ramvi Skrevet 5. november 2005 Del Skrevet 5. november 2005 Jeg er litt forvirret rundt hva UPnP er, så hvis noen kan forklare meg, blir jeg glad =) (Og jeg liker å være glad...) Ble forvirret og interessert når jeg leste om Nokias N80, som skal ha UPnP. Jeg trodde UPnP var en "programmeringsstandard", slik at man kan lage programmer til mobiler i dag som sender UPnP kommandoer over f.eks. bluetooth. Er dette feil forståelse av UPnP? Går egentlig ut i fra det, men hva er da UPnP? Er det noe jeg kan lære meg? Takker og bukker for svar Lenke til kommentar
bitcowboy Skrevet 5. november 2005 Del Skrevet 5. november 2005 UPnP står for Universal Plug and Play, dette er en netverks arkitektur som skal sikre kompatibilitet mellom netverksutstyr, programvare og andre eksterne komponenter - slik at de kan "snakke" sammen. Hittil er ca. 400+ produsenter av utstyr og programvare medlem av UPnP forum som definerer standardene fremover. UPnP fungerer for trådløse og kablete netverk og kan supporteres av alle Operativsystemer. Målsetningen med UPnP er å øke uavhengighet av enhets drivere og fremme netverkstilgang uten konfigurasjonsendringer. se også: http://www.upnp.org/download/UPnPDA10_20000613.htm Hilsen, Bit Lenke til kommentar
genser Skrevet 5. november 2005 Del Skrevet 5. november 2005 Amobil skrev en artikkel om det i går. Det hjalp mange, inkludert meg. Artikkelen finner du her: http://www.amobil.no/guider/traadlos_tekno...yre_stuen/20713 Lenke til kommentar
ramvi Skrevet 8. november 2005 Forfatter Del Skrevet 8. november 2005 Takker Virker altså som om det ikke er noe opensourcesamfunnet kan dra nytte av. Har mer med hardware tilpasninger enn software tilpasninger å gjøre... Lenke til kommentar
Hakon_H Skrevet 8. november 2005 Del Skrevet 8. november 2005 Har du f.eks en router som støtter UPnP kan enkelte programmer som MSN Messenger og DC++ selv åpne de portene i ruteren de trenger for å funger. Det kan spare deg for masse problemer og forvirring ang. rutere og port forwarding Noen hevder at UPnP kan øker risiko for å bli angrepet av hackere, spyware o.s.v. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå