TCK Skrevet 26. august 2002 Del Skrevet 26. august 2002 Eg har lest mye om brus kjølere her på forumet! Dette syns eg burde vere eit prosjekt for overklokking.no gutta!! Lenke til kommentar
Hondaen Skrevet 26. august 2002 Del Skrevet 26. august 2002 Skulle laget en skikkelig jævel men jeg mangler 4 peltier element :-( Kommer sikkert engang.. Lenke til kommentar
Bøgge Bakken Skrevet 26. august 2002 Del Skrevet 26. august 2002 Mange ting som skulle vert laget og prøvd ut, men en ting alle forslagene har til felles er at det koster penger. Lenke til kommentar
Anders Leipsland Skrevet 26. august 2002 Del Skrevet 26. august 2002 Har snart min brus kjøler ferdig jeg :smile: Er bare litt usikker i valg av TEC + kjølemetode. Lenke til kommentar
THX 1138 Skrevet 26. august 2002 Del Skrevet 26. august 2002 Faren min, som er sivilingeniør i kjemi, sa en gang da jeg vurderte å bygge meg vannkjølingssystem til PC-en, at dersom jeg brukte ammoniakkvann (som f.eks. salmiakk) og satte dette under trykk, for så å utlikne trykket på vei gjennom rørene som ville gått gjennom kjøleblokker el.l., ville det være mulig å oppnå mange minusgrader. Dette er visstnok metoden som brukes i nyere kjøleskap og frysere, og hadde nok egnet seg til Cola-kjøling. Hvor høyt trykk man trenger, visste han imidlertid ikke. Dette var også noe av grunnen til at jeg la kjøleplanene mine på is. PS: Hvorfor snakker dere om "brus-kjøler"? Hva er det? Cola-kjøler er det det heter! :smile: Lenke til kommentar
Bøgge Bakken Skrevet 26. august 2002 Del Skrevet 26. august 2002 Quote: Den 2002-08-26 20:10, THX 1138 skrev:PS: Hvorfor snakker dere om "brus-kjøler"? Hva er det? Cola-kjøler er det det heter! :smile: DEt fins dem som drikker Pepsi og da Lenke til kommentar
Anders Leipsland Skrevet 26. august 2002 Del Skrevet 26. august 2002 Den burde selvsagt blitt kalt "boks kjøler" ettersom den skal brukes til å kjøle ned øl og diverse energi drikker i tillegg til cola, men "brus kjøler" forklarer prisnippet :smile: Lenke til kommentar
THX 1138 Skrevet 26. august 2002 Del Skrevet 26. august 2002 Anders har et poeng, som jeg rett og slett ikke tenkte på. Bøgge Bakkens siste uttalelse, derimot, ser jeg inget poeng i. (Håper ikke dette utvikler seg til en stor krangel. :smile:) Edit: Er det ingen her som har lært om ord deling? [ Denne Melding var redigert av: THX 1138 på 2002-08-26 21:22 ] Lenke til kommentar
TCK Skrevet 27. august 2002 Forfatter Del Skrevet 27. august 2002 Håper ikke det blir noe krangel om namnet nei. Kan du legge ut bilde når du er ferdig, anders? Lenke til kommentar
Anders Leipsland Skrevet 27. august 2002 Del Skrevet 27. august 2002 Kan legge ut bilder ja. Vil komme når jeg har fått kameraet mitt tilbake og jeg har bestemt meg for om jeg velger 118W TEC + luft eller 156W TEC + vann. Har mest lyst på luftkjøling, men 156W TEC vil være å foretrekke... Lenke til kommentar
CFD Skrevet 28. oktober 2002 Del Skrevet 28. oktober 2002 Vell bare for og si en ting: Anders klarte og ødelegge en Alpha 8045 mens han prøvde og mekke på CC`en sin (Can Chiller) (Coke Chiller). Lenke til kommentar
Anders Leipsland Skrevet 28. oktober 2002 Del Skrevet 28. oktober 2002 Måtte du bumpe denne threaden bare for å si påpeke at jeg var litt sløv i håndteringa av båndsliperen? :oops: Lenke til kommentar
CFD Skrevet 29. oktober 2002 Del Skrevet 29. oktober 2002 Må jo påpeke at tilogmed du kan gjøre feil da.. Husker jeg lo (Gapskrattet) når du sa det.. Lenke til kommentar
Paddington Skrevet 29. oktober 2002 Del Skrevet 29. oktober 2002 Quote: Edit: Er det ingen her som har lært om orddeling?<font class=editedby>[ Denne Melding var redigert av: THX 1138 på 2002-08-26 21:22 ]</font> Jo, dess verre har vi på dette forumet ikke hørt om sammen trekking :wink: Lenke til kommentar
Alekoy Skrevet 29. oktober 2002 Del Skrevet 29. oktober 2002 Quote: Den 2002-08-26 20:10, skrev THX 1138:Faren min, som er sivilingeniør i kjemi, sa en gang da jeg vurderte å bygge meg vannkjølingssystem til PC-en, at dersom jeg brukte ammoniakkvann (som f.eks. salmiakk) og satte dette under trykk, for så å utlikne trykket på vei gjennom rørene som ville gått gjennom kjøleblokker el.l., ville det være mulig å oppnå mange minusgrader. Dette er visstnok metoden som brukes i nyere kjøleskap og frysere, og hadde nok egnet seg til Cola-kjøling. Hvor høyt trykk man trenger, visste han imidlertid ikke. Dette var også noe av grunnen til at jeg la kjøleplanene mine på is.PS: Hvorfor snakker dere om "brus-kjøler"? Hva er det? Cola-kjøler er det det heter! :smile: slik kjøling brukes også på fryselager på fiskemottak, der holder de ca -35 og jeg synest å huske at en frysemaskinist på mottaket sa at de hadde vert helt nede i -40 (ting å huske på; det annlegger er nokke større en en pc, ca 400 kubikk men med litt større kompressorer, bruker ca 45Kw kvar å det ver 6 kompressorer der..) kan kansje prøve å finne ut ka trykk dei kjøre på, å korleis heile greia virka, må jo sikkert ha nokke å kjøle ned salmiakken med.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå