Gå til innhold

Fotografere byliv i desember

Anbefalte innlegg

Vi skal ha et nissetog i Tønsberg i desember på ettermiddag / kveld.

Jeg har et EOS 300D med Speedlite 500EX og en Sigma F2.8/70-200 APO DG HSM som jeg tenkte jeg skulle bruke til å ta noen bilder av toget og aktivitetene.

Er det noen som har tips til denne type fotografering under disse mørke forholdene ?

Jeg er spesielt interessert i om det finnes noen triks med bruk av blitzen og blenderåpning. Jeg vil ha så kort lukkertid som mulig og så lav ISO som mulig for å få med meg øyeblikk og lite korn i bildene.

Gjerne noen linker til teknikker for nattfotografering i by.

---

På forhånd takk

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når du tar bilder av toget kan det være en idé å ikke bruke direkte blits. Lyset kan fort bli veldig hardt når det treffer og bildene blir mindre pene, bruk heller den innebyggede reflektoren på blitsen og prøv deg med ulike blenderåpninger. Blitsen skal vel strengt tatt ha samme tid uansett?

Og bilder av folk i byen kan få en stilig effekt av at du faktisk har kornete bilder, men hvis det skal bli bra bør du gjøre det om til svart/hvitt.

Lenke til kommentar

Ikke helt enig med engekri. Jeg ville absolutt brukt blits for å fryse bevegelser/ansikt.

MEN. Du må sørge for at omgivelsene/bakgrunnen blir nogenlunde rett eksponert i tillegg, for ellers vil det bare bli svarte bilder kun opplyst av kraftig kjedelig blits lys.

En forutsetning er at de du tar bilde er innenfor rekkevidden til blitsen.

Jeg ville prøvd omtrent som dette (utendørs desemberkveld):

- Kamera i manuell

- Ekstern blits på

- Blender f.eks 4.0/5.6

- Lukker rundt 1/2-1 sek

- ISO 400/800

Evt:

- Kamera i Av (blenderpri) innstillt på f/3.5-5.6 omtrent. Ellers samme som forrige.

Men du må prøve det litt frem.

Les bruksavnisning på kamera og lær om slow-shutter sync.

Du finner også noe info her:

http://photonotes.org/articles/beginner-faq/flash.html

Endret av ragamuffin
Lenke til kommentar

Alt dette blir selvsagt smak og behag, men ville absolutt ikke benyttet blitz. Ta med stativ, finne deg et standpunkt med mest mulig naturlig lys og knips masse bilder. Største blenderåpning og ISO 400. Stativet sørger for at alle bygninger etc som står i ro blir skarpe, og er du heldig med lyset så kan resten bli skarpt også. Folk som rører mye på seg blir uskarpe, men de er jo tross alt i bevegelse, så det vil i grunn se naturlig ut.

Hvis du skal ta nærbilder og portretter så kan du nøde deg til å benytte litt utfyllingsblits, men eksponeringen må fortsatt være lang nok til å fange utestemningen. 50/1.4 er selvsagt svært ideelt siden den store blenderåpningen er med på å få ned lukkertiden.

For en morsom effekt så kan du zoome under eksponeringen.

Lykke til.

Lenke til kommentar

Ja det beste er nok å komme seg ut og prøve litt.

Får teste på biler, er ikke vant til å ta bilder av fremmede mennesker og vet ikke hvordan de vil reagere ...

Hva gjør pressefotografer i utlandet ... spør de først, eller knipser de bare ?

Lenke til kommentar

Nå skal ikke jeg påberopet meg å være særlig lærd i fotofaget, men blitz i nissetog høres ut som en fin måte å "ødelegge" den fine mørke stemingen som lager nettopp "kosen"...

Ved hjelp av lyssterk linse og manuelle instillinger burde resultatet bli endel bedre mener nå jeg..(nå er jeg generelt ikke særlig glad i blitz heller da..)

Vedlagt bilde er tatt med D-70 og Nikon 50mm 1.8 - lukker : 1/40 sec og blenderåpning 1.8 ISO stod ikke, men det er nok 1600.

Ved 1 sekunds lukkertid blir ikke nissene særlig skarpe...(med mindre du stiller dem opp som i gamle dager da.:)

Hvis noen har noen noen eksempler på bra blitzbilder i tilsvarende situasjoner hadde det vært spennende å se...

Simen

post-53691-1131572493_thumb.jpg

Endret av Simm
Lenke til kommentar

Hvis noen har noen noen eksempler på bra blitzbilder i tilsvarende situasjoner hadde det vært spennende å se...

post-53691-1131572493_thumb.jpg

5130844[/snapback]

Siden jeg ikke hadde noen gode eksempel liggende måtte jeg søke litt. Lettere sagt enn gjort, men fant da et bra døme her:

http://www.startribune.com/images/25/110962.html

Legg merke til at bevegelsen på personen er fryst av blitsen selv om farten hans er stor, og at bakgrunnen har fått mye lenger tid til å bli greit eksponert.

En fin teknikk synest nå jeg.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Det er veldig lurt å ut å prøve deg fram en kvel i forveien så du ikke står å klusser når det virkelig gjelder vertfall... ;)

Stativ å godt humør... :p

(Edit : hadde vært morro å sett hva du fikk til etterpå... ;) )

Endret av Scorpioen84
Lenke til kommentar
Her er et eksempel på kveldsfotografering ute, bildet er tatt på iso800, med blender 2 og 1/60 lukkertid. Dette med Canon 20D og en Sigma 30mm 1.4. Denne komboen er veldig bra å bruke til slike formål.

post-61407-1132629742_thumb.jpg

5189113[/snapback]

Hej dr.steen

- har du brugt stativ (eller har du bare en meget rolig hånd?)

- har du gjort noget efterfølgende for at fjerne støj, f.eks. i himlen?

MVH Lars

Lenke til kommentar
Ser folk snakker om ISO-800 å mere, er det vanlig.?

Så ISO-800 å mere er forbeholt Dyrere kamera, eller bare dSLR...?

(er i læremodus for tiden.)

5190454[/snapback]

ISO800 på ingen måte noe ekstremt, så på ditt spm- ja, en kan vel si det er veldig vanlig.

Og riktig som du sier, støyegenskapene (høy ISO) er en av mange fordeler med dslr i forhold til kompaktkamera.

Lenke til kommentar

Ja, det vil bli litt vanskelig for trådstarter å oppnå de samme resultatene med sitt objektiv i dårlig belysning. Han vil miste et stopp i forhold til det jeg har operert med på bildet. Men det kan egentlig godt la seg gjøre med sigma objektivet på 70mm med et stopp mindre, hvis ikke, eventuelt skyte iso til 1600, noe som fremdeles vil gi gode resultater på nye kameraer. Hvis han fremdeles må skyte på lengre brennvidder, må han i disse tilfeller ta bilder med mono- eller tripod og eventuelt benytte iso3200 (hvis kan har hacket sin 300D til det og bruke Noise Ninja etterpå (gjerne)). Men på et nissetog, som han skal ta bilder av, er det vel skjelden behov for 70+ mm egentlig.. Så det kan gå bra med utstyret han disponerer.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Hei igjen.

Jeg fikk min Canon EF F1.4/50mm to dager før nissetoget.

Desverre regnet det og dette distraherte meg veldig under fotograferingen fordi jeg måtte ta hensyn til kondens og vanndråper.

Jeg la merke til flere ting underveis:

70-200mm var et bra objektiv for å ta bilder forfra på litt lenger avstand.

Bildene ble noe gule uten bruk av blits og det var noe tregt i fokuseringen.

Det var for mørlt til at jeg klarte å fokusere manuelt (har ikke erfaringen) og autofokus ødela i 5/10 tilfeller.

Med blits fikk jeg mer gråtoner i bildene og vanndråpene fra regnet kom tydelig frem.

50mm var også et knallobjektiv. Her opplevde jeg det samme med hensyn på lys. Bildene ble noe gule og problemet med autofokus ble enda større. Omtrent 7/10 bilder hadde fokus feil der jeg drev med kanonfotografering.

I stillstand klarte jeg å få fine bilder i 9/10 tilfeller.

Med blitz ble bildene noe bedre mtp. farger, men ofte noe overeksponerte.

---

Jeg skulle nok ønske jeg hadde fått tak i en 30mm, på min 300D har jeg en crop faktor på 1:6 og det merkes.

Uansett ble det nok gode bilder til at fotograferingen ble vellykket, takket være den digitale verden der man kan ta bilder i hopetall.

Erfaringen jeg gjorde var at dette må det trenes på under forskjellige forhold.

Skal se om jeg får lagt ut noen eksempelbilder etterhvert.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...