Gå til innhold

OC og sammenheng med RAM på A64?

Anbefalte innlegg

Har jeg forstått det riktig at hastigeten på RAM på A64 maskiner ikke har så mye å si for overklokking av CPU fordi divideren ikke har noe å si på ytelsen?

Jeg hadde tenkt meg en X2 3800+ og ett par OCZ PC4000 2x1GB brikker, men nå er jeg i tvil om jeg trenger såpass heftig (og dyr) RAM hvis jeg kan klokke cpu passe langt med lavere spesifisert RAM (f.eks. PC3500 eller PC3700?)

si at jeg vil prøve å få CPUen opp på 2.4Ghz, hva bør jeg kjøpe?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det stemmer at du kan overklokke FSB/CPU og sette en lavere divider på ram, slik at ram ikkje blir overklokket. På s939 betyr ikkje divider på ram noe, ram går alltid på en divider uansett, så der er ikkje noen ekstra ytelse å hente på å kjøre synkront. Du kan fint kjøpe billig PC3200, og bare overklokke CPU.

Lenke til kommentar

DET var ett NYDELIG svar på en tidlig søndag morgen, TAKK TAKK!

Så slipper jeg å kjøpe brikker til 2800kr forhåpentligvis!

eller....

blir ytelsen mye bedre igjen hvis jeg kjører minnet raskere enn PC3200 også? eller blir det problemer med å kjøre HTT bus raskere p.g.a. andre komponenter?

(er RIMELIG grønn på A64 klokking, lest noen guider, men ble fort forvirret på en sen lørdagsnatt :tease: )

edit: #¤%&¤ sparer jo bare ettpar hundre kroner på ett sett med stramme 3200 brikker vs det 4000 settet jeg skulle kjøpe :/

Endret av MrLee
Lenke til kommentar

jaja, nå er PC3200 ram'en bestillt..så så...

men kanskje jeg skal angre hvis mange mener jeg burde ha kjøpt PC4000 istedet.. :p har jo ikke tenkt å klokke sååå mye da...

edit: jeg kan vel øke timings litt og kjøre høyere klokk uansett?

Endret av MrLee
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...