MagE Skrevet 5. november 2005 Del Skrevet 5. november 2005 Hei, jeg har ADSL fra Telenor (2000/200). Helt siden vi fikk det for snart to uker siden har det vært problemer med det. Vi har koblet en Topcom Xplorer 871BT fra telenor til en ZyXEL ZyWALL 5 (100MB router) som deretter er koblet til en TECOM GW1000ST IP-telefon og diverse (100MB) D-link switcher. Kobler jeg en PC direkte til Topcom'en fungerer internett fint. Kobler jeg meg til routeren eller en av switchene fungerer det i noen minutt før jeg får mangen timeout'er og utrolig høye pinging (Ved pinging av vg.no), og vanlig internett-surfing går ikke. Det som er litt merkelig er at MSN og BitTorrent fungerer. Etter en restart av Topcom'en fungerer alt i noen minutt. IP-telefonen virker derimot ikke om jeg kobler den direkte (eller via routeren), til Topcom'en (ASDL modemet fra telenor). Er det noen som vet hva som kan være galt? Det er fire PC'er og en IP-telefon på nettverket. To av PC'ene er koblet på en switch etter routeren, de to andre PC'ene er koblet gjennom tre switcher og så til routeren. IP-telefonen er koblet i routeren. Lenke til kommentar
kahorn03 Skrevet 6. november 2005 Del Skrevet 6. november 2005 Har du prøvd å kjøre modemet fra telenor i bridge-modus og la routeren kjøre PPPoE-login? Lenke til kommentar
Raimop Skrevet 6. november 2005 Del Skrevet 6. november 2005 Som kahorn03 sier, prøvd å sette routern i bridemodus? Hadde samme problemet som deg med min 3com router før jeg satte opp routern i PPPoe og modemet i bridgemodus. Hvordan dette gjøres ser du her http://www.online.no/kundeservice/veiledni...-som-modem.html Bare husk å sette routern opp med [email protected] og passord. Lenke til kommentar
MagE Skrevet 6. november 2005 Forfatter Del Skrevet 6. november 2005 Prøvde og sette ADSL modeme på brige-modus og routeren på PPPoe. Skiftet også passordet på routeren til det samme passordet som jeg fikk av telenor. Men det fungerer ikke Men takker for svar Lenke til kommentar
AKIRAx77 Skrevet 6. november 2005 Del Skrevet 6. november 2005 Står alle maskinene som skal kobles opp mot dette i "dynamisk DHCP" modus. For når routeren tar seg av PPPoe sakene så skal alle de andre maskinene bare være "vanlige"..ikke noe statisk IP, eller påloggins script. Måten det er beskrevet på her over er måten jeg har satt det opp hos min fra og slik alle som har Telenor og vile dele med flere PCer gjør. Så du må no bare fortsette og feilteste. Kontakt i veggen - Telenor modem - Router (M/PPPoe) - PC1/2/3/IP telefoni(Dynamisk DHCP) AKIRA AKIRA Lenke til kommentar
MagE Skrevet 6. november 2005 Forfatter Del Skrevet 6. november 2005 Alle PC'ene bruker DHCP Takker for raskt svar Lenke til kommentar
agvg Skrevet 6. november 2005 Del Skrevet 6. november 2005 Prøvde og sette ADSL modeme på brige-modus og routeren på PPPoe. Skiftet også passordet på routeren til det samme passordet som jeg fikk av telenor. Men det fungerer ikke Men takker for svar 5112155[/snapback] Du bør sjekke ut dette litt mer, fikk du satt Topcom-en i bridge? Lenke til kommentar
Thorvald Skrevet 6. november 2005 Del Skrevet 6. november 2005 http://www.online.no/kundeservice/veiledni...-som-modem.html Her er hvordan du setter opp modemet i bridge Lenke til kommentar
Ken@th Skrevet 6. november 2005 Del Skrevet 6. november 2005 (endret) Jeg har samme problem med mitt Telenor nett.. Samme tedenser som tråd starter nevner... Har Sparklan WLAN router etter ADSL modemet... Klarer ikke å finne ut hva det er for noe.. virker som DNS server slutter å fungerer fordi bitcomet etc... funker fint.. men ekstrem høy latency ved fks pining av vg.no Kan problemet ligge hos Telenor ? Lyse har nettop blitt lakt utforbi dørene her... men de som jeg leier hos vil absolutt ikke ha noe sånt " piss " og betale 100 kr mer i mnd når vi er 3 maskiner på 1 Mbit hor linje.Det blir bare for dumt ja..... Slitsomt dette her... Noen som kan skyte inn noen innvendinger.. og når det kommer til oppsettet av routeren så er den "OK" men det er sparklan med den simpleste gui menyen som finnes i hele NATO Endret 6. november 2005 av Ken@th Lenke til kommentar
MagE Skrevet 6. november 2005 Forfatter Del Skrevet 6. november 2005 Fikk satt modemet i brige ja. Det virker som om routeren og modemet ikke kommuniserer på rett "frekvens" (med magnel på bedre ord). Lenke til kommentar
agvg Skrevet 6. november 2005 Del Skrevet 6. november 2005 Fikk satt modemet i brige ja. Det virker som om routeren og modemet ikke kommuniserer på rett "frekvens" (med magnel på bedre ord). 5113276[/snapback] Hva skjedde? Denne routeren har sikkert en logg som kan fortelle noe. Lenke til kommentar
Roiku Skrevet 6. november 2005 Del Skrevet 6. november 2005 (endret) Jeg hadde også lignende problem, med samme abonnement som deg. Jeg anbefaler deg å deaktivere DHCP, så angir du IP-adresse automatisk til alle som skal koble seg til routeren. Det er litt mer arbeid når venner og kjente kommer på besøk og skal koble seg til, men det får man tåle. Det er da også mer sikkert. I tillegg har jeg en 40-siffers hexnøkkel som de må taste inn. Det er et evig prosjekt å få besøkende på nett Endret 6. november 2005 av Steffenm Lenke til kommentar
MagE Skrevet 6. november 2005 Forfatter Del Skrevet 6. november 2005 Fikk satt modemet i brige ja. Det virker som om routeren og modemet ikke kommuniserer på rett "frekvens" (med magnel på bedre ord). 5113276[/snapback] Hva skjedde? Denne routeren har sikkert en logg som kan fortelle noe. 5113662[/snapback] Beklager uttrykket meg ikke helt tydlig her Fikk satt modemet i brige, men da fungerer det ikke i det hele tatt. Om modemet står på PPPoe virker det ikke som om modemet og routeren ikke kommuniserer helt. Skal prøve og skru av DHCP nå Lenke til kommentar
agvg Skrevet 6. november 2005 Del Skrevet 6. november 2005 Fikk satt modemet i brige, men da fungerer det ikke i det hele tatt. Om modemet står på PPPoe virker det ikke som om modemet og routeren ikke kommuniserer helt. Skal prøve og skru av DHCP nå 5114424[/snapback] Da må du sette opp routeren med PPPoE, gjore du dette? Lenke til kommentar
MagE Skrevet 8. november 2005 Forfatter Del Skrevet 8. november 2005 Fikk satt modemet i brige, men da fungerer det ikke i det hele tatt. Om modemet står på PPPoe virker det ikke som om modemet og routeren ikke kommuniserer helt. Skal prøve og skru av DHCP nå 5114424[/snapback] Da må du sette opp routeren med PPPoE, gjore du dette? 5114865[/snapback] Ja. Fant problemet, etter en laaang kø på 05000 sa de til meg at jeg lastet alt for mye opp. 3-400kb/s sa de. Jeg gikk ut av diverse nedlastigsprogram (som lastet opp ca 50kbs), og pingen falt dramatisk mye. BitTorrent er synderen tror jeg. Men det er en ting jeg fremdeles lurer litt på; Om jeg i følge BitTorrent og DC++ laster opp 50kb/s burde jeg ikke ha en ut fart på 3-400kb/s. Noen som har en forklaring på dette feomenet? Men det er dårlig av telenor ha en kø på 30min! Lenke til kommentar
paarsand Skrevet 9. november 2005 Del Skrevet 9. november 2005 Jauda. Det var da flott at jeg fant denne tråden! Satt opp ADSL hos en kompis i helga, og han har hatt akkurat de samme problemene som dere nevner. Klarer ikke å få noe godt ut av denne drittroutern, har en thomson speedtouch selv som fungerer veldig mye bedre om jeg må si det selv. Noen som har hatt noen suksess med bridgemode? Telenor har sendt ut en tekniker som tilsynelatende har byttet noen kort ute i sentral hos han. Ikke spør meg hvorfor, for det hjalp ikke et døyt. Idiotisk at en ISP av denne kaliberen skal sende ut modem fra topcom, de burde vel skjønt at dette genererer mer support og retur av b-varen? Kjører her 2 maskiner via wlan (dlink), og 1 kablet. Lenke til kommentar
arokh Skrevet 9. november 2005 Del Skrevet 9. november 2005 Idiotisk at en ISP av denne kaliberen skal sende ut modem fra topcom, de burde vel skjønt at dette genererer mer support og retur av b-varen? Kan vel strengt tatt ikke klandre Telenor for egen mangel på kunnskap. Synes dette høres ut som brukerfeil, eller påstår du at routeren rett og slett ikke fungerer? Lenke til kommentar
espenf Skrevet 9. november 2005 Del Skrevet 9. november 2005 Fant problemet, etter en laaang kø på 05000 sa de til meg at jeg lastet alt for mye opp. 3-400kb/s sa de. Jeg gikk ut av diverse nedlastigsprogram (som lastet opp ca 50kbs), og pingen falt dramatisk mye. BitTorrent er synderen tror jeg. Men det er en ting jeg fremdeles lurer litt på; Om jeg i følge BitTorrent og DC++ laster opp 50kb/s burde jeg ikke ha en ut fart på 3-400kb/s. Noen som har en forklaring på dette feomenet? Jeg vil anta at du lastet opp 50 kByte/s og ikke 50 kbit/s. 50 kByte = 400 kbit Lenke til kommentar
paarsand Skrevet 9. november 2005 Del Skrevet 9. november 2005 (endret) Det jeg påstår er at topcom routeren flipper når man kobler til fks en trådløs router eller aksesspunkt (prøvd begge deler). Har akkurat samme problem som Kenneth og magE beskriver. Endret 9. november 2005 av paarsand Lenke til kommentar
arokh Skrevet 9. november 2005 Del Skrevet 9. november 2005 Det jeg påstår er at topcom routeren flipper når man kobler til fks en trådløs router eller aksesspunkt (prøvd begge deler). Har akkurat samme problem som Kenneth og magE beskriver. 5130768[/snapback] Da tolker jeg det som at produktet ikke fungerer. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå