Gå til innhold

Skifte av chipsett vifte, må jeg ta ut hovedkorte?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Leste dette i en test av kortet

"Between the two x16 PCIe slots you'll find the heatsink and fan that work together to cool the rather hot NVIDIA nForce4 SLI chipset. It should be noted that this chipset does get pretty hot and it can have an affect on your system stability if you don't have proper cooling in your case. The chipset would benefit from a bigger heatsink and fan, but because of the design of the A8N-SLI board, where the chipset actually goes under one of the graphics cards, Asus was forced to use a low profile heatsink."

Hva tenkte du å erstatte den med?

Lenke til kommentar

Hvis du skal erstatte den med en kjøler som har plugger som kun trengs å dyttes inn, så kan du enkelt å greit klippe de som holder dagens vifte, de er av plast og kortslutter ingenting. Så er det bare å montere den nye kjøleren.

Har selv det hovedkortet, og har testet noen kjølere selv. Bruke i dag Spire viften, som bråker litt mindre enn den fra Asus. Men jeg vil anbefale Swiftechen. Den blir montert tilbake neste gang hovedkortet må ut. Min bror har den montert i dag sammen med ett langt GTX kort, og det går på millimeteren. Men har du skjermkort med dobbel kjøler så MÅ du ha en som går under skjermkortet.

Og den passive kjøleren fra Zalman vil jeg nesten ikke anbefale hvis du ikke har god luftgjennomstrømming i kabinettet, den trenger bevegelse i luften.

Dessverre så finnes det utrolig få alternativer for kjøling på disse chipsettene. Har vel faktisk prøvd alle jeg kom over i norske butikker, alle 3 (foruten vannkjøling)

Lenke til kommentar

Fantastisk bra info AndersT2, det var meget interessant å lese om dine testresultater! Jeg vurderer Asus A8N-SLI og basert på dette ser det bestemt ut til at jeg velger en løsning med heatpipe. Jeg har nemlig tenkt å bruke Artic Cooling kjøling på grafikkortet (GF7800) - må få den varme lufta ut. Slik det ser ut på dine bilder vil nok selv Zalman sin lille blå komme i veien for denne svære kjøleren.

Men hvis Zalman kjøler chipsettet såpass dårlig så blir vel A8N Premium ikke så mye bedre, selv om det er heatpipe involvert? Den ser ganske sped ut den tynne aluminiumsblokka som brukes, i hvert fall i forhold til den solide kobberkjølingen på A8N32 Deluxe. Kanskje Asus selv følte det ble lite kjøling på Premium?

En annen ting angående oppsettet ditt, AndersT2, har du vurdert å bruke det nederste PCIe 16x sporet i stedet for det øverste? Hvis du da kan ofre et PCI-spor. Eller går det i det hele tatt an å sette det opp slik?

Kjølemessig (for chipsett) så er helt klart A8N32 Deluxe veien å gå hvis en skal kjøpe nytt. Eneste ulempen jeg ser med tanke på kjøling er at utvalget av kjølere til CPU blir noe redusert av de høyreiste doble heatpipene og chipsettblokka, jamfør bildet linket over eller dette bildet. Kjøleren på bildene i AndersT2 sine tester ville f.eks. ikke passet. (Hva slags monster av en kjøler er det, forresten?) Er redd for at Zalman og NorthQ sine kjølere med 120mm vifter også kan få problemer, men skal ikke si det sikkert.

Endret av tomwe
Lenke til kommentar

En annen ting angående oppsettet ditt, AndersT2, har du vurdert å bruke det nederste PCIe 16x sporet i stedet for det øverste? Hvis du da kan ofre et PCI-spor. Eller går det i det hele tatt an å sette det opp slik?

5111522[/snapback]

Har puttet inn ett skjermkort til, men tror ikke man kun kan bruke det nederste PCIe socketen, da denne er en x8, mens den øverste er en x16. Men hadde vært moro å prøve.

Får å være ærlig så hadde jeg overhode ingen stabilitets problemer med Zalman kjøleren, selv ved litt overklokking. Men syntes den ble altfor varm, og varme er noe slike komponenter ikke liker over tid.

Men ved å bruke Zalman sin egen skjermkort kjøler (VF700) så vil den blåse luft på den passive kjøleren, og hjelpe med å holde den kjøligere. Men ved bruk av 7800 serien til Nvidia, eller X800 serien (ihvertfall XL) så vil de komme i konflikt med kjøleren pga plassering av GPU. Men med mitt gamle 6600GT kort passet det perfekt sammen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...