Real_McCoy Skrevet 6. november 2005 Del Skrevet 6. november 2005 Jeg skulle hatt ett enkelt trådløst nettverk til 2 maskiner, 99% av grunnen er at den andre PC'n skal dele internettoppkoblingen i huset. Har ADSL, men ikke noe mer heftig enn enn råtten 400/100 linje fra Telenor (pga. linjelengden fra sentralen, er visstnok 5100 meter - kan ikke få noe bedre...). PC'ene står i hver sin ende av huset, og det er ett langt hus Målte nå isted, og det er ca. 25 meter i luftlengde og 10 vegger (vanlige trevegger vel og merke). Jeg er redd for at det kan bli for dårlig med ett vanlig trådløst nettverk med trådløs router? Ei heller vet jeg om det er noen vits med noe sånt, siden det skal kun brukes til 2 stasjonære maskiner, og ikke noe annet. Jeg har ADSL modemet koblet rett inn i ett nettverkskort på min PC og har ett ledig nettverkskort. Den andre PC'en har også ett vanlig nettverkskort. Som sagt, så er det kun for at den andre PC'en skal kunne komme på internett at jeg skal ha noe trådløst nettverk. Så, for å komme til poenget (endelig sukket alle sammen ); jeg har sett på såkalte Homeplug systemer. Sånn plugg du setter i en stikkontakt og med enten CAT5 eller USB kabel mellom den og en PC - og så kjører den nettverk mellom 2 sånne på strømnettet i huset. Er dette noe som fungerer tilfredsstillende til mitt bruk? Har snust på denne løsningen fra MPX; http://www.mpx.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=59348 Devolo pakke med 2 stk. og 85Mbps. Denne er tut-og-kjør, alt følger med så det er vel kun å plugge de i en stikkontakt og kabel fra de og inn i PC'ene. Men... Devolo har også ett 14Mbps system som koster bare halvparten. Det kan også kobles til en PC via USB i tillegg til CAT5 kabel. Er 14Mbps bra nok til å overføre en 400/100 ADSL linje til den andre PC'en? Eller bør jeg kjøpe 85Mbps løsningen? Tar gladelig imot tips og råd på dette. Kom gjerne med innspill på om jeg evt. bør kjøpe ett "vanlig" trådløst system istedet også! Men da må jeg vite om 25 meter og 10 vegger er ett problem eller ikke! Helt på tampen, ett helt annet spørsmål! Sjekket for moro skyld telefonnummeret mitt på Nextgentel nå (det har aldri vært ADSL dekning hos de her ute i ødemarka...), og der står det nå at jeg kan få alle Surf alternativene (1000, 2000, 3000 og 4000 linjer). Jeg trodde at Surf alternativet til NGT brukte sentralene til Telenor? Isåfall er det 2 forklaringer; 1. Telenor kan levere mer enn 400 linje men vil ikke pga. det de mener er for lang linjelengde/tekniske forhold i linjenettet. 2. NGT kan kanskje ikke levere disse hastighetene alikevel? Jeg hadde vært fornøyd om jeg kunne ha fått Surf1000 jeg... det meste er bedre enn 400/100 Råd/tips til dette? Kan jeg sjekke med NGT om dette er reelt uten å bestille ett abonnement? Lenke til kommentar
agvg Skrevet 6. november 2005 Del Skrevet 6. november 2005 14Mbit/s er mer enn rikelig. du har vel 0.4 Mbit/s i dag. For og sjekke ståa på linja bruker du denne linken: Brukernavn og passord står på siden https://metro.telenor.no/metro2-application-kapaks-web/ Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå