Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Hva er UPnP?


Anbefalte innlegg

Jeg er litt forvirret rundt hva UPnP er, så hvis noen kan forklare meg, blir jeg glad =) (Og jeg liker å være glad...)

 

Ble forvirret og interessert når jeg leste om Nokias N80, som skal ha UPnP. Jeg trodde UPnP var en "programmeringsstandard", slik at man kan lage programmer til mobiler i dag som sender UPnP kommandoer over f.eks. bluetooth. Er dette feil forståelse av UPnP? Går egentlig ut i fra det, men hva er da UPnP? Er det noe jeg kan lære meg?

 

Takker og bukker for svar

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

UPnP står for Universal Plug and Play, dette er en netverks arkitektur som skal sikre kompatibilitet mellom netverksutstyr, programvare og andre eksterne komponenter - slik at de kan "snakke" sammen. Hittil er ca. 400+ produsenter av utstyr og programvare medlem av UPnP forum som definerer standardene fremover.

UPnP fungerer for trådløse og kablete netverk og kan supporteres av alle Operativsystemer.

Målsetningen med UPnP er å øke uavhengighet av enhets drivere og fremme netverkstilgang uten konfigurasjonsendringer.

 

se også:

http://www.upnp.org/download/UPnPDA10_20000613.htm

 

Hilsen,

Bit

Lenke til kommentar

Har du f.eks en router som støtter UPnP kan enkelte programmer som MSN Messenger og DC++ selv åpne de portene i ruteren de trenger for å funger.

Det kan spare deg for masse problemer og forvirring ang. rutere og port forwarding :thumbup:

Noen hevder at UPnP kan øker risiko for å bli angrepet av hackere, spyware o.s.v.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...