Gå til innhold

Hvilket OS burde jeg velge til server?

Anbefalte innlegg

Hei, skal installere linux på en gammel pc (blir nok rundt 500mhz og noen 100mb ram..), hvilket OS vil dere anbefale til den?

Jeg skal kjøre apache, dc++ client, irc client, og kanskje mail client og server (så den laster ned mailen min for så å la meg laste den fra "seg selv" igjen...)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

SuSE er ein fin begynner distro, er ganske enkel å sette opp som "server" (mail, web, ftp, samba osv...) Har eit fint config verktøy som heiter Yast, så du trenger faktisk ikkje å kunne noko serleg for å sette opp det meste. (når det gjelder mail- og ftp-server så må du gjera ein del manuelt, men alikevell ganske enkelt) Har satt dette opp sjølv, og det bare virker etterpå :)

Lenke til kommentar

For å utnytte den hardwaren til sitt fulle er Gentoo det riktige valget. Du vil da kompilere alt nøyaktig for din arkitektur og hardware slik at det ikke er masse unødvendig overhead i binærfilene.

Selv om folk sier det er så vanskelig å innstallere og sånt bør du ta en kikk. Dokumentasjonen til Gentoo er veldig bra og innstallasjonsveiledningen skulle være enkel å følge for alle, tilgomed folk som ikke har vært borti linux før. Det er jo tross alt bare å følge anvisningene.

Kjører selv Gentoo desktop på en Inspiron 6000 og som medieboks/server på en pII 400

Lenke til kommentar

... eller CentOS (RHEL klon).

Sier som til alle andre nybegynnere: prøv et par av de store, (RedHat (dvs. Fedora/Centos(RH enterprise)), Ubuntu, SuSE, Mandriva +++), se hvilken du liker best. Regn med å fucke minst to installasjoner og bruke en del tid før du virkelig *kan* det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...