5111920[/snapback]

...Hvis du skal bytte hovedkort så må du nok bytte cpu også.

Det er 99% sjanse for at du må reinstalere windows på nytt.

Og hvis du skal ha nytt hovedkort så ikke gå for samme chipset, gå for noe nytt :)

Lenke til kommentar

vet ikke helt fra når loven om 5 års reklamasjon gjelder, men hvis den løper for ditt hk, så kan du benytte deg av 5 års reklamasjonsrett på hk og få ett nytt.... hk er ment å vare vesentlig lenger enn 2 år.

Faktisk så er alle døde hk jeg har sett døde pga kondensatorer av dårlig kvalitet, hvis hk ikke har chipsett vifte så er det jo ikke noen bevegelige deler...

Lenke til kommentar

supplerende opplysninger: Det lyser grønn lampe på kortet når strømmen er på. Ved trykking på start knapp kommer det først melding på skjermen:

Fast Track 378 Bios ver 1.00077

Scanning IDE devices......

No drive attached to Fast track controller.BIOS not installed...

deretter kommer det noen spredte streker på skjermens øvre del og så stopper alt opp.

Skjermkort: Matrox Millenoum P650 Duel Head

Er det Hovedkort, CPU eller skjermkort som er synderen?

Feilen kom da jeg plukket ut hovedkortet og harddisker etcfra det opprinnelige chassiset (pga defekt av på knapp) og skulle sette alt inn i et nytt chassis med bedre kjøling

Feilmelding som nevnt over var der før også når den bootet normalt.

Har hatt en "rart" bilde på skjermen før booting i flere mndr.

Lenke til kommentar
trenger litt hjelp fra erfarne PC byggere

Har en PC på kontoret ( -3 ¨år gml) som nå streiker helt, når skjemen starter jeg får jeg ikke opp bios, selv om jeg trykker  del. Det kommer opp et bilde fullt av prikker og streker på skjermesn ( ikke blåskjerm).

Hovedort eller prosessor?

Det er en PC med hovedk P4C800-E de luxe.Chipset Intel 875P. Prosessor  Pentium 4,  800 Hz? Kjører XP professional

Renger med at jeg kan redde datafiler ved å settee harddiskene inn som slave i en annen maskin, men det er mye innsitllinger og programvare jeg gjerne ville slippe og installere på nytt

5111920[/snapback]

Du MÅ som sagt ikke reinstallere WINDOWS, men det anbefales på det sterkeste!! Det som er det lure i dette tilfellet er at du først kjører REPARER på den installasjonen du har for å berge viktige filer, E-post etc. SÅ tar du en ny installasjon av operativsystemet ditt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...