Gå til innhold

Div spørsmål om BIOS og AGP


christian232

Anbefalte innlegg

Jeg lurer på følgende:

 

 

I dataklubben har vi to pc-er som begge har xp 2200+ (boxa kjøler), AGP Geforce 6600GT Aopen.

Videre er det montert 512 mb Kingston DRR 333MHz på hver.

 

Dessverre er de svært ustabile :(

 

Jeg kjørte stress test program, og pc-en ble ustabil, slik jeg opplever den ofte, spessielt med testen med "warm CPU"

Det andre testoppsettetmed whetstone o.l.klarte den fint, låste seg ikke (jo, lenger pc-en holder ut testen jo mer stabil er den)

 

Jeg lurer på hva jeg skal gjøre for å få dem stabile. Har dessuten påført nytt lag kjølepasta. Videre har begge Xp2200+ kjørt på denne hastigheten på et tideligere HK. Nå klarer den så vidt 1900+ for å kjøre noenlunde stabilt. :(

 

Jeg lurer på om instillingene på BIOS har noe å si?

 

Jeg har satt AGP operature size til 64mb

Fastwrite (on or off) Jeg har off

AGP write speed (auto, eller bestemme antall x) jeg har auto

DRR RAM Cas latency (auto, (2,0) (2,5), 3 ) Jeg har prøvd med 3T og det funket, har nå 2,5T

 

Spread Spectrum: jeg har satt til auto

 

HK er av typen AS rock Socket A. Står at det støtter FFS400 (hva betyr det?) Vil det funke på rammen? BIOS heter AMBIOS

 

Noen andre innstillinger som er anbefalt? Er elendig på dette med bios og uttrykk. Forklar tydelig :D

 

Er så vannvittig kjipt at pc-en kjører CSS på bunn grafikk på 1024x768 NOE MÅ VÆRE FEIL!!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
400 FSB betyr at det kan kjøre ram på 400MHz. Om din ram er spesifisert for 333MHz vil det som regel ikke gå bra. Sjekk hastigheten med foreksempel http://www.cpuid.com/cpuz.php

5111425[/snapback]

 

Mest sannsynlig vil kortet kjøre rammen på 333 mhz siden det er By SPD.

 

Jeg ville lagret failsafe settings i bios og sett hva som skjedde da. Hva med siste bios oppgradering?

 

Dette er sikkert et via kort er det ikke? Via KT600 eller KT880. Jeg ville gjort følgende (Regner med at det er windows XP du har)

 

Siste bios oppgradering finner du her:

http://www.asrock.com/support/Download/index_download.htm

 

Siste versjon av alle drivere.

 

Via driverne finner du her (windows XP): http://www.viaarena.com/default.aspx?PageI...ID=1&CatID=1070

 

Siste skjermkortdriver:

http://www.nvidia.com/object/winxp_2k_81.85.html

 

Windows Update.

 

Load filesafe i bios

 

Hvis ikke noe av dette virker, så er det tid for en formatering.

 

Håper dette hjelper

Lenke til kommentar

Hovedkortet vårt: Er helt nytt, grunnen til at vi oppgraderte til dette HK, var fordi det andre kortet ikke hadde AGP

K7VT4A Pro

ASRock K7VT4A Pro Socket A AMD Hovedkort

KT400A, ATX, DDR, LYD, SATA-RAID, LAN

 

Er det riktig linker til oppgradering?

 

Kan dere fortelle meg noe om Spread Spectrum, AGP write speed, fastwrite og AGP operature size.

Lenke til kommentar

Når det gjelder et overklokket system er det viktig å SKRU AV SPREAD SPECTRUM.

Prøv å overklokke med multiplier istedenfor (hvis det er mulig) fordi minnet ditt er ikke av den raskeste typen. Eller du kan jo tvinge den til å kjøre på 400MHz ved å ha høyere timings og spenning på minnet. Prøv deg fram.

 

MVH

Camxer

Lenke til kommentar
Sett nå  AGP operature size til 128mb

last ned sisoftware sandra. her kan du funne stock timingsene til rammen.

5112002[/snapback]

 

Det skal jeg prøve ;) Aller først prøver jeg å oppgradere BIOS, deretter installerer jeg de VIA driverne som anbefalt. Etterpå prøver jeg å modifisere HK jumperne, men jeg er Noob! :blush: Kan trygt slå fast at CPU-en er en Xp2200+ fordi vi kjøpte det av multicom.

 

Og hvis systemet er oppe og går, installerer jeg Nvida driveren + at jeg setter AGP operature size til 128mb :) Men skal jeg sette write SPD til noe høyere?

 

 

Takk for all hjelp så langt.

 

 

 

 

EDIT: Fant også ut ram typen:

512 MB DDR 333MHz OEM PC2700

Pris pr. stk: 429.00 inkl. mva. Frakt kommer i tillegg.

På lager: 4

Bestill antall:

Beskrivelse:

 

* 512MB DDR

* 184 pins

* PC 2700

* 333MHz

 

EDIT2: Fant også ut grafikkortet

http://www.psdata.no/ps.asp?it=110970

Står at den har AGP 8x. (tenkte at jeg skulle sette write SPD til 8x nå da jeg... :D)

Endret av raffegutten
Lenke til kommentar

Først og fremst kan du prøve en Clear CMOS for å starte på bar bakke. Hvis systemet da blir stabilt, og det står riktige hastigheter i BIOS, er det lite vits i å stille videre på noe.

 

CPU'en har en FSB-hastighet på 133 MHz (effektivt 266 MHz), så det skal ikke vært noe problem med overbelastet FSB ihvertfall (hovedkortet takler 166 MHz FSB (effektivt 333 MHz)). Sjekk i manualen under 2.5 Jumper Setting, at FSB kjører på 266 MHz. Sjekk også at Multiplikator'en er på 13,5.

 

Minnet er garantert å kjøre på 166 MHz (DDR333), så hvis du kjører FSB:RAM = 1:1 vil også minnet kjøre på 133 MHz (DDR266) slik at heller ikke det lir overbelastet.

 

I BIOS bør Spread Spectrum stå på disabled og CPU Host Frequency stå på Auto. Videre bør RAM stå på 133 MHz (DDR266), og Flexibility Option bør stå på enabled hvis systemet fremdeles er ustabilt.

Lenke til kommentar
Tusen takk endrebjorsvik 89!! Har et lite sp. Vil det lønne seg å oppgradere BIOS og sette AGP operature size til 128?

5112136[/snapback]

AGP aperture size tror jeg har liten hensikt å stille på. Default-verdien der er helt fin.

Om det er hensiktsmessig elle ikke å oppgradere BIOS kommer an på hvilken BIOS-versjon du allerede har. Uten info om hvilken du har kan jeg ikke uttale meg. BIOS-versjonen står som oftest under POST-screen (når den POST'er kan du trykke på 'Pause/break'-knappen oppe til høyre på tastaturet slik at du får tid til å lese det).

Lenke til kommentar

Huttetu, nå har jeg sliti med å få oppstartsdiskett. BIOS har ikke mulighet til å sette Floppy til oppstartsdiskett, men UBS går. Jeg satt inn filene fra bios updaten på usb-en. Når jeg bootet fikk jeg medingen om at det var en ugyldig oppstartsdiskett. :( Går ikke an å kopiere filer fra oppstartsdiskett til USB :(

Lenke til kommentar
Huttetu, nå har jeg sliti med å få oppstartsdiskett. BIOS har ikke mulighet til å sette Floppy til oppstartsdiskett, men UBS går. Jeg satt inn filene fra bios updaten på usb-en. Når jeg bootet fikk jeg medingen om at det var en ugyldig oppstartsdiskett. :( Går ikke an å kopiere filer fra oppstartsdiskett til USB :(

5112634[/snapback]

Jeg mener du må formatere disketten/USB-pinnen som en oppstartsdiskett, og ikke bare flytte filene over på den.

 

Har du prøvd alt det andre jeg foreslo? BIOS-update på en ustabil maskin kan være litt risikabelt.

Lenke til kommentar

Det er da et helt standard kt400 brett med AMI bios. For å hindre det i å boote fra en riktig formatert disk må enten du eller Asrock ha jobba aktivt med den saken ;)

Putt disketten i drevet - formater til oppstartsdisk - kopier asrflash.exe og nyeste bios til disk - restart med disketten i - skriv "asrflash navn_på_bios" - trykk enter.

Men sjekk også med Everest hvilke hastigheter du kjører de forskjellige komponentene på.

post-3875-1131319169_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...