Gå til innhold

UPC. Må jeg betale for deres rot og sommel?

Anbefalte innlegg

Litt vanskelig å finne en annen kategori som passet bedre, da dette omhandler TV (ingen passende kategorier i Lyd & Bilde). Men det er jo tross alt hardware, så jeg prøver her.

Etter at jeg nylig flyttet, bestilte jeg kabel TV til min nye adresse fra UPC. Det tok litt tid, kan man si (halvannen måned), så når jeg plutselig fikk regning for perioden da UPC hadde somlet, skrev jeg en mail. Den ser dere her, og den forklarer nok det meste

Hei!

Vedrørende faktura av 2. november 2005. Kundenummer xxxxxx-x-x

I slutten av september bestilte jeg oppkobling til UPC kabel-tv med

grunnpakken. Først nå i dag, tredje november, etter fem-seks montørbesøk

fra dere, har dere klart å levere signaler inn til min leilighet. Allikevel

får jeg i dag en regning som inkluderer grunnpakken fra femte oktober. Jeg

ønsker ikke å betale for denne perioden da det på grunn av feil på deres

utstyr ikke har vært mulig å levere kabel-tv signaler til meg før i dag.

Ber også om at dere trekker fra kostnaden for gjenåpning av signal. Dette

fordi dere ved flere anledninger har trodd at signalet har vært i orden,

tydeligvis uten å sjekke det ut. Jeg har av den grunn måttet ringe dere

flere ganger. I tillegg har jeg måttet vært hjemme for å ta imot montør to

ganger, selv om det i etterkant har kommet frem at det ikke har vært

nødvendig for montør å ordne noe i selve leiligheten. Disse to dagene jeg

har måttet holdt meg hjemme, har ført til manglende arbeidsfortjeneste.

I følge mine beregninger skal da denne faktura lyde på 170 kroner. Håper på

en bekreftelse på dette. Denne faktura vil ikke bli betalt før jeg har fått

svar på denne henvendelse slik at jeg får bekreftet nøyaktig sum fra dere.

På forhånd takk!

Med vennlig hilsen

Afseth

xxxxx xx

xxxx xxxx

I dag fikk jeg svar:

Viser til din henvendelse vedrørende ønske om avslag i faktura.

Vi trekker ifra kr.144,- for den perioden du har vært uten signal.

Retilkoblingsgebyret kr.990,- skal betales.

Beløpet som forfaller til betaling den 17.11.205, blir da kr.1136,78

Med vennlig hilsen

UPC kundesenter

Er litt usikker på hvor sterkt jeg står her. Det jeg reagerer på er at jeg har måttet holde meg hjemme i to dager, og mistet to dagers arbeidsfortjeneste, fordi UPC roter og ikke vet hva de gjør. Har jeg rett til å kreve avslag på retilkoblingsgebyret?

Håper på svar, så jeg vet hva jeg kan slå i bordet med... om jeg kan det.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kapittel I. Virkeområde m.m.

§ 1. Alminnelig virkeområde.

(1) Loven gjelder avtaler eller oppdrag om bestemte tjenester (reparasjoner, vedlikehold, installasjoner, ombygging m.m.) som inngås mellom tjenesteytere i deres næringsvirksomhet og forbrukere.

[...]

Kapittel V. Tjenesteyterens erstatningsansvar.

§ 28. Erstatningsansvar for forsinkelse og mangel.

(1) Forbrukeren kan kreve erstatning for tap som følge av forsinkelse eller mangel. Dette gjelder likevel ikke i den grad det godtgjøres at tapet skyldes en hindring som er utenfor tjenesteyterens kontroll, og som tjenesteyteren ikke med rimelighet kunne ventes å ha tatt i betraktning på avtaletiden eller å unngå eller overvinne følgene av.

(2) Beror tapet på en tredjeperson som tjenesteyteren bruker til å utføre tjenesten, er tjenesteyteren fri for ansvar bare om også tredjepersonen ville vært fritatt etter regelen i (1).

[…]

§ 30. Ansvarets omfang.

(1) Erstatningen skal svare til det økonomiske tap forbrukeren har lidt (utlegg, prisforskjell, tapt arbeidsfortjeneste, tingskade m.m.). Dette gjelder likevel bare tap som en med rimelighet kunne ha forutsett som en mulig følge av forholdet.

(2) Forsømmer forbrukeren å begrense tapet gjennom rimelige tiltak, må forbrukeren selv bære den tilsvarende del av tapet.

(3) Ansvaret kan settes ned dersom det vil virke urimelig for tjenesteyteren ut fra størrelsen av tapet i forhold til det tap som vanligvis oppstår i liknende tilfelle, og ut fra tilhøva ellers.

(4) Erstatningsreglene i kapitlet her gjelder ikke for tap i ervervsvirksomhet.

§ 31. Normalerstatning for forsinkelse.

(1) Avtalen kan fastsette en normalerstatning som tjenesteyteren skal betale som erstatning for tap og ulempe som følge av forsinkelse. Slik avtalt normalerstatning må dekke det tap og de ulemper som forholdet vanligvis fører med seg for forbrukeren. Selv om det ikke er avtalt, kan forbrukeren kreve normalerstatning i samsvar med alminnelig praksis i bransjen.

(2) Dersom tjenesteyteren har opptrådt grovt aktløst eller for øvrig i strid med redelighet og god tro, har forsømt å begrense tapet, eller det foreligger andre særlige grunner, kan forbrukeren i stedet kreve erstatningen utmålt etter § 30.

Hele loven.

Endret av qwert
Lenke til kommentar

Ser dessverre en del punkter som UPC kan bruke mot meg der, blant annet kan de hevde at problemene var utenfor deres kontroll, og at jeg burde ha forventet å måtte være hjemme et par dager (selv om det da jeg bestilte ble sagt at ingen behøvde å komme inn i min leilighet ved innstallasjon).

Flere synspunkter?

Lenke til kommentar

Tja. Selve monteringen er dekket av 'Lov om håndverkertjenester m.m', mens man for kjøp av tjenester generelt står mye svakere. Hvorvidt de er erstatningspliktige tror jeg vil bero på om det kan sies at det var selve montørjobben/installasjonen eller tjenesteleveransen som ble forsinket, noe som er litt uklart i ditt tilfelle. Om montør hadde rotet det til og ikke fullført et eller annet første gangen inne i din leilighet første gang, slik at du mått være hjemme en dag ekstra ville derimot saken vært grei.

Du kjenner ikke en jurist eller viderekommen jusstudent som kan være behjelpelig? Saken din virker ganske 'tolkningsavhengig', og det kan kanskje finnes noe rettspraksis eller FTU-avgjørelser som vil virke rettledende.

Lenke til kommentar
Hvorvidt de er erstatningspliktige tror jeg vil bero på om det kan sies at det var selve montørjobben/installasjonen eller tjenesteleveransen som ble forsinket, noe som er litt uklart i ditt tilfelle. Om montør hadde rotet det til og ikke fullført et eller annet første gangen inne i din leilighet første gang, slik at du mått være hjemme en dag ekstra ville derimot saken vært grei.

5110440[/snapback]

Kan legge ut om gangen i saken litt mer nøyere.

1. Bestilte grunnpakke. Kundebehandler sa at jeg ville bli koblet opp om en ukes tid. Ville heller ikke behøve å være hjemme.

2. Ca. en uke etter fant jeg lapp i postkassen om at alt var i orden, og at jeg nå var koblet opp, men på TV'n var det bare snø.

3. Ringe, og kundebehandler satte opp dato montør skulle komme inn til meg

4. Montør fant ut at problemet ikke var inne hos meg

5. Montør var på loftet i bygården ved 3 forskjellige anledninger, og først etter siste gang var alt i orden, i følge kundeservice, men det var fortsatt bare snø

6. Ny dato for montør inne hos meg ble satt opp

7. Montør fant ut at feilen ikke lå inne hos meg (igjen!)

8. Montør rotet rundt på loftet litt til, og da var det plutselig i orden.

Ved punkt 4 og 7 måtte jeg altså holde meg hjemme, uten at dette var nødvendig.

Du kjenner ikke en jurist eller viderekommen jusstudent som kan være behjelpelig? Saken din virker ganske 'tolkningsavhengig', og det kan kanskje finnes noe rettspraksis eller FTU-avgjørelser som vil virke rettledende.

Jo, jeg har jo faktisk det når jeg tenker meg om. Men vet ikke hvor mye hun har lest om akkurat dette (jus-student). Vil gjerne ha flere synspunkter.

Lenke til kommentar

I mine øyne som håndverker så skal de ha levert varene første gangen. Når dette ikke skjedde, så skal du fortsatt ha fått jobben gjort til den prisen du først fikk beskjed om.

Om de har tatt betalt for de andre gangene de har jobbet med ditt signal, får å rette opp i sine feil, så skal du ikke betale for det. Det kalles reklamasjon.

Du skal kun betale fra du fikk signal, og kun for en oppkopling, ikke noe mer enn det.

Har selv UPC, og de var greie nok på å ordne opp når jeg fikk feil på regningen etter å ha avbestilt pluss pakken. Det eneste som er kjedelig med UPC er at hvis man betaler regningen 1-3 dager etter forfalt dato, så får du fortsatt purre gebyr, uten at de har sendt purring, samt at jeg må betale hver eneste månede, og ikke kvartal eller årlig.

Lenke til kommentar
I mine øyne som håndverker så skal de ha levert varene første gangen. Når dette ikke skjedde, så skal du fortsatt ha fått jobben gjort til den prisen du først fikk beskjed om.

5110497[/snapback]

Jeg fikk varene jeg skulle få, til først avtalt pris. Det er ikke det vi snakker om. Spørsmålet her er om jeg kan kreve avslag på tilkoblingsgebyret som erstatning for tapt arbeidsfortjeneste. Ved bestilling ble det informert om at jeg ikke behøvde å være hjemme for å ta i mot møntør, men allikevel måtte jeg være det to ganger før tv-signalet var i orden... selv om feilen ikke lå innenfor leiligheten i det hele tatt.

Mener selv at de ikke har overholdt sin del av avtalen, men det virker allikevel som en gråsone dette her.

Lenke til kommentar

Vellkommen til Norge ! her er det UPC og Canal Digital som rår, deres ord er lov her i landet!.

FBI, Tv2 hjelper deg driter de i og lover at nå skal alt bli bedre......... når de tas på fersken.

Min erfaring er med UPC to/tre nede dager i mnd. men å diskutere fratrekk på faktura er som å skvette vann på gåsa. Det går ikke infra strukturen er problemet osv. skjønner Du de vil bare ikke...... ha kunde i fokus.

Heldig vis kan jeg nå velge Lyse så får vi se om de er bedre.

Mistenker kundebehandlere (30 +) som er dritt lei sure kunder som svarer på henvendelser.

Problemet er generelt!!. Her en dagen søkte et forsikrings selskap kundebhandlere, Ref: Vi søker sure kverulanter som hater kunder til kundebehandling osv. så her er det kanskje håp i sikte.

Heia Tufte !.

Lenke til kommentar

Du kan alltids be Forbrukerrådet om deres vurdering av saken. Hvis de mener du har krav på prisavslag/erstatning vil de opptre som 'megler' (les: sende et brev til) tjenesteleverandør. Om du da fortsatt ikke får prisavslag/erstatning er FTU eneste utvei. (Du kan godt få et retroaktivt avslag/erstatning selv om du betaler regningen slik den er i dag. At du betaler utgjør i seg selv ingen aksept av kravet.)

Merk at Forbrukerrådet alltid vil tolke tvil til forbrukers beste, noe det ikke er sikkert at FTU vil gjøre. Så får du selv vurdere hvor mye tid og energi det evt. er verdt for deg.

Lenke til kommentar
Du kan alltids be Forbrukerrådet om deres vurdering av saken. Hvis de mener du har krav på prisavslag/erstatning vil de opptre som 'megler' (les: sende et brev til) tjenesteleverandør. Om du da fortsatt ikke får prisavslag/erstatning er FTU eneste utvei. (Du kan godt få et retroaktivt avslag/erstatning selv om du betaler regningen slik den er i dag. At du betaler utgjør i seg selv ingen aksept av kravet.)

Merk at Forbrukerrådet alltid vil tolke tvil til forbrukers beste, noe det ikke er sikkert at FTU vil gjøre. Så får du selv vurdere hvor mye tid og energi det evt. er verdt for deg.

5110583[/snapback]

Det er jo snakk om en tusenlapp dette her. Kan jo ikke skade å sende de et brev for å forhøre meg litt om deres vurdering av saken. Eneste er vel at UPC blir sinna og kutter linja mi :!:

Synd at man er bundet til den kabelleverandøren som leverer i akkurat "min" bygård. Ville mye heller hatt Canal Digital da jeg savner et par kanaler sterkt fra UPC sitt kanalprogram (blant annet Discovery).

Endret av Afseth
Lenke til kommentar
Eneste er vel at UPC blir sinna og kutter linja mi  :!:
For å unngå dette kan du bare betale (siden det 'bare' er en tusenlapp). Så lenge du har gjort det klart at du er uenig i regningen kan UPC godt bli pliktige til å betale deg tilbake senere. At du betaler er, som sagt, ingen aksept i seg selv.
Lenke til kommentar

Det er bedre å prøve å få avslag, men tror det ofte er meget vanselig å få betalt for tapt arbeidsfortjeneste i slike saker. Får du det, så burte arbeidsgiveren din også få den, han taper også på at du er borte i fra jobben.

Ett lite tips når det gjelder UPC, de har Discovery i pluss pakken sin, men for all del ikke bestill den. Jeg gjorde det, og fikk en dekoder som var ett rent helvete å bruke, kanalene lå spredd mellom snø, og ingen måter å justere de på. Dekoderen var gammel og slitt, må ha vært minst 10 år gammel.

Lenke til kommentar

Takk for tips ang. plusspakken AndersT2. Har vurdert den, men da holder jeg meg unna. Blir mer bokser og mer kabler også, akkurat som jeg ikke har nok av det fra før. Jaja... får klare meg uten Discovery da. Er ikke verdens undergang akkurat.

Har sendt e-post til forbrukerrådet nå, for å få deres mening om saken. Jo mer jeg tenker på det, jo mer sikker blir jeg på at jeg ikke har så mange rettigheter. Men her er nå brevet da. Inneholder forøvrig ikke mer informasjon enn det som står her, men vil gjerne holde dere underrettet om saken i tilfelle noen støter på lignende problemer i fremtiden.

Hei!

I slutten av september i år bestilte jeg grunnpakken fra UPC kabel TV. Her er punktvis hva som skjedde:

1. Bestilte grunnpakke. Kundebehandler sa at jeg ville bli koblet opp om en ukes tid. Ville heller ikke behøve å være hjemme da tilkobling fysisk skjedde utenfor hjemmet.

2. Ca. en uke etter fant jeg lapp i postkassen om at alt var i orden, og at jeg nå var koblet opp, men på TV'n var det bare snø.

3. Ringe, og kundebehandler satte opp dato montør skulle komme inn til meg.

4. Montør fant ut at problemet ikke var inne hos meg.

5. Ny montør var senere på loftet i bygården ved 3 forskjellige anledninger, og etter siste gang var alt i orden, i følge kundeservice, men det var fortsatt bare snø.

6. Ny dato for montør inne hos meg ble satt opp.

7. Montør fant ut at feilen ikke lå inne hos meg (igjen!).

8. Montør rotet rundt på loftet litt til, og da var det plutselig i orden.

Ved punkt 4 og 7 måtte jeg altså holde meg hjemme, uten at dette var nødvendig.

Spørsmålet her er om jeg kan kreve avslag på tilkoblingsgebyret som erstatning for tapt arbeidsfortjeneste. Ved bestilling ble det informert om at jeg ikke behøvde å være hjemme for å ta i mot møntør, men allikevel måtte jeg være det to ganger før tv-signalet var i orden... selv om feilen ikke lå innenfor leiligheten i det hele tatt.

I tillegg har jeg nå blitt fakturert for den perioden jeg ikke har fått signal. Det er nå imidlertid i orden, men jeg tok samtidig opp et ønske om å få refundert/avslag på tilkoblingsgebyr som erstatning for tapt arbeidsfortjeneste. Her er mailkorrespondansen:

Fra Afseth til UPC

------------------------------------------------

Hei!

Vedrørende faktura av 2. november 2005. Kundenummer xxxxxx-x-x

I slutten av september bestilte jeg oppkobling til UPC kabel-tv med grunnpakken. Først nå i dag, tredje november, etter fem-seks montørbesøk fra dere, har dere klart å levere signaler inn til min leilighet. Allikevel får jeg i dag en regning som inkluderer grunnpakken fra femte oktober. Jeg ønsker ikke å betale for denne perioden da det på grunn av feil på deres utstyr ikke har vært mulig å levere kabel-tv signaler til meg før i dag.

Ber også om at dere trekker fra kostnaden for gjenåpning av signal. Dette fordi dere ved flere anledninger har trodd at signalet har vært i orden,

tydeligvis uten å sjekke det ut. Jeg har av den grunn måttet ringe dere flere ganger. I tillegg har jeg måttet vært hjemme for å ta imot montør to

ganger, selv om det i etterkant har kommet frem at det ikke har vært nødvendig for montør å ordne noe i selve leiligheten. Disse to dagene jeg har måttet holdt meg hjemme, har ført til manglende arbeidsfortjeneste.

I følge mine beregninger skal da denne faktura lyde på 170 kroner. Håper på en bekreftelse på dette. Denne faktura vil ikke bli betalt før jeg har fått

svar på denne henvendelse slik at jeg får bekreftet nøyaktig sum fra dere.

På forhånd takk!

Med vennlig hilsen

Afseth

xxxxx xx

xxxx xxxx

---------------------------------------------

Svaret fra UPC

---------------------------------------------

Viser til din henvendelse vedrørende ønske om avslag i faktura.

Vi trekker ifra kr.144,- for den perioden du har vært uten signal.

Retilkoblingsgebyret kr.990,- skal betales.

Beløpet som forfaller til betaling den 17.11.205, blir da kr.1136,78

Med vennlig hilsen

UPC kundesenter

----------------------------------------------

Vil gjerne ha deres vurdering av saken. Det ble ved bestilling opplyst at montør ikke behøvde å være inne i min leilighet, men ved to anledninger måtte jeg allikevel holde meg hjemme, selv om det i ettertid har kommet frem at det ikke var nødvendig. Kan jeg kreve erstatning for tapt arbeidsfortjeneste, for eksempel ved å kreve avslag på tilkoblingsgebyret? (990 kroner).

Håper på svar. På forhånd tusen takk.

Mvh

Afseth

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...