Gå til innhold

Trenger tips ang. bærbar


JohnDoe

Anbefalte innlegg

Har funnet en bærbar maskin som virker noenlunde ok.

http://www.elkjop.no/CE19686.html

 

Kan noen komme med synspunkter på denne maskinen, eventuelt tilsvarende maskin fra andre leverandører.

 

Vær vennlig å fortell hvorfor jeg skal velge den modellen du anbefaler.

 

Maskinen MÅ ha nettverkskort, minimum 14" skjerm og den BØR ha DVD spiller evt. RW combo.

 

Pris på maskinen bør ikke overstige 15.000,- kroner.

 

 

På forhånd takk for hjelp.

 

JD

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ting som taler for:

Meget mye funksjonalitet i en bærbar for så lav pris:

Toshiba pleier å holde høy kvalitet.

Ikke delt minne med systemet på skjermkort

DVD/CDRW

 

Mot:

Dårlig skjermkort hvis du skal bruke den til spill

Helt sikkert relativt mye viftestøy pga. vanlig (ikke mobile) prosessor

Relativt stor i forhold til ytelse

 

 

Hvis ønsket ditt er å få tak i en rimelig, godt utstyrt bærbar, der enorm ytelse og mulighet til nye spill ikke er så viktig, er nok dette et meget bra kjøp :smile:

Lenke til kommentar

Toshiba-en ser ikke så verst ut, men personlig ville jeg heller valgt denne:

IBM ThinkPad R31 2656 - Celeron 1.13 GHz - L2 256 KB - RAM 128 MB - HD 20 GB - CD - Mdm 56 Kbps - LAN EN, Rask EN - Win XP Home - 14.1" TFT - 12.827,- inkl. mva.

 

http://www.ibmshop.no/shop/ibm_thinkpad_r31.html

 

Du kan få den med DVD også - prisen holder seg fremdeles under 15k. Alternativt kan du bytte ut CD-spilleren med en DVD/CD-RW combo-enhet senere. Man kan skifte mellom mange forskjellige enheter.

 

IBM-laptopen vil nok gi deg enda bedre kvalitet for pengene. Den er også lettere og såvidt litt tynnere enn Toshiba-en.

 

[ Denne Melding var redigert av: AlexK på 2002-08-26 23:31 ]

Lenke til kommentar

Jo, er vanlig celeron i både toshiba og IBM. Jeg ville nok fortsatt valgt toshiba framfor IBM hvis funksjonalitet og lav pris er viktig. Toshiba holder også høy kvalitet (hvertfall på tecra og Sat. pro som jeg kjenner til).

 

Kjøpe til f.eks dvd/cdrw til IBM'en er ikke akkurat noe realistisk greie.. Sånne ting er vanvittig dyrt..

Hvis størrelse er viktig er jo IBM'en litt mindre.. Men i den prisklassen du tenker deg vil jeg anta at andre ting er minst like viktig??

 

Gå for Toshiba'en du, mer minne, dvd/cdrw, ikke delt-minne skjermkort, masse tilkoblingsmuligheter osv. Ser ut til å være et bra kjøp!

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-08-27 08:25, ekren skrev:

Toshiba holder også høy kvalitet (hvertfall på tecra og Sat. pro som jeg kjenner til).


Er ikke uenig i det. Men IBM er jo i en egen klasse når det gjelder kvalitet. Dessuten er det ikke underlig at kvaliteten er god på Tecra, siden det er Toshibas toppmodell. Innbiller meg at Tecra-ens magnesiumramme har mye av fortjenesten for at den virker så solid. Slikt får man dessverre ikke i billig-laptoper. Har selv en to år gammel Sat. Pro, og den er grei nok, selv om det knaker litt i plasten her og der. (Men den er jo forferdelig stor og klumpete etter dagens standard. Dette er, sammen med ytelsen, grunnen til at jeg nå skal skifte den ut.) Har ikke erfaring med nyere Sat. Pro-modeller.

 

Quote:


Kjøpe til f.eks dvd/cdrw til IBM'en er ikke akkurat noe realistisk greie.. Sånne ting er vanvittig dyrt..


Du har rett i at det er dyrt, men det jeg mente var at man har muligheten til å skaffe seg det hvis behovet skulle oppstå. Brenner er ikke noe jeg ville prioritert i en så billig laptop. Eventuelt kan man jo kjøpe et USB 2.0 PCMCIA-kort og en ekstern brenner.

 

Quote:


Hvis størrelse er viktig er jo IBM'en litt mindre.. Men i den prisklassen du tenker deg vil jeg anta at andre ting er minst like viktig??


Det er vel alltid greit med en relativt liten og lett laptop? Hvorfor skulle den lave prisklassen tilsi at dette ikke er ønskelig?

 

Quote:


Gå for Toshiba'en du, mer minne, dvd/cdrw, ikke delt-minne skjermkort, masse tilkoblingsmuligheter osv. Ser ut til å være et bra kjøp!


Det koster jo ikke noen formue å skaffe 128 MB ekstra RAM til IBM-en. Grafikkortet i Toshiba-en er jo heller ikke strålende, så jeg anser ikke det som noe stort argument for den. De fleste tilkoblingsmulighetene er vel tilstede på IBM-en også, unntaket er PS/2, men det skulle vel være mulig å leve uten det?

 

Jeg er sikker på at begge PC-ene er gode kjøp i denne prisklassen. At Toshiba-en er gått ut av produksjon, behøver ikke bety så mye (de har den vel fremdeles på Elkjøp?), men det gjør ihvertfall ikke mitt forslag om IBM noe mindre aktuelt.

 

Lykke til med valget. :smile:

 

[ Denne Melding var redigert av: AlexK på 2002-08-27 19:57 ]

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-08-26 23:05, ekren skrev:

Mot:

Dårlig skjermkort hvis du skal bruke den til spill

Helt sikkert relativt mye viftestøy pga. vanlig (ikke mobile) prosessor

Relativt stor i forhold til ytelse


 

Den bråker ikke noe særlig faktisk, kun et lavt lavt sus om du kjører tunge applikasjoner. Stor er den heller ikke (tynn og ganske stilig skjerm) og det er heller ikke den "billige" knirkinga når du åpner skjermen... slik det ofte er på maskiner i den prisklassen ... :sad:

 

Eneste jeg kan ha å utsette på den, er at den bruker Celeron basert på CopperMine-kjerna, og ikke nye Tualatin ... skjønt det spiller vel egentlig ikke stor rolle enn annet på selvfølelsen :wink:

Lenke til kommentar

den nye modellen av sat1800712 heter 1400503, koster vel rundt 1-2000 mer.

 

men en ting til, er det ikke speedstep på bærbare med celeron, finnes det ikke en mobil utgave av celeron? trodde det var mobilutgaver som var i dem, det har aldri før vært snakk om stasjonærprosessorer i bærbare før p4 kom, da pga at den utvikla lite varme. Noen som kan svare som FAKTISK vet det, har litt inntrykk av at det er mange rundt omkring på forumene som snakker om ting de ikke er helt sikre på, eller som en kompis som har spist fleinsopp har fortalt dem.....:smile:

Lenke til kommentar

den nye modellen av sat1800712 heter 1400503, koster vel rundt 1-2000 mer.

 

men en ting til, er det ikke speedstep på bærbare med celeron, finnes det ikke en mobil utgave av celeron? trodde det var mobilutgaver som var i dem, det har aldri før vært snakk om stasjonærprosessorer i bærbare før p4 kom, da pga at den utvikla lite varme. Noen som kan svare som FAKTISK vet det, har litt inntrykk av at det er mange rundt omkring på forumene som snakker om ting de ikke er helt sikre på, eller som en kompis som har spist fleinsopp har fortalt dem.....:smile:

Lenke til kommentar

Det jeg egentlig vil si er at jeg forsåvidt er enig i at IBM har god kvalitet på maskinene - å si at de er i en klasse for seg generelt vet jeg ikke om jeg kan støtte - de ligger også i en klasse for seg når det gjelder pris.

 

Personlig ville jeg nok derfor satt pris på ekstra funskjonalitet på Toshiba'en framfor IBM. Kvaliteten på IBM er nok ikke i dette tilfellet så veldig merkbart bedre, så jeg tror ting som dedikert minne på skjermkort, dvd-cdrw, og 256 mb ram ville veid tyngre for min del enn litt lavere vekt og at det er en "IBM"..

 

Personlig får jeg straks en EVO 800C :smile: - Tror det skal bli bra saker .-)

Lenke til kommentar

Nå sitter jeg og skriver på den nye laptopen min .. en Toshiba 1400-503. Er så langt meget fornøyd med den, og jeg vil med dette takke alle som har postet her for meget gode og seriøse tips!!!

 

Så langt kan jeg ivertfall anbefale denne modellen til andre som skal kjøpe maskin i prisklasse 15000>

 

Den er MEGET stillegående, ikke altfor tung, meget klar og fin skjerm + litt fancy design og den virker solid.. ingen knirking eller knaking så langt!!

Tastaturet er også meget behagelig å skrive på.

 

Minuset er at den har et litt "plastleketøy" look.

 

MVH

JD

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-08-27 22:51, ekren skrev:

Personlig får jeg straks en EVO 800C :smile: - Tror det skal bli bra saker .-)


 

Du blir sikkert fornøyd med den, ja. Selv venter jeg på min T23. :smile:

 

JohnDoe, fint at du ble fornøyd. :smile:

 

[ Denne Melding var redigert av: AlexK på 2002-08-28 18:00 ]

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...