Gå til innhold

har sluttet på deltidsjobben, feriepenger?

mark

Anbefalte innlegg

jeg har nå sluttet deltidsjobben på obs bygg siden jeg jobber fultid som tømrerlærling. jeg har vel tjent rett over 100000 der dette året.

MEN har jeg krav på feriepenger fra en deltidsstilling? og kan jeg få dem nå?eller må jeg vente til 2006, eller sommer 2006??

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Men husk at det blir rekna skatt viss ein får utbetalt feriepengene same året som ein har opptjent dei.

Men viss ein ber arbeidsgiver å betale det ut til neste år så sparer du skatteprosenten på dei.

Men ei inntekt på 100k så er vel skattesatsen altfor stor og dermed ikkje så mykje å tape på det.

Sidan eg har for 2 mnd sidan skifta jobb har eg valgt å få utbetalt feriepengene til neste år, då i mitt tilfellet var inntekta 250k og ein skattesats på litt under 40%.

Lenke til kommentar

Ikke helt korrekt dette her jankee. Feriepenger betaler man også skatt av, men den skatten fordeles ut over de andre lønnsskattetrekkene i løpet av året. Derfor ser det ut som feriepenger er skattefrie.

Det som skjer når man får utbetalt feriepengene samme år som man tjener de opp er at det blir regnet som samme type inntekt som overtidsarbeid, bonus o.l, og trekkes 36% ekstraskatt på.

Disse pengene blir da på selvangivelsen neste år gitt igjen - da man har betalt for mye skatt :).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...