Gå til innhold

Råd angående Hjemmekino, lyd & bilde ++

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har planer om å skaffe meg hjemmekino på rommet mitt, og er ute etter råd og tips osv. Har vært innom de fleste guider, så trenger vel egentlig ikke henvisning til hjemmekino.no igjen.. hehe. Det jeg trenger hjelp til er litt kreativitet!

Jeg har lagt ved en rask skisse jeg lagde av rommet mitt (Er ikke sikkert størrelsesforholdene stemmer, men målene står der. Mangler noe? Bare spør!).

(Edit: La også ved en skisse med forslag til plassering).

Det er hovedsaklig plassering av høyttalere jeg trenger forslag til. Som man ser på tegningen får jeg problemer med center-høyttaler pga de "flotte" skapdørene som er inneygget i veggen. Meningen er at lerretet skal rulles ned foran dem. Jeg har sett et surroundsett uten subwoofer som jeg likte, men de var faktisk for dype til at jeg hadde fått plass til dem (arg), så det må også taes hensyn til.

Når det gjelder projektor, vil jeg gjerne ha link til tester eller høre erfaringer/meninger om BenQ PE7700. Evt om noen har anbefalinger til en like god/bedre projektor til samme/lavere pris, så kom med det.

Hvilket lerret bør jeg ha til den projektoren? Har elektrisk lerret i tankene, men hvitt/grått? Jeg får det veldig mørkt på rommet mitt, men ikke helt mørkt på en sommerdag. Anbefalinger? Personlig ble jeg interessert i å kjøpe fra lerret.no, hvis ingen har bedre forslag. Men trenger hjelp til type lerret og størrelse/format.

Har brukt DENNE kalkulatoren for å finne ut maksimal bildestørrelse med PE7700. Etter mine planer blir den stående ca 3.35m fra lerretet, og maks bilde blir da H=170cm x B=227cm.(4:3). Tror jeg vil ha et lerret som er 4:3 format, da jeg i tillegg til å bruke lerretet til film skal spille PC-spill på det og evt. se TV.

(Eller bør jeg satse på 16:9 format og legge det inn som 'custom' oppløsning på PC'en? Tenkte på HD-format også...er viktig at jeg kan vise det).

Når det gjelder Surroundhøyttalere er jeg åpen for forslag. Kan tenke meg noen litt kraftige (ikke små sattelitter på 'pinner' liksom), som ikke er drøyt dyre. Mener det skal gå an å få kjøpt et godt sett 5.1 til under 5000,- (?).

En ting jeg lurer på er om det utgjør en stor forbedring i lyden om jeg har en Subwoofer eller om det er 'innebygd woofer' i fronthøyttalerne? Ser liksom for meg at det blir litt klønete å få plassert en sub på rommet mitt uten at den er veldig i veien..

Når det gjelder forsterker/reciever er jeg også åpen for forslag. Vil gjerne ha en som støtter flest mulig lydformat og en som er av god kvalitet. Tror jeg skal klare meg med 5.1 lyd, men om den har støtte for 6.1/7.1 så gjør vel ikke det noe. En haug med inn/utganger er også kjekt (skal koble PC'en til hjemmekino-anlegget).

Er også åpen for anbefalinger når det gjelder DVD-spiller (evt recorder? bør man ha en av hver?).

Ledninger har jeg litt lite peiling på. Vet bare at de bør være av en viss tykkelse skal de ha god kvalitet (det vil jeg ha, god nok kvalitet). Er også interessert i å ha jack/bananplugg der det er mulig.

Vil gjerne ha DVDspiller med RGB utgang, da dette skal gi best bildekvalitet(?). Hva er HDMI? Er det bedre?

Hvilke ledninger trenger jeg for å koble PC'en til hjemmekinoanlegget?

Rams gjerne opp alle ledninger jeg trenger (antall også).

Rams gjerne opp alt jeg trenger på en liste! :)

Når det gjelder budsjett, så er ikke jeg noen millionær. Jeg har tenkt å ta meg et lån, kan tenke meg på +/- 30 000,-? Bør holde...

Håper noen orker å ta seg tid til å titte på bildet mitt, evt. modifisere det og skrive tilbake til meg.

Mange takk!

Mvh, Håkon.

post-26064-1131206939_thumb.jpg

post-26064-1131208509_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

er ikke mulig å ha center'n stående under lerrete da? forran midtre skapet. evt pelle bort døra på det skapet og plassere centren på en hylle inni der hvis det skulle passe.

ellers, med et budsjett på 30 000,- så ville jeg virkelig brukt mer enn 5000,- på høyttalere..

noe sånn her ville jeg brukt hvertfall:

forsterker: 6000,-

dvd spiller: 2000,-

høyttalere: 10000,-

projektor: 10000,-

lerret: 1000,-

kabler: 1000,-

Lenke til kommentar

kan vell begynne med og si at høytalerne ikke skal vinkles i hjemmekino oppset , i stereo skal di vinkles for og lage sweet spot , men i hjemmekino skal lyden spres likt

angående høyttaler vil jeg og anbefale og bruke mye mere en 5k ,

jeg ser på pax sitt oppser angående pris som meget riktig

men jeg vil STERKT fraråde deg og ta opp en lån for og kjøpe hjemmekino.

Lenke til kommentar

Jeg har vært litt borti den projektoren fra BenQ, men jeg tør ikke komme med noe voldsomt bastante meninger, da sammenligningsgrunnlaget mitt er altfor sært. Det jeg derimot kan si er at den er forholdsvis grei, har en (til prisen ville jeg tro den er det i alle fall) akseptabel farvebalanse og lysstyrke. Selve projektoren er en ansamling av billig, stygg plast. Uansett tror jeg ikke den er noe katastrofekjøp, det var bare det jeg ville ha frem.

For øvrig er jeg enig med phax i at du bør legge en større andel av pengene i høytallere. Om du har tenkt til å bruke 5-6000,- på elektrisk lerret kan du heller spare 5000,- på å kjøpe et rimeligere et, og putte disse pengene i høytallere.

Uten å ha noe ønske om å høres belærende ut, må jeg få lov til å stille spørsmål ved fornuften bak å ta opp et lån for å finansiere dette.

Lenke til kommentar

det finnes vel sjelden fornuft bak et lån.. men hvis han har økonomien til det, og bolig eller lignende å ta pant i for å få en akseptabel rente så er det jo ikke verre enn et vanlig billån eller lignende. handler vel bare om prioriteringer.

Lenke til kommentar

Klaring mellom gulv og skapdør er ca 8cm, så det blir en rimelig slank centre høyttaler i så fall ;)

Jeg har en liten plan med skapet - skal ha et slags uttrekkbart bord der (med PC-skjerm, tastatur og mus), for der inne skal dataen bo. PC'en skal altså bruke samme høyttaler sett, derfor er det litt viktig at man sitter samme vei som om man skulle ha sett kino.

Jeg kan få plassert centrehøyttaleren der sikkert, men ikke i lik høyde som fronthøyttalerne da tror jeg.. Må nok bli litt høyere opp. Gjør det noe?

Når de gjelder budsjettet mitt så får jeg se på hva det blir. Om jeg tar lån eller ikke, og om det er fornuft bak det eller ikke (?) er vel knapt noen av deres bekymringer. Sparer dere til hus/leiglighet altså? Ikke tenkt til å ta lån? Ja, går vel på prioriteringer. End of discussion :)

(Ok, kan vel legge til at tanken bak å ta et forholdsvis lite lån og betale det ned er å opparbeide goodwill hos banken til senere, når man evt. skal ta lån til bil/bolig).

FtZ-: OK, så ingen av høyttalerne skal vinkles? Verken foran eller bak? Så dette på et bilde som illustrerte plassering, men bøyer meg i støvet hvis det bildet er feil :)

Ok, så projektoren er helt grei? Regner med at jeg ikke blir utrolig plaget av litt lyd, og utseende på projektoren er helt uvesentlig da jeg skal ha den oppe på en hylle, for det meste i et mørkt rom. At det er bra bilde og gode tilkoblingsmuligheter er viktigst.

Prislisten virker fornuftig. Ønsker fortsatt konkrete forslag til innkjøp! Har jo aldri handlet inn noe av dette før, og det er faktisk et hav å velge i her.. :ermm:

Her er høyttalersettet jeg så på:

http://www.electricplanet.no/default.asp?section=123&id=479

Flere til under 5k:

http://www.electricplanet.no/default.asp?section=123&id=583

http://www.electricplanet.no/default.asp?section=123&id=584

http://www.electricplanet.no/default.asp?section=123&id=562

Ingen av disse som vil duge altså?

Og lerret, hvilken farge? Grått eller hvitt? Hadde så lyst på elektrisk... men får kanskje omprioritere.

Føler jeg har en del ubesvarte spørsmål foreløpig.. håper på svar!

Og igjen, gjerne konkrete forslag til produkt og hvor jeg kan/bør handle.

Takk :)

Lenke til kommentar

de høyttalersetta har jeg aldri hørt om så kan ikke kommentere hvordan de låter.. men jeg antar veldig fordomsfullt at de ikke er no tess utifra prisen. man får som oftest det man betaler for.. desverre.

har du mulighet til å lytte på de så kan du jo gjøre det og se hva du synes. men hadde det vært opptil meg ville jeg sett på dali concept serien eller lignende på hifiklubben.no, hificenter.no, hifisenter.no, avhifi.no osv.

når det gjelder så har jeg hørt at grått skal være bra uten at jeg kan forklare hvorfor. har ikke så mye peiling innenfor det der. ;)

Lenke til kommentar

jeg har heller ikke hørt om noen av høyttaler settene du linker til så jeg komenterer di ikke .

bakhøytalerne er det vell litt annerleds med en front , men di skal gjerne peke mot hverandre .

men det er jo bare og prøve seg framm og høre hva som funker best for deg

til lerret så må jeg neten henvise deg til avforum.no , det er masse hjelp og få der

hvist du vill ha konkrete forslag på høytalere kan jeg sterk avbefal dali concept serien ( pga at jeg har den selv )

siden du ikke skal ha subb ville jeg anbefalt concept 8 til fornt , men det er vell heller tvilsomt og du får plass til di pga di skapene du har der

men concept 6 hør og greit trykk , den er bare litt svak i bunnen .

så bruker du concept ct som center

og concept 1 eller 2 til bakhøytalere .

og hen H/k forsterker burde glatt sparke liv i høytalerne

Lenke til kommentar
kan vell begynne med og si at høytalerne ikke skal vinkles i hjemmekino oppset , i stereo skal di vinkles for og lage sweet spot , men i hjemmekino skal lyden spres likt

angående høyttaler vil jeg og anbefale og bruke mye mere en 5k ,

jeg ser på pax sitt oppser angående pris som meget riktig

men jeg vil STERKT fraråde deg og ta opp en lån for og kjøpe hjemmekino.

5110486[/snapback]

Ikke for å være frekk, men der tar du sinnsykt feil mr. ftz.

Det her kommer jo helt ann på hvilket oppsett du velger, 5.1 6.1 7.1 osv

Det eneste jeg kan råde til er å følge denne linken:

http://www.hjemmekino.no/guide/plasser.asp

Lenke til kommentar

Projektor:

Panasonic AE700e. Den koster 9995,- på komplett og blir anbefalt nesten overalt. PÅ forbrukerrapporten kom den på 2 plass bak en projektor til 30000kr. På avforum.no får den så godt som bare skryt. Jeg kjøpte denne etter mye lesing på diverse forum. Jeg er kjempefornøyd med den.

Lerret:

Dette lager du selv! Det er kanongøy å lage noe som du kommer til å bruke masse. Jeg kjøpte en sponplate, maling (glans 7 for å få det matt), sandpapir, noen meter list og sort stoff. Jeg pusset masse og malte mange ganger. Brukte 600kr på å lage et 98" rammelerret. Dette ble resultatet:

Bilder av lerretet med og uten filmbilde. + resten av "kinoen" min

DVD spiller:

Har du en kraftig PC som drar ffdshow så skal vel dette gi bedre resultater enn de fleste hifi DVDspillere. Det ligger en guide til oppsett av PCprogrammer her på hw.no. Tror det var i htpc guide del 7 de tok for seg ffdshow.

Jeg er ganske ny på dette området selv så dere må gjerne rette på meg hvis dere ser noen feil.

Mvh Superkonge

Lenke til kommentar

Hva med å henge senterhøytaleren i taket framfor lerrettet, vinklet ned mot der du sitter? Ikke den mest optimale løsningen men veldig plassbesparende.... Burde gå greit å få tak i høytaleroppheng som kan vinkles i de fleste retninger, hifiklubben f.eks har sånne som samtidig tåler noen kilo... :dremel:

Lenke til kommentar

Takk for svar, og beklager at jeg ikke har svart raskt!

Ok, har kommet fram til en del ting nå, tror jeg.

Jeg kommer nok til å kjøpe BenQ PE7700 (har sett den demonstrert og kan ikke klage på det jeg så).

Jeg kommer nok også til å kjøpe Dali-Concept høyttalere, altså 2x Dali concept 2, 2x Dali concept 6, 1stk Dali concept center og 1stk Dali Concept Sub.

Kommer nok til å droppe kjøp av DVD-spiller i første omgang, tror jeg bruker PC'en (skal sjekke litt rundt om kring angående ffdshow...).

Bra at du fikk lagd deg eget lerret 'Superkonge', ble bra! :thumbup:

Dessverre er dette ikke aktuelt for meg - jeg må ha noe jeg kan rulle opp og bort.

Centerhøyttaleren skal plasseres på en hylle i skapet :)

Antakeligvis kommer jeg også til å kjøpe et nytt lydkort til PC'en, som har SPDIF utgang (X-Fi..).

Hvor kraftig forsterker trenger jeg til å dra Dali Concept surroundsystemet? Dvs, hvor kraftig trenger jeg, og hvor kraftig vil dere anbefale? Noen spesifikke forslag? :)

Angående projektoren, i hvilken høyde vil det lønne seg å henge opp den? Er det en ulempe å henge den slik at man må bruke Keystone? Eller gjør det ikke noe at man bruker det?

EDIT: Må legge til at jeg er litt forvirret angående begrepene "forforsterker, effektforsterker og reciever". :blush:

Endret av [-GoMp-]
Lenke til kommentar
Jeg kommer nok også til å kjøpe Dali-Concept høyttalere, altså 2x Dali concept 2, 2x Dali concept 6, 1stk Dali concept center og 1stk Dali Concept Sub.

5142713[/snapback]

Høres bra ut, MEN ikke kjøp concept sub'n, den er ikke no bra. ikke hørt den selv men lest tester der den scorer dårlig. finner nok noe annet som duger mye bedre! :)

Hvor kraftig forsterker trenger jeg til å dra Dali Concept surroundsystemet? Dvs, hvor kraftig trenger jeg, og hvor kraftig vil dere anbefale? Noen spesifikke forslag? :)

5142713[/snapback]

Jeg ville satsa på en av de forsterkerene jeg viser til i denne posten. synes du det blir for dyrt kan du gå ned et hakk på begge modellene, vsx-915 eller 657 altså.

EDIT: Må legge til at jeg er litt forvirret angående begrepene "forforsterker, effektforsterker og reciever".  :blush:

5142713[/snapback]

forforsterker er bare selve fortrinnet som prosesserer signalet, den har ingen effekt til å drive noe høyttalere. det er det effektforsterkeren som gjør, men denne har igjen ikke noe fortrinn så her mangler du alt av volum kontroller osv. en integrert forsterker er en forsterker med innebygd både forforsterker og effektforsterker. og en reciever er en integrert forsterker med radio innebygd.

en reciever er vel strengt tatt det mest vanlige når det kommer til hjemmekino i denne prisklassen.

Lenke til kommentar

Høres bra ut, MEN ikke kjøp concept sub'n, den er ikke no bra. ikke hørt den selv men lest tester der den scorer dårlig. finner nok noe annet som duger mye bedre! :)

http://www.lsound.no/index.php?side=info&id=1432 :dribble:

Prøv denna heller, har fått sinnsykt brae resultater i diverse tester... I tillegg klarer den å spille helt rent dypere enn 20hz! Ikke dårlig til å være en 10 tommer...

Lenke til kommentar

Ok..ikke Concept Sub..? jaja. Kan noen foreslå / gi meg link til test av en annen rimelig subwoofer som scorer bra da?

Gjerne link til en av testene du har lest, vincent_vega?

Phax: Hva slags forskjell kan jeg merke mellom disse to:

RX-V757

RX-V657

...Til Dali Concept Surroundsystem - og en eller annen sub, vil jeg merke noe forskjell? Er det nødvendig med den kraftigste, eller er det bare dersom jeg hadde valgt et dyrere høyttaler anlegg?

Lenke til kommentar
Ok..ikke Concept Sub..? jaja. Kan noen foreslå / gi meg link til test av en annen rimelig subwoofer som scorer bra da?

Gjerne link til en av testene du har lest, vincent_vega?

Her har du link til noen tester av denne suben:

http://www.hometheaterhifi.com/volume_11_4...er-10-2004.html

http://www.lsound.no/webedit_files/83/PB10...0Aug%202005.pdf

For meg så virker det som en temmelig solid laget sub! Flere medlemmer av www.avforum.no har dessuten anbefalt denne suben.

Lenke til kommentar

Vincent: Tusen takk! :dribble: *gir en XL pose med Twist som takk* Det blir DEFINITIVT den suben :thumbup:

Venter fortsatt spent på svar angående reciever. Holder det godt med en RX-V657 til mitt oppsett?

OG.. Ville dere anbefale meg å kjøpe den Panasonic-projektoren til ca 9000,- fremfor BenQ PE7700 til 16-17 000,-??

Lenke til kommentar
,13/11-2005 : 18:19]Vincent: Tusen takk!  :dribble:  *gir en XL pose med Twist som takk* Det blir DEFINITIVT den suben :thumbup:

Værsågod, ingen årsak. Har selv tenkt å gå til anskaffelse av den suben! Har du sett på de nye Dali Ikon høytalerne? De overbeviste meg stort når jeg var å hørte på dem!! Makan til detaljer har jeg ikke vært borti før i den prisklassen...

Endret av vincent_vega
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...