Gå til innhold

Brus kjøler!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Faren min, som er sivilingeniør i kjemi, sa en gang da jeg vurderte å bygge meg vannkjølingssystem til PC-en, at dersom jeg brukte ammoniakkvann (som f.eks. salmiakk) og satte dette under trykk, for så å utlikne trykket på vei gjennom rørene som ville gått gjennom kjøleblokker el.l., ville det være mulig å oppnå mange minusgrader. Dette er visstnok metoden som brukes i nyere kjøleskap og frysere, og hadde nok egnet seg til Cola-kjøling. Hvor høyt trykk man trenger, visste han imidlertid ikke. Dette var også noe av grunnen til at jeg la kjøleplanene mine på is.

 

PS: Hvorfor snakker dere om "brus-kjøler"? Hva er det? Cola-kjøler er det det heter! :smile:

Lenke til kommentar

Anders har et poeng, som jeg rett og slett ikke tenkte på. Bøgge Bakkens siste uttalelse, derimot, ser jeg inget poeng i. :lol:

 

(Håper ikke dette utvikler seg til en stor krangel. :smile:)

 

 

Edit: Er det ingen her som har lært om ord

 

 

deling?

 

[ Denne Melding var redigert av: THX 1138 på 2002-08-26 21:22 ]

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Quote:


Den 2002-08-26 20:10, skrev THX 1138:

Faren min, som er sivilingeniør i kjemi, sa en gang da jeg vurderte å bygge meg vannkjølingssystem til PC-en, at dersom jeg brukte ammoniakkvann (som f.eks. salmiakk) og satte dette under trykk, for så å utlikne trykket på vei gjennom rørene som ville gått gjennom kjøleblokker el.l., ville det være mulig å oppnå mange minusgrader. Dette er visstnok metoden som brukes i nyere kjøleskap og frysere, og hadde nok egnet seg til Cola-kjøling. Hvor høyt trykk man trenger, visste han imidlertid ikke. Dette var også noe av grunnen til at jeg la kjøleplanene mine på is.


PS: Hvorfor snakker dere om "brus-kjøler"? Hva er det? Cola-kjøler er det det heter! :smile:


 

slik kjøling brukes også på fryselager på fiskemottak, der holder de ca -35 og jeg synest å huske at en frysemaskinist på mottaket sa at de hadde vert helt nede i -40

(ting å huske på; det annlegger er nokke større en en pc, ca 400 kubikk men med litt større kompressorer, bruker ca 45Kw kvar å det ver 6 kompressorer der..)

kan kansje prøve å finne ut ka trykk dei kjøre på, å korleis heile greia virka, må jo sikkert ha nokke å kjøle ned salmiakken med..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...