M@rkµs Skrevet 6. november 2005 Del Skrevet 6. november 2005 Et strømbrudd forvandlet en ellers så flott Lørdag til et mareritt... Da jeg skulle slå på maskinen igjen etter strømbruddet kom følgende feilmelding opp: Windows kunne ikke starte fordi følgende fil mangler eller er korrupt: <windows root>\system 32\ntoskrnl.exe. Vennligst reinstaller en kopi av filen over. Jeg har googlet i 4 timer nå og forsøkt ulike løsninger, men uten resultat... Jeg kom meg så langt at jeg kunne se filene på harddisken (med et program jeg fant her: http://www.nu2.nu/pebuilder/ ) men uten at jeg var i stand til å berge filene ut... Har hørt at det skal være mulig å berge ut filer i DOS...(?) Jeg har noen meget viktige filer på maskinen, som jeg bare MÅ berge! Kan noen hjelpe meg?? Hadde blitt kjempe takknemlig:-) (PS! Dette gjelder en bærbar, så det er ikke mulig å plassere harddisken i en annen maskin... Den har heller ingen diskettstasjon) Mvh. M@rqs Lenke til kommentar
nahojdat Skrevet 6. november 2005 Del Skrevet 6. november 2005 Om det fulgte med en xp plate så kan du bruke den til å reparere med.. Lenke til kommentar
kjhanken Skrevet 6. november 2005 Del Skrevet 6. november 2005 (PS! Dette gjelder en bærbar, så det er ikke mulig å plassere harddisken i en annen maskin... Den har heller ingen diskettstasjon) 5111130[/snapback] Finnes eksterne bokser med usb som kan ta i mot hd som benyttes i bærbare. F.eks. denne, men det finnes muligens også i nærmeste dataforetning. Lenke til kommentar
M@rkµs Skrevet 6. november 2005 Forfatter Del Skrevet 6. november 2005 Om det fulgte med en xp plate så kan du bruke den til å reparere med.. 5111165[/snapback] Har prøvd copy d:\I386\Driver.cab c:\windows\system32\ntoskrnl.exe og copy d:\I386\ntoskrnl.ex_ c:\system32\ntoskrnl.exe (slik det er beskrevet her: http://www.webuser.co.uk/forums/showflat.php?Number=116740 ) men uten at det fungerte... Jeg begynner å bli desperat Lenke til kommentar
nahojdat Skrevet 6. november 2005 Del Skrevet 6. november 2005 Om det fulgte med en xp plate så kan du bruke den til å reparere med.. 5111165[/snapback] Har prøvd copy d:\I386\Driver.cab c:\windows\system32\ntoskrnl.exe og copy d:\I386\ntoskrnl.ex_ c:\system32\ntoskrnl.exe (slik det er beskrevet her: http://www.webuser.co.uk/forums/showflat.php?Number=116740 ) men uten at det fungerte... Jeg begynner å bli desperat 5111213[/snapback] Skal slippe å lete etter spesielle filer med "repair" funksjonen til xp, den gjør det automatisk... Boot maskinen med platen i den og følg etter hva som kommer på skjermen.. Lenke til kommentar
M@rkµs Skrevet 6. november 2005 Forfatter Del Skrevet 6. november 2005 Om det fulgte med en xp plate så kan du bruke den til å reparere med.. 5111165[/snapback] Har prøvd copy d:\I386\Driver.cab c:\windows\system32\ntoskrnl.exe og copy d:\I386\ntoskrnl.ex_ c:\system32\ntoskrnl.exe (slik det er beskrevet her: http://www.webuser.co.uk/forums/showflat.php?Number=116740 ) men uten at det fungerte... Jeg begynner å bli desperat 5111213[/snapback] Skal slippe å lete etter spesielle filer med "repair" funksjonen til xp, den gjør det automatisk... Boot maskinen med platen i den og følg etter hva som kommer på skjermen.. 5111225[/snapback] Har prøvd samtlige alternativer der - muligheter: Formatere maskinen og re-installere eller installere Windows (men dette blir en dobbel-installasjon i så fall...) Har hørt at det skal være mulig å boote linux fra CD, derfra mounte windows partisjon og brenne ut nødvendige filer...(?) Lenke til kommentar
nahojdat Skrevet 6. november 2005 Del Skrevet 6. november 2005 (endret) Du skal ikke bruke noen av de mulighetene, det skal være en som heter "repair/reparer".... Endret 6. november 2005 av nahojdat Lenke til kommentar
unwill Skrevet 6. november 2005 Del Skrevet 6. november 2005 Her er Linuxen som kan bootes fra CD. http://www.knoppix.com/ Hmm... strømbrud på bærbar? trodde bærbar gikk på batteri jeg Lenke til kommentar
Timur Skrevet 6. november 2005 Del Skrevet 6. november 2005 Du skal ikke bruke noen av de mulighetene, det skal være en som heter "repair/reparer".... 5111326[/snapback] Ja, og for å gjøre det trykker man på E. Men den gjør det slettes ikke automatisk, du blir ført videre hvor du må oppgi administratorpassord, så er det mulighet for flere kommandoer. F.eks fixmbr (fikser oppstartssektor) Lenke til kommentar
agvg Skrevet 6. november 2005 Del Skrevet 6. november 2005 Du skal ikke bruke noen av de mulighetene, det skal være en som heter "repair/reparer".... 5111326[/snapback] Ja, og for å gjøre det trykker man på E. Men den gjør det slettes ikke automatisk, du blir ført videre hvor du må oppgi administratorpassord, så er det mulighet for flere kommandoer. F.eks fixmbr (fikser oppstartssektor) 5111362[/snapback] Du velger og innstallere, da vil du få spørsmål om du ønsker og innstallere på nytt eller om du ønsker og reparer eksisternde innstallasjon. E er reparasjonskonsollen som ikke har noe med dette og gjøre. Flyttes til windowsgruppen som er rett plass for dette. Lenke til kommentar
Slettetavmeg Skrevet 6. november 2005 Del Skrevet 6. november 2005 Du må inn i repairkonsollen til Win, ja. Litt kronglete for nybegynnere, men er en grei nok kommandolinjekonsoll som funker fett når du ført har blitt vant til den. Gjorde en lignende jobb for et par-tre uker siden for en nabo, og da hadde jeg bare slengt den filen maskinen manglet inn på en USB-minnepenn, så at du ikke har diskettstasjon har ikke noe å si. Lenke til kommentar
M@rkµs Skrevet 6. november 2005 Forfatter Del Skrevet 6. november 2005 Ja, da har jeg lastet ned og brent KNOPPIX fra http://tyge.sslug.dk/knoppix/ . Har bootet fra den, men det skjer ingen verdens ting... Det står bare... boot: Loading ...etter at jeg har trykket enter (har stått det samme i 60 minutter nå...) På tysk var det og. Å, jeg tror jeg har prøvd alt snart... Virker ikke denne Knoppix-greia blir jeg vel nødt til å sende maskinen inn til fagfolk Lenke til kommentar
M@rkµs Skrevet 6. november 2005 Forfatter Del Skrevet 6. november 2005 Kom meg litt videre med Knoppix saken... Det kom opp en masse tekst, der det hele sluttet med: Starting X11... Og der stoppet det! Trykker jeg enter kommer jeg inn i en kommando linje(?) Lenke til kommentar
Pey'J Skrevet 8. november 2005 Del Skrevet 8. november 2005 Forslag til forsøk, funnet etter et søk på ntoskrnl.exe på Google, og hentet fra denne siden: ------------------------- Missing boot.ini file Microsoft Windows XP users: If the boot.ini is severely corrupted or missing a user running Microsoft Windows XP can rebuild the boot.ini to resolve this issue. Additional information about rebuilding the boot.ini can be found on document CH000648. Missing or corrupt ntoskrnl.exe file If the ntoskrnl.exe file is corrupt or missing this can also generate the error. To restore this file follow the below steps. 1. Insert the Microsoft Windows XP CD. Note: If you have a recovery CD or a restore CD and not a Microsoft Windows XP CD it is likely the below steps will not resolve your issue. 2. Reboot the computer, as the computer is starting you should see a message to press any key to boot from the CD. When you see this message press any key. 3. In the Microsoft Windows XP setup menu press the R key to enter the recovery console. 4. Select the operating system you wish to fix, and then enter the administrator password. 5. Type expand d:\i386\ntoskrnl.ex_ c:\windows\system32 6. You will then be prompted if you wish to overwrite the file type Y and press enter to overwrite the file. 7. Type exit to reboot the computer. ------------------------- Håper en av disse virker. Hvis ikke, får du i tillegg prøve kommandoene fixboot og fixmbr, som nevnt tidligere. Lykke til! Lenke til kommentar
tuxerator Skrevet 9. november 2005 Del Skrevet 9. november 2005 Kom meg litt videre med Knoppix saken... Det kom opp en masse tekst, der det hele sluttet med:Starting X11... Og der stoppet det! Trykker jeg enter kommer jeg inn i en kommando linje(?) 5112564[/snapback] merkelig... hvor lenge ventet du før du trykket på enter? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå